NoraCeline-00 Skrevet 30. august 2015 Forfatter Del Skrevet 30. august 2015 Du bør ihvertfall kutte ut røykinga. Og hvis du klarer det snusen. 500 kr uka på snus er 2000 kr måneden og 24000 kr i året. Men det er jo ikke penger når foreldrene betaler, men kan det sikkert bli slutt på når du forteller hva du bruker ukepengene til. Du er en idiot hvis du ikke i det hele tatt vurderer å slutte, det blir ikke lettere slutte med snus dess lengre du bruker det. Jeg snakker av erfaring. Jeg vurderer ikke å slutte nå! Skal slutte seinere, men ikke nå! Ja, 2000 kr i måneden er mye penger, men jeg er avhengig, så da må jeg bare ha det! Også er det jo heldigvis bare halvparten av hva det hadde kostet hvis jeg ikke kunne kjøpe i Sverige! Prisene på røyk og snus i Norge er jo helt syke! Lenke til kommentar
KatrinaS Skrevet 30. august 2015 Del Skrevet 30. august 2015 Du bør ihvertfall kutte ut røykinga. Og hvis du klarer det snusen. 500 kr uka på snus er 2000 kr måneden og 24000 kr i året. Men det er jo ikke penger når foreldrene betaler, men kan det sikkert bli slutt på når du forteller hva du bruker ukepengene til. Du er en idiot hvis du ikke i det hele tatt vurderer å slutte, det blir ikke lettere slutte med snus dess lengre du bruker det. Jeg snakker av erfaring. Jeg vurderer ikke å slutte nå! Skal slutte seinere, men ikke nå! Ja, 2000 kr i måneden er mye penger, men jeg er avhengig, så da må jeg bare ha det! Også er det jo heldigvis bare halvparten av hva det hadde kostet hvis jeg ikke kunne kjøpe i Sverige! Prisene på røyk og snus i Norge er jo helt syke! Leste du i det hele tatt posten jeg skrev til deg over? Lenke til kommentar
NoraCeline-00 Skrevet 30. august 2015 Forfatter Del Skrevet 30. august 2015 (endret) Du bør ihvertfall kutte ut røykinga. Og hvis du klarer det snusen. 500 kr uka på snus er 2000 kr måneden og 24000 kr i året. Men det er jo ikke penger når foreldrene betaler, men kan det sikkert bli slutt på når du forteller hva du bruker ukepengene til. Du er en idiot hvis du ikke i det hele tatt vurderer å slutte, det blir ikke lettere slutte med snus dess lengre du bruker det. Jeg snakker av erfaring. Jeg vurderer ikke å slutte nå! Skal slutte seinere, men ikke nå! Ja, 2000 kr i måneden er mye penger, men jeg er avhengig, så da må jeg bare ha det! Også er det jo heldigvis bare halvparten av hva det hadde kostet hvis jeg ikke kunne kjøpe i Sverige! Prisene på røyk og snus i Norge er jo helt syke! Leste du i det hele tatt posten jeg skrev til deg over?Ja, er ikke interessert i damping, jeg liker ordentlig røyk best! Vurderer det hvis jeg skal slutte en gang! Endret 30. august 2015 av NoraCeline-00 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 30. august 2015 Del Skrevet 30. august 2015 Steike. "Jeg vil ikke slutte nå, tar det seinere" er en veldig dårlig ide vil jeg si. Har ikke rørt hverken snus eller røyk selv, så for min del er avhengighet av det ukjent. Dersom du påstår at du er avhengig allerede etter 2 år med halv-aktivt nikotinforbruk se for deg din situasjon om 10-20 år når du begynner å kjenne konsekvensene. Hvis du mener du er avhengig nå så kunne du kommet tilbake til oss da og fortalt hva du mener om den uttalelsen i retrospekt. Men, fattern fikser vel eventuelle utgifter med avvenning og mulige medisinske tiltak når den tid kommer. Men for å svare på spørsmålet synes jeg du bør fortelle det på en voksen måte. Foreldra dine vet det/mistenker det nesten garantert allerede. 1 Lenke til kommentar
