ChrchBrnr Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 HeiMin sønn har en PC hvor skjermkortet plutselig sluttet å fungere. Nå var det litt vanskelig å få skikkelig gjenfortelling av hva som skjedde før det sluttet å fungere men skal skrive raskt hva han saWindows 10 ble installert alt fungerte bra og så skulle jeg oppdatere gfx driver. Prøvde å starte CS GO (mest sannsynlig mens driveren holdt på å bli installert) og fikk en feilmelding (husker ikke hvilken) men ingen bluescreen. Vil legge til at CPU (se nedenfor) var overklokket når vi installerte Win 10 men dette gikk ikke så vi fjernet all OC og da gikk det bra å installere Win 10, siden Win 10 + OC av den prosessoren fungerte dårlig så forble den originalt klokket. Han kjørte en OC test med det Asus programmet dog, den fikk gå ferdig.Så er han hos mor en periode og kommer hjem til meg, da starter PCen min skjermen får ikke signal.Så kommer da feilsøkingen min. Har prøvd følgende:Prøvd en annen HDMI kabel, fungerte ikkeSjekket at alt sitter skikkelig i socketsPrøvd med en annen RAMPrøvd med onboard gfxPrøvd med andre skjermkort (GTX 275 med henholdsvis 795Mb(?) og 1795Mb(?) RAM) og Radeon R9 280 3GB minneSpecs erHK: Asus B85 Pro Gamer CPU: Intel G3258 Anniversary EditionRAM: Corsair TR3X6G1333C9 6GB (3x2GB) Platinum series (ja, vet denne RAM ikke er optimal men har fungert i PCen i 6mnd i windows 7 og det med OC på CPU)GFX: Gainward Geforce GTX 960(han skal oppgradere RAM og CPU, han har bare lite penger, 12 år gammel)Vel, det jeg har prøvd er som nevnt over, jeg har prøvd 960 i kombinasjon med annen nyere RAM som jeg vet er optimal med hans HK og CPU, fungerte ikke. Prøvde så med et par gamle GTX 275 jeg har liggende, da fungerer det ene kortet det eneste av de 4 kortene jeg har prøvd som fungerer i PCen hans er det med 795MB minne på, jeg tror det var 795mb men er uansett under 1GB på det kortet. Jeg har ikke fått testet hans GTX 960 i en annen PC enda, da det er for "tykt" for mitt hovedkort, det tar med enn 2 plasser og kræsjer selvfølgelig med SATA hub tingen på HK mitt. Så oppsummert: Fungerer ikke med GTX 960 eller noen andre kort med over 1GB minne uansett hvilken RAM som står i men fungerer med GTX 275 med under 1GB minne og med begge typene RAM. Samme gjelder onboard GFX som også fungerer med begge typene RAM.Tenkte jeg skulle prøve her før jeg begynte å sende komponenter tilbake hvor de ble kjøpt Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 Kan du aller først åpne et command prompt som administrator og skrive sfc /scannow Det tar litt tid og bør stå til slutt: Windows Resource Protection did not find any integrity violations Bare for å sjekke integriteten til windows. Jeg regner med du har sjekket over device manager at du har alt av drivere (chipset osv). Finnes det en BIOS oppdateringer til HK kanskje eller har du siste versjon? Du kan også forsøke DDU som rebooter til safe mode og avinstallerer skjermkortet skikkelig. Velger du der "uninstall and turn off" så kan du bytte skjermkort, boote til vanlig windows og re-installere driveren. DDU: http://www.guru3d.com/files-get/display-driver-uninstaller-download,20.html Du kan også lage en minnepinne med memtest86 (som man booter på) bare for å sjekke at det ikke er noe galt i den ende. Den må kjøre lenge. http://www.memtest86.com/downloads/memtest86-usb.zip Lenke til kommentar
