Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Foreldre som røyker hasj

Anbefalte innlegg

Det er da bedre at hun tar seg en rev hver kveld enn at hun drikker seg sørpe dritings?

Det er bedre at hun drikker seg sørpe dritings enn å sniffe kokain og bruke heroin, skal man dermed si at det er greit at man drikker seg dritings?At det finnes værre ting betyr ikke at det de driver med er greit, det finnes alltid noe værre.

Absolutt!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er da bedre at hun tar seg en rev hver kveld enn at hun drikker seg sørpe dritings?

Hvorfor i alle dager drar du inn alkohol? Du vet ingenting om alkohol forbruken dems, så foreslår at du ikke uttaler deg on det heller. Hvorfor er det bedre at hun røyker seg fjern hver dag? Et idiotisk forsøk på å prøve og være morsom? Skal lillebroren min gå rundt å se at hun og stefaren min er fjern og tro dette er normalt? Det er forresten ulovlig, om du enda ikke har fått med deg dette.

Fordi du garantert ikke ville reagert på samme måte om de hadde sittet og drukket rødvin hver kveld. Du reagerer så voldsomt fordi hasj er ulovlig og "farlig", selv om alkohol er et mye farligere rusmiddel. Hva vet vel du om hvorfor de røyker? Du kan jo åpne deg og ta det på en pen måte med de. Kanskje de røyker for å få sove lettere? Eller rett og slett for å kose seg etter en slitsom dag?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan tok du opp saken? Har du prøvd å møte dem med forståelse og toleranse?

Jeg konfronterte henne først på kvelden og spurte hvorfor øynene hennes var så rare, da svarte hun med at hun var trøtt og hadde drukket helt vin, noe som åpenbart ikke var årsaken og en helt latterlig grunn spør du meg. Dagen etter spurte jeg henne igjen, og da ble hun bare sur og mente jeg anklagde henne for noe.

Da foreslår jeg at du prøver en mykere konfrontasjon. Uansett om det gjelder rus eller noe annet, setter folk seg ofte på bakbena når de føler seg anklaget, og blir om mulig enda mindre villige til å endre atferden sin.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er bedre at hun drikker seg sørpe dritings enn å sniffe kokain og bruke heroin, skal man dermed si at det er greit at man drikker seg dritings?

At det finnes værre ting betyr ikke at det de driver med er greit, det finnes alltid noe værre.

Ja jeg ser jo den, og det er jo tross alt ikke heroin og kokain de driver med, men bare hasj heldigvis. Om dette her skjer på kveldstid lenge etter at ungen har lagt seg, og ting går smertefritt derfra ser jeg dessverre ikke helt problemet. 

Lenke til kommentar

Kan forstå at TS reagerer på det. Gjennom medier og skolesystemet, så blir man opplært til at alt av narkotiske/ulovlige stoffer er livsfarlig. I tillegg så er det mange som ikke synes det er spesielt morsomt å se sine foreldre beruset, uavhengig av hva som er årsaken. Men ser man objektivt på det, så er alkohol mer skadelig enn cannabis, men det er lovlig pga historien den har i kulturen vår. Mens det er motsatt i endel land i midtøsten og Afrika, der alkohol ofte er forbudt eller sett ned på (muslimske land), mens khat f.eks er lovlig.

UPQLkuE.png

Endret av blured
Lenke til kommentar

Er vel ikke det objektive som er viktigst når foreldrene ruser seg og barna ikke liker det...

Har du sagt hva du mener om det direkte til de? Ikke konfronter de direkte, men ta de opp med de. Si at du blir usikker/redd/nervøs/det du blir når de røyker, få gjerne med lillebroren din også.

Lenke til kommentar

Uenig med at hu skal ta med lillebroren når han bare er åtte. Hold han utenfor om det er mulig.

Så ikke at han bare var 8, men kan være en idè å uansett nevne at han også er bekymret/redd/usikker om han er det.

Men er enig at det er best å holde han utenfor da ja.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det er faktisk ikke så ille om foreldrene dine røyker hasj som du kanskje tror, men det er ille om de lyger til deg. Folk bør være ærlige mer hverandre. Om hun røyker hasj er faktisk hennes personlige valg. Mange andre drikker alkohol.

Bare fordi cannabis er ulovlig betyr ikke at der er verre enn alkohol. Mange vil si det er mer fornuftig. Å lyge til ditt eget barn er ikke fornuftig, ei heller å lyge til foreldrene dine.

Hvor gammel er du forresten?

Det mest skadelige med både hasj og alkohol er om folk under 21 år bruker disse rusmidlene. Da har man ikke grunnlag for å forstå valget man selv tar. For personer under 18 år er både alkohol og cannabis permanent skadelig for utviklingen og hjernen.

For tenåringen er det lett å dømme andre, eller være konfronterende og ha mangel på forståelse, spesielt i forhold til foreldre. Det kan utvikle seg til en slags konflikt. Du kan ta opp dette på en grei måte med moren din heller enn å beskylde eller konfrontere. Vær snill og forståelsefull så vil hun nok returnere tjenesten og gi deg et greit svar.