NoraCeline-00 Skrevet 30. august 2015 Forfatter Del Skrevet 30. august 2015 Steike. "Jeg vil ikke slutte nå, tar det seinere" er en veldig dårlig ide vil jeg si. Har ikke rørt hverken snus eller røyk selv, så for min del er avhengighet av det ukjent. Dersom du påstår at du er avhengig allerede etter 2 år med halv-aktivt nikotinforbruk se for deg din situasjon om 10-20 år når du begynner å kjenne konsekvensene. Hvis du mener du er avhengig nå så kunne du kommet tilbake til oss da og fortalt hva du mener om den uttalelsen i retrospekt. Men, fattern fikser vel eventuelle utgifter med avvenning og mulige medisinske tiltak når den tid kommer. Men for å svare på spørsmålet synes jeg du bør fortelle det på en voksen måte. Foreldra dine vet det/mistenker det nesten garantert allerede. Jeg har jo snusa fast i to år, ca 5 bokser i uka. Også har jeg røyka av og til, kanskje en pk i uka. De siste 10 månedene har jeg røyka fast 10-15 om dagen i tillegg til snusen! Så jo, jeg er nok avhengig! Og jo, jeg skal slutte en gang, men ikke nå! Nå vil jeg bare være ung og nyte livet! ? Skal hvertfall ikke slutte før jeg er 18! Gleder meg til å være gammel nok til å kjøpe selv! ? Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 30. august 2015 Del Skrevet 30. august 2015 Steike. "Jeg vil ikke slutte nå, tar det seinere" er en veldig dårlig ide vil jeg si. Har ikke rørt hverken snus eller røyk selv, så for min del er avhengighet av det ukjent. Dersom du påstår at du er avhengig allerede etter 2 år med halv-aktivt nikotinforbruk se for deg din situasjon om 10-20 år når du begynner å kjenne konsekvensene. Hvis du mener du er avhengig nå så kunne du kommet tilbake til oss da og fortalt hva du mener om den uttalelsen i retrospekt. Men, fattern fikser vel eventuelle utgifter med avvenning og mulige medisinske tiltak når den tid kommer. Men for å svare på spørsmålet synes jeg du bør fortelle det på en voksen måte. Foreldra dine vet det/mistenker det nesten garantert allerede. Jeg har jo snusa fast i to år, ca 5 bokser i uka. Også har jeg røyka av og til, kanskje en pk i uka. De siste 10 månedene har jeg røyka fast 10-15 om dagen i tillegg til snusen! Så jo, jeg er nok avhengig! Og jo, jeg skal slutte en gang, men ikke nå! Nå vil jeg bare være ung og nyte livet! Skal hvertfall ikke slutte før jeg er 18! Gleder meg til å være gammel nok til å kjøpe selv! Du høres lett tilbakestående ut spør du meg... 4 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 30. august 2015 Del Skrevet 30. august 2015 Da synes jeg du skal fortelle de om dette, og skjønner ikke hvorfor du ikke har gjort det før. Du virker jo stolt av din nikotinavhengighet. Spre stoltheten. 6 Lenke til kommentar
NoraCeline-00 Skrevet 30. august 2015 Forfatter Del Skrevet 30. august 2015 Da synes jeg du skal fortelle de om dette, og skjønner ikke hvorfor du ikke har gjort det før. Du virker jo stolt av din nikotinavhengighet. Spre stoltheten. Jeg vil jo fortelle det! Vet bare ikke hvordan! Er litt skummelt... Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 30. august 2015 Del Skrevet 30. august 2015 Da synes jeg du skal fortelle de om dette, og skjønner ikke hvorfor du ikke har gjort det før. Du virker jo stolt av din nikotinavhengighet. Spre stoltheten. Jeg vil jo fortelle det! Vet bare ikke hvordan! Er litt skummelt... Det er forståelig. Men som andre nevner ovenfor; si at du må snakke med dem om noe seriøst, ta det på en rolig kveld der alle har tid. Og så legger du korta på bordet. Lenke til kommentar
KatrinaS Skrevet 30. august 2015 Del Skrevet 30. august 2015 Gleder meg til å høre resultater Lenke til kommentar
Nexx Skrevet 31. august 2015 Del Skrevet 31. august 2015 si det rett ut som det er... dette er vell strengt tatt foreldrenes skyld i utgangspunktet så. har du lyst å fortsette, er det helt opp til deg. Det kalles Natural Selection Det er relativt lenge siden "natural selection" gjaldt for mennesker, hvertfall i den vestlige verden. Har du sett Idiocracy? Var kansje heller ment som en mørk vits. Har ikke sett filmen nei, men ser interesang nok ut, så skal skrive den ned på lista Lenke til kommentar
1969 Skrevet 31. august 2015 Del Skrevet 31. august 2015 Steike. "Jeg vil ikke slutte nå, tar det seinere" er en veldig dårlig ide vil jeg si. Har ikke rørt hverken snus eller røyk selv, så for min del er avhengighet av det ukjent. Dersom du påstår at du er avhengig allerede etter 2 år med halv-aktivt nikotinforbruk se for deg din situasjon om 10-20 år når du begynner å kjenne konsekvensene. Hvis du mener du er avhengig nå så kunne du kommet tilbake til oss da og fortalt hva du mener om den uttalelsen i retrospekt. Men, fattern fikser vel eventuelle utgifter med avvenning og mulige medisinske tiltak når den tid kommer. Men for å svare på spørsmålet synes jeg du bør fortelle det på en voksen måte. Foreldra dine vet det/mistenker det nesten garantert allerede. Jeg har jo snusa fast i to år, ca 5 bokser i uka. Også har jeg røyka av og til, kanskje en pk i uka. De siste 10 månedene har jeg røyka fast 10-15 om dagen i tillegg til snusen! Så jo, jeg er nok avhengig! Og jo, jeg skal slutte en gang, men ikke nå! Nå vil jeg bare være ung og nyte livet! Skal hvertfall ikke slutte før jeg er 18! Gleder meg til å være gammel nok til å kjøpe selv! Med forbruket ditt så er du en stor bruker. At du i tillegg har øka røykinga de siste 10 månedene er jo flott. Dobbel dose nikotin i tillegg til annet grums røyking medfører. Og dette klarte du på bare 2 år. For din egen skyld hold deg langt unna narkotika. Uansett du bør stoppe nå og det blir ikke lett. Lenke til kommentar
Ardenus Skrevet 31. august 2015 Del Skrevet 31. august 2015 Røyking kan ha innvirkning på både kvinner og menns fruktbarhet. For kvinner skal det ha innvirkning på hvor mottagelig livmoren er til eggene. For menn kan røyking gi nedsatt sædkvalitet og ødelegge DNA. Det kan være lurt for kvinner å kutte ut røykingen også før graviditeten, siden det minsker farene for abort. - Røykere aborterer oftere enn ikke-røykere, og hele svangerskapet igjennom er det vanligere med komplikasjoner, sier Gro Nylander. http://www.klikk.no/foreldre/bligravid/article481113.ece(eldre link, men burde gjelde fortsatt) Så at du skal slutte når du blir gravid er egentlig for seint. Lenke til kommentar
NoraCeline-00 Skrevet 31. august 2015 Forfatter Del Skrevet 31. august 2015 Steike. "Jeg vil ikke slutte nå, tar det seinere" er en veldig dårlig ide vil jeg si. Har ikke rørt hverken snus eller røyk selv, så for min del er avhengighet av det ukjent. Dersom du påstår at du er avhengig allerede etter 2 år med halv-aktivt nikotinforbruk se for deg din situasjon om 10-20 år når du begynner å kjenne konsekvensene. Hvis du mener du er avhengig nå så kunne du kommet tilbake til oss da og fortalt hva du mener om den uttalelsen i retrospekt. Men, fattern fikser vel eventuelle utgifter med avvenning og mulige medisinske tiltak når den tid kommer. Men for å svare på spørsmålet synes jeg du bør fortelle det på en voksen måte. Foreldra dine vet det/mistenker det nesten garantert allerede. Jeg har jo snusa fast i to år, ca 5 bokser i uka. Også har jeg røyka av og til, kanskje en pk i uka. De siste 10 månedene har jeg røyka fast 10-15 om dagen i tillegg til snusen! Så jo, jeg er nok avhengig! Og jo, jeg skal slutte en gang, men ikke nå! Nå vil jeg bare være ung og nyte livet! Skal hvertfall ikke slutte før jeg er 18! Gleder meg til å være gammel nok til å kjøpe selv! Med forbruket ditt så er du en stor bruker. At du i tillegg har øka røykinga de siste 10 månedene er jo flott. Dobbel dose nikotin i tillegg til annet grums røyking medfører. Og dette klarte du på bare 2 år. For din egen skyld hold deg langt unna narkotika. Uansett du bør stoppe nå og det blir ikke lett. Syns forbruket mitt er akkurat passe jeg! Men jeg kunne gjerne bytta ut noen snus om dagen i røyk, hadde jeg bare kunnet røyke hjemme...! Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 1. september 2015 Del Skrevet 1. september 2015 Gratulerer med å ødelegge deg selv innvendig såpass tidlig i livet, kudos for det. Og om du er en såpass stor pappajente (som du selv sier) så er det vel ikke skummelt (som du ogå sier) å skulle fortelle foreldrene dine dette latterlige forbruket ditt? Pappa'en din kommer kanskje bare til å pælme kartonger med sigaretter etter deg. Ja, du synes forbruket ditt er akuratt passe. For det du har fortalt tidligere i tråden viser jo at du virkelig vet hva som er best for deg og kroppen, moralen og selvrespekten din. 3 Lenke til kommentar