ChrchBrnr Skrevet 27. august 2015 Forfatter Del Skrevet 27. august 2015 Ser nå at jeg ikke har skrevet alt jeg har gjort"No signal" er helt i fra PCen slåes på uansett, så kommer ikke inn i bios å får gjort noe med mindre jeg bruker onboard eller det ene 275 som funker.Har testet med å avinstallere grafikk kort for så å boote opp med 960, funket ikkeskal teste de andre tipsene dog, takk for hjelp så langt Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 (endret) "No signal" er helt i fra PCen slåes på uansett, så kommer ikke inn i bios å får gjort noe med mindre jeg bruker onboard eller det ene 275 som funker. Aha .. Det var jo litt spesielt, altså at en GPU fungerer men ikke andre under POST. Reset BIOS, sjekk for oppdatering og forsøk igjen? Evt om du kan teste GTX 960'n i en annen maskin. Har du forsøkt begge PCIE lanes? Endret 27. august 2015 av Kyrre S. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 Om viftene surrer og går vil jeg tippe at det må en hard reset til. Koble fra alt, kabler, skjermkort, batteri, disker og strømledninger fra PSU fra hovedkortet. Power/reset osv kan du la stå. Når maskinen da har alt frakoblet trykker du på powerknappen noen ganger, dette vil tømme hovedkortet for strøm. Sett sammen alt med minimalt av hardware. En stick med ram, skjermkort og en disk. Se om maskinen starter nå. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 Sett inn det kortet som funker og gå tilbake til win7. Bare får å se om du får samme problem da. Lenke til kommentar
ChrchBrnr Skrevet 27. august 2015 Forfatter Del Skrevet 27. august 2015 Da har jeg oppdatert BIOSResultat, nå funker alle kort foruten GTX 960 i PCen hans, ble oppgitt så tok kortet med tilbake til min PC og fikk med å fjerne 2 SATA kabler plass til 960 phantom i PCen min også. Startet opp og det er helt dødt. Så konkluderer med at det er GFX kort som er fucka og sender det i retur på garanti.Takk for alle tips, dog skjønner ikke hva den BIOS oppdateringen har gjort som gjør at alle kortene nå plutselig fungerer i PCen hans, men men Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 Er nok et defekt 960 ja, kjipt iallefall. :/ Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 Da har jeg oppdatert BIOS Resultat, nå funker alle kort foruten GTX 960 i PCen hans, ble oppgitt så tok kortet med tilbake til min PC og fikk med å fjerne 2 SATA kabler plass til 960 phantom i PCen min også. Startet opp og det er helt dødt. Så konkluderer med at det er GFX kort som er fucka og sender det i retur på garanti. Takk for alle tips, dog skjønner ikke hva den BIOS oppdateringen har gjort som gjør at alle kortene nå plutselig fungerer i PCen hans, men men Hva nyere bios fikser ser du på hjemme siden til kortet hans. Lenke til kommentar
ChrchBrnr Skrevet 27. august 2015 Forfatter Del Skrevet 27. august 2015 Da har jeg oppdatert BIOS Resultat, nå funker alle kort foruten GTX 960 i PCen hans, ble oppgitt så tok kortet med tilbake til min PC og fikk med å fjerne 2 SATA kabler plass til 960 phantom i PCen min også. Startet opp og det er helt dødt. Så konkluderer med at det er GFX kort som er fucka og sender det i retur på garanti. Takk for alle tips, dog skjønner ikke hva den BIOS oppdateringen har gjort som gjør at alle kortene nå plutselig fungerer i PCen hans, men men Hva nyere bios fikser ser du på hjemme siden til kortet hans. Her er det som står Support ASUS USB 3.1 PCIE add-on card. Men må ha gjort noe mer skulle jeg tro da de andre kortene plutselig begynte å fungere. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 Jepp, men husker du hva den du hadde før du oppgraderte? I mange tilfeller er også er cmos resett nok. Lenke til kommentar
ChrchBrnr Skrevet 27. august 2015 Forfatter Del Skrevet 27. august 2015 Jepp, men husker du hva den du hadde før du oppgraderte? I mange tilfeller er også er cmos resett nok. Jepp, men husker du hva den du hadde før du oppgraderte? I mange tilfeller er også er cmos resett nok. Hadde bios versjonen før den der, så nest nyeste med andre ord. Men, tror jeg har funnet ut av det, om ikke så kommer jeg tilbake til dere Tusen takk for all hjelp folkens! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå