Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Sette opp flere ovner på samme rom

Anbefalte innlegg

Hei.

Det er for kaldt på rommet hvor jeg sover. Jeg har en ovn, men denne gir ikke nok varme. Derfor vurderer jeg å sette opp en ekstra ovn for å få mer varme.

Lar det seg gjøre å kombinere to stk Dimplex Classic lukka panelovner for få det varmt nok på soverommet? Jeg har aldri brukt to ovner på samme rom før og derfor lurer jeg på om det er noe spesielt som man bør tenke over.

Takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du poster et innlegg om ovner i helse-kategorien.

Rent elektrisk sett så kan du ha flere ovner i samme rom, men pass på å ikke overstige hva sikringen tåler.

Du er opptatt av helse, så da er du nok interessert i godt inneklima.

Fra produsentens hjemmesider:

Dimplex Classic er en ”tett” panelovn, noe som betyr at det ikke passerer luft gjennom ovnen. Tette panelovner anbefales som elektrisk oppvarming av Norges Astma- og Allergiforbund nettopp fordi slike ovner sikrer god luftkvalitet og et godt inneklima.

Det ser jo greit ut. Men en god dyne er billigere enn et varmt soverom.

Lenke til kommentar

Dette er ikke det samme som gamle stråleovner eller reflektorovner som f.eks. Beha kaller det. Stråleovner har et åpent element som gir varmeståling rett fram og er en svært varm og usikker løsning. TS sin Dimplex Classic er egentlig motsatt fordi elementet er inne i et lukket rom slik som gamle tradisjoneller panelovner. Det er riktig at det gir dårlig sirkulasjon og fordeling av varmen. Det beste er moderene "panelovner" som er gjennomstrømmingsovner (konveksjonsovner). Ulempen med disse er at det kan bli støvforbrenning når luften passerer elementet. Dette er løst på f.eks. Beha sine "miljøovner" hvor selve elementet har aluminiumsfinner som gir mye større overflate og dermed lavere overflatetemperatur på elementet.

Hvis TS ikke vil kjøpe varmere dyne så behøver han en ekstra ovn, eller å bytte ut til en annen mer kompakt type. Ulempen med de lukkede Dimplex Classic-ovnene er at de blir veldig store i forhold til effekt for å ikke få for høy temperatur på fronten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hvor gammelt er huset, og vindu(er) i soverommet? Hvor ligger huset? Hvor stort er rommet? Hvor mange watt er ovnen? Har den termostat eller 1-2-3-bryter? Det skal være et digert og trekkfult soverom med elendig isolasjon dersom man ikke oppnår tilstrekkelig varme med en ovn. Selv i min gamle bolig holder det fint med 750 W for å oppnå tilstrekkelig varme et soverom på 20 kvm, selv om det er -20 ute. Jeg ville derfor startet med å sjekke at ovnen er i orden, ev. bytte den ut med noe nyere.

Det er ikke noe problem å bruke flere ovner i samme rom. I min bolig har jeg ca 80 kvm stue og kjøkken, og her har jeg 4 ovner på tilsammen ca 4 kW. De er fordelt på flere kurser, selvsagt.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Hvor gammelt er huset, og vindu(er) i soverommet? Hvor ligger huset? Hvor stort er rommet? Hvor mange watt er ovnen? Har den termostat eller 1-2-3-bryter? Det skal være et digert og trekkfult soverom med elendig isolasjon dersom man ikke oppnår tilstrekkelig varme med en ovn. Selv i min gamle bolig holder det fint med 750 W for å oppnå tilstrekkelig varme et soverom på 20 kvm, selv om det er -20 ute. Jeg ville derfor startet med å sjekke at ovnen er i orden, ev. bytte den ut med noe nyere.

Det er ikke noe problem å bruke flere ovner i samme rom. I min bolig har jeg ca 80 kvm stue og kjøkken, og her har jeg 4 ovner på tilsammen ca 4 kW. De er fordelt på flere kurser, selvsagt.

Huset er ganske gammelt, ca 20-40 år vet ikke helt. Et stor vindu på soverommet. Den ene ovnen er 400w og den andre ovnen er 800w.

Jeg lurer på om dette vil holde for å holde rommet varmt om vinteren? Forutsatt at rommet er lite isolert.

Greia er at denne typen over vil gi mindre varme per watt, som nevnt ovenfor.

Endret av Kiiips
Lenke til kommentar

Huset er ganske gammelt, ca 20-40 år vet ikke helt.

Såpass nye hus har vanligvis brukbar isolering

Greia er at denne typen over vil gi mindre varme per watt, som nevnt ovenfor.

Elektriske ovner har 100% virkningsgrad. Alle ovner gir like mye varme per Watt.

Endret av k-orm
Lenke til kommentar

Jeg lurer på om dette vil holde for å holde rommet varmt om vinteren?

Det kan ingen svare på så lenge vi ikke vet hvor stort rommet er.

1200W bør holde for opptil ca 15 kvm, men kommer an på isolasjonen, hvor varmt man ønsker å ha det, klima (stor forskjell på Oslo og FInnmark) osv...

Lenke til kommentar

Jeg lurer på om dette vil holde for å holde rommet varmt om vinteren?

Det kan ingen svare på så lenge vi ikke vet hvor stort rommet er.

1200W bør holde for opptil ca 15 kvm, men kommer an på isolasjonen, hvor varmt man ønsker å ha det, klima (stor forskjell på Oslo og FInnmark) osv...

Takk for svar :)

Det er på vestlandet.

Rommet er 372,5 cm på kortsiden og 346 cm på langsikten. Dette tilsvarer nesten 13 kvadratmeter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Man beregner ca 75 W effekt pr kvm for oppholdsrom, kan være lavere ved god isolasjon. For soverom, hvor man vanligvis har lavere temperatur, holder det gjerne med noe lavere. Vi har gammelt hus (1960-tallet), soverommet er ca 18 kvm, og vi holder fint tilstrekkelig varme der med en 750 W ovn, selv om det er -25 ute. Vi har riktignok nytt vindu og etterisolert loft, men vegger er fra byggeåret. Med 1000 W på 13 kvm burde du kunne holde varmen fint.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Dette er ikke det samme som gamle stråleovner eller reflektorovner som f.eks. Beha kaller det. Stråleovner har et åpent element som gir varmeståling rett fram og er en svært varm og usikker løsning. 

Ulempen med de lukkede Dimplex Classic-ovnene er at de blir veldig store i forhold til effekt for å ikke få for høy temperatur på fronten.

Glemte denne tråden og oppdaget tilfeldigvis ditt svart nå.

Det er forskjell på strålovner også! Noen (er fremdeleså få kjøpt) er kun åpne i en side og med reflektor, så avgir de mest varme til en side. Men en varmekilde som bl.a. en vedovn, avgir varme til alle sider! Samme med et bål! Så ovnen det diskuteres her, er også en strålovn, selv om overflatetemperaturen er gunstig, med tanke på brenning av partikler og spredning ev slikt.

Alle ovner som ikke får luften til å sirkulere (konveksjonsvarme) i rommet, er strålovner! Og da blir temperaturforskjellene store i rommet.  

Er ikke alle modrerne panelovner, miljøovner da? Enten de har konveksjonsvarme, eller strålevarme?

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...