Ikke kontakt politiet. Da kan hun bli såret og føle seg sveket, pluss at det kan ødelegge forholdet mellom deg og din mor midlertidig eller permanent.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Ja, jeg vet det skjer mye rart hos ulike hjem i Norge, men det er bestandig trist å lese ulike historier som kommer opp. Lillebroren din er 8, still young og knapt introdusert på hva livet tilbyr. Han vil få et "falskt" forhold til sine foreldre om han ser de beruset, og du sier til han om 10-20 år og foreldrene dine er død at de ruset seg. Han vil gå bananas, tro meg. Løpet er kjørt da.

Du må bare ikke gi deg. Frem med brystkassen, si det som det er, og at det finnes andre gleder i livet enn rus.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C

Føler det er internett i et nøtteskall når så mange ikke ser problemet. Det er jo tydlig at trådstarter ikke synes dette er noe greit, og det bør være grunn nok til å slutte med det eller i det minste gjøre det når barna er borte eller sover. Jeg hadde også blitt usikker om mine foreldre gikk høye rundt i huset, spesielt når man prøver å være et godt forbilde for yngre søsken. Jeg synes du må ta en skikkelig alvorsprat,og eventuelt true med politiet slik hun forstår hvor uakseptabelt det føles for deg(og mest sannsynlig broren din om han visste).

Lenke til kommentar

Poenget her er at foreldrene er rusa hver kveld, om de er ruset på alkohol eller hasj, er vel egentlig likegyldig, da poenget er at de ruser seg og trådstarter ikke liker det. Jeg vil påstå han tar opp dette med rette da foreldre som ruser seg(på det ene eller andre) ikke er noe særlig, og det åpenbart plager han. 

Det er et vanskelig tema å ta opp med sine foreldre og han skal ha kred for at han faktisk gjør det. Dog er det lite modent av mora å nekte på noe som åpenbart er tilfelle. Når det ikke nytter å ta dette opp bør han kanskje ta det opp med andre voksne som han stoler på uten å nødvendigvis ringe til politiet. 

Lenke til kommentar

Mora høres ut til å være en vanskelig personlighet, hun har antagelig blitt lokket til dette av mannen/samboeren og har kanskje fått en mer usympatisk personlighet på grunn av hasjrøykingen. Og derfor mener hun det er greit å lyve. Kanskje hun også er redd for å miste mannen dersom hun krever at han slutter, noe som kan utløse panikk.

Det beste er kanskje å innse alvoret i situasjonen, og dermed gå stille i dørene. Blir trådstarter sint nok, kan han true med politi og barnevern. Hvis heller ikke det gjør inntrykk på dem, viser det jo hvor bortreist de er. Meldes saken til politiet vil det nemlig sendes en automatisk bekymringsmelding til barnevernet.

Så jeg mener du ikke bør melde fra til noen uten en seriøs vurdering av at det blir bedre for dere begge i fosterhjem. Men det er noe som er mulig å true med for å gjøre inntrykk på dem.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 4 uker senere...
Gjest Slettet-OcukAq7QPp

Poenget her er at foreldrene er rusa hver kveld, om de er ruset på alkohol eller hasj, er vel egentlig likegyldig, da poenget er at de ruser seg og trådstarter ikke liker det. Jeg vil påstå han tar opp dette med rette da foreldre som ruser seg(på det ene eller andre) ikke er noe særlig, og det åpenbart plager han. 

Det er et vanskelig tema å ta opp med sine foreldre og han skal ha kred for at han faktisk gjør det. Dog er det lite modent av mora å nekte på noe som åpenbart er tilfelle. Når det ikke nytter å ta dette opp bør han kanskje ta det opp med andre voksne som han stoler på uten å nødvendigvis ringe til politiet. 

Jeg må si meg helt enig i dette. Det har ikke noe med at det ene er farligere enn det andre, men at dem faktisk ruser seg og barnet i huset liker det IKKE. Det skal ikke være greit for barn å se foreldrene ruset hver eneste kveld, det er faktisk ikke greit, og det kan øddlegge mye barna i fremtiden. 

Ønsker deg lykke til TS, og håper du får snakket med moren din, eller noen andre som du stoler på. 

Lenke til kommentar

Inntrykket mitt er at foreldrene skjulte "rusen" sin for ungene ved å røyke i boden og om kvelden.

Det største barnet reagerte på dette , kanskje meldte ifra til barnevernet , så fattet barnevernet en avgjørelse og barna ble fratatt foreldrene og plassert i hvert sitt hjem uten kontakt med hverandre og med helt ukjente fosterforeldre...

De har det "sikkert" mye bedre nå enn med sine rus avhengige foreldre som røykte i skjul sent om kvelden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det er utrolig uansvarlig av dem å gjøre det. Du burde si at du sett henne hasje og at du er den som skal være sur, ikke henne, nevn lille broren din, kanskje det får henne til å tenke litt. Jeg råder jeg deg å ta det opp med lærere, eller kanskje bare enn venn, det er altid mye lettere når noen er der for å trøste deg. Men asså vær litt forsiktig med hvem du sier det til. Hvis du har kontakt med den biologiske faren din, kanskje du kan flytte hjem til han eller bare fortell han hva som skjer, så han kan hjelpe. Og hvis moren din blir voldelig, selvfølgelig hvet jeg ikke om hun kan bli det eller ikke, men hvis, så ha telefonen klar... ja og ikke si det mens ste-faren din er tilstede.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...