KatrinaS Skrevet 2. september 2015 Del Skrevet 2. september 2015 Fyr opp en i stua mens dere sitter og ser på film. 1 Lenke til kommentar
Fluffygirl Skrevet 2. september 2015 Del Skrevet 2. september 2015 Jeg er 18 år nå, og begynte å røyke fast når jeg var 12 år. Når jeg var 13, så satt jeg meg ned sammen med mamma, og la røykpakka på bordet og sa: Jeg har begynt å røyke! Jeg vet at dere ikke blir glad for det, men sånn er det, og jeg kommer ikke til å slutte! Så dere må bare finne dere i det, ellers må jeg bare slutte å være hjemme! Siden den dagen har jeg røyka hjemme, og fått mesteparten av røyken av foreldra mine! Før jeg sa det hjemme, så røyka jeg 8-10 om dagen, men når jeg kunne røyke hjemme, og fikk røyk av dem, gikk det fort opp til 20-25 om dagen. De har satt et tak på at jeg får maks en kartong i uka, så om jeg skal ha mer må jeg kjøpe det selv, men det er greit. Det blir som regel 2 pakker Rød3 rullings i tillegg pr uke, så jeg ligger vel på 30-40 om dagen nå! Trives med det, og har ingen ønske om å slutte jeg heller! Så mitt råd: Bare fortell det, og si at det ikke er noe vits for dem å gjøre det vanskelig for deg! At du kommer til å røyke uansett! Lenke til kommentar
Dr. Chaos Skrevet 2. september 2015 Del Skrevet 2. september 2015 Du skriver at du bare vil "være ung og nyte livet." Vel, nikotin (og andre avhengighetsskapende stoffer) gir akutt nytelse, men over tid må du øke forbruket for å få samme nytelsen som før. Etterhvert må du ha en viss mengde bare for å føle deg nogenlunde normal. Etter lengre tid er det ikke lenger nytelsen som er primærmotivasjonen (selv om kroppen din har blitt lurt av nikotinen og får deg til å tro det), det er å unngå symptomer på abstinens. Og selv om du stadig øker forbruket for å føle mer nytelse, betyr det ikke at du blir lykkeligere (nytelse og lykke er forskjellige ting). Det viser seg at røykere er mindre lykkeligere enn ikke-røykere, og de som klarer å slutte blir like lykkelige som ikke-røykere.Det som jeg lurer på er hva som var motivasjonen til å begynne i utgangspunktet? Det er mye annet en kan drive på med som gir både nytelse, lykke og som ikke minst gir deg bedre helse. 3 Lenke til kommentar
NoraCeline-00 Skrevet 2. september 2015 Forfatter Del Skrevet 2. september 2015 Det som jeg lurer på er hva som var motivasjonen til å begynne i utgangspunktet? Det er mye annet en kan drive på med som gir både nytelse, lykke og som ikke minst gir deg bedre helse. Jeg begynte først med snus, når jeg var 13, og det var vel fordi jentene i klassen over meg snuste, og da bare bestemte jeg og bestevenninna mi oss for at vi skulle begynne vi og! Vi var de første i klassen vår som snuste! Og nå snuser vel 9 av 12 jenter i klassen! ? Så prøvde jeg røyk innimellom for spenningen og nysgjerrighet! Var jo allerede avhengig av snus, så da var det ikke noe problem å røyke litt også! Røyke som oftest når jeg var sammen med kusina mi, som er fem år eldre enn meg! Ho er en skikkelig storrøyker, og har røyka siden ho var 12. Siden jeg er enebarn har ho vært som en storesøster for meg! I fjor røyka jeg stadig oftere, fordi jeg liker smaken og følelsen det gir, også liker jeg at røyking har fått litt "bad" stempel...! Jeg liker å gjøre litt ting som ikke alle syns er så bra! I fjor sommer ble jeg sammen med gutten min, som også røyker, og etter det ble det bare mer! Så utpå høsten/vinteren var jeg blitt en daglig røyker jeg og! Og jeg liker det! Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 2. september 2015 Del Skrevet 2. september 2015 Jeg liker å nyte livet jeg også, og latter er godt og deilig 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå