uggy Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 Hei. Har hyperx predator 3000mhz ddr4 32gb på mitt asus rampage v extreme hovedkort. I biosen på den under dram frequency, burde jeg skifte den til 3000 mhz, istendfor auto? Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 Hvilken Spenning,MHz,tilgangstider kjører minnet på nå? Regner med at der er dette minnet du har. Bruk CPU-Z Memory fane som du ser her på bildet her, for og se hva minnet kjører på. Du har 2 valg. Velge XMP Profile i BIOS som har 3000-MHz og tilgangstider CL15-16-16 med speinng på 1.35v Stille dette manuelt. I Bios: Ai Overclock Tuner: Manual Memory Voltage: 1.35v Mhz: 3000(1500)(CPU-Z viser da 1500MHz) tCL (CAS Latency): 15 tRCD: 15 tRP: 16 tRAS: 16 Command Per Clock (CMD): 2 clock (2T) Med ustabiliteter BSoD test Memtest86+, du bør alltid teste uansett feil eller ikke. Lenke til kommentar
uggy Skrevet 27. august 2015 Forfatter Del Skrevet 27. august 2015 Hvilken Spenning,MHz,tilgangstider kjører minnet på nå? Regner med at der er dette minnet du har. Bruk CPU-Z Memory fane som du ser her på bildet her, for og se hva minnet kjører på. Du har 2 valg. Velge XMP Profile i BIOS som har 3000-MHz og tilgangstider CL15-16-16 med speinng på 1.35v Stille dette manuelt. I Bios: Ai Overclock Tuner: Manual Memory Voltage: 1.35v Mhz: 3000(1500)(CPU-Z viser da 1500MHz) tCL (CAS Latency): 15 tRCD: 15 tRP: 16 tRAS: 16 Command Per Clock (CMD): 2 clock (2T) Med ustabiliteter BSoD test Memtest86+, du bør alltid teste uansett feil eller ikke. Her er det jeg får på cpu-z Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 Hvilken Spenning,MHz,tilgangstider kjører minnet på nå? Regner med at der er dette minnet du har. Bruk CPU-Z Memory fane som du ser her på bildet her, for og se hva minnet kjører på. Du har 2 valg. Velge XMP Profile i BIOS som har 3000-MHz og tilgangstider CL15-16-16 med speinng på 1.35v Stille dette manuelt. I Bios: Ai Overclock Tuner: Manual Memory Voltage: 1.35v Mhz: 3000(1500)(CPU-Z viser da 1500MHz) tCL (CAS Latency): 15 tRCD: 15 tRP: 16 tRAS: 16 Command Per Clock (CMD): 2 clock (2T) Med ustabiliteter BSoD test Memtest86+, du bør alltid teste uansett feil eller ikke. Her er det jeg får på cpu-z Nå kjører du 2133Mhz. Prøv XMP, så sett det inn manuelt. Kjører du på 100 eller 125 på strap? Lenke til kommentar
uggy Skrevet 27. august 2015 Forfatter Del Skrevet 27. august 2015 Hvilken Spenning,MHz,tilgangstider kjører minnet på nå? Regner med at der er dette minnet du har. Bruk CPU-Z Memory fane som du ser her på bildet her, for og se hva minnet kjører på. Du har 2 valg. Velge XMP Profile i BIOS som har 3000-MHz og tilgangstider CL15-16-16 med speinng på 1.35v Stille dette manuelt. I Bios: Ai Overclock Tuner: Manual Memory Voltage: 1.35v Mhz: 3000(1500)(CPU-Z viser da 1500MHz) tCL (CAS Latency): 15 tRCD: 15 tRP: 16 tRAS: 16 Command Per Clock (CMD): 2 clock (2T) Med ustabiliteter BSoD test Memtest86+, du bør alltid teste uansett feil eller ikke. Her er det jeg får på cpu-z Nå kjører du 2133Mhz. Prøv XMP, så sett det inn manuelt. Kjører du på 100 eller 125 på strap? Så å bruke dram frequency i bios og sette den til DDR4-3000 mhz istedenfor auto er ikke like lurt? Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 Hvilken Spenning,MHz,tilgangstider kjører minnet på nå? Regner med at der er dette minnet du har. Bruk CPU-Z Memory fane som du ser her på bildet her, for og se hva minnet kjører på. Du har 2 valg. Velge XMP Profile i BIOS som har 3000-MHz og tilgangstider CL15-16-16 med speinng på 1.35v Stille dette manuelt. I Bios: Ai Overclock Tuner: Manual Memory Voltage: 1.35v Mhz: 3000(1500)(CPU-Z viser da 1500MHz) tCL (CAS Latency): 15 tRCD: 15 tRP: 16 tRAS: 16 Command Per Clock (CMD): 2 clock (2T) Med ustabiliteter BSoD test Memtest86+, du bør alltid teste uansett feil eller ikke. Her er det jeg får på cpu-z Nå kjører du 2133Mhz. Prøv XMP, så sett det inn manuelt. Kjører du på 100 eller 125 på strap? Så å bruke dram frequency i bios og sette den til DDR4-3000 mhz istedenfor auto er ikke like lurt? Du må endre på Timings, volt og frekvens da. Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 (endret) Du må sjekke manual på hovedkoret for plassering av minne. Minnet ditt kjørere ikke på Quad channel. Du ser CPU-Z Channel # her skulle det ha stått Quad. Det er 8 minne slots på hovedkortet ditt,minnet skal settes i lik farge(rød eller svart). Altså ikke alle etter-hverandre. Endret 27. august 2015 av snippsat Lenke til kommentar
uggy Skrevet 28. august 2015 Forfatter Del Skrevet 28. august 2015 (endret) Du må sjekke manual på hovedkoret for plassering av minne. Minnet ditt kjørere ikke på Quad channel. Du ser CPU-Z Channel # her skulle det ha stått Quad. Det er 8 minne slots på hovedkortet ditt,minnet skal settes i lik farge(rød eller svart). Altså ikke alle etter-hverandre. Selv når jeg alle brikkene er helt lik? edit: isåfall, er de merket på et vis? for å skille de settene? Endret 28. august 2015 av uggy Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 (endret) Selv når jeg alle brikkene er helt lik? Brikkene er like,det er minne slots på hovedkoret som er merket(rød,svart). Det er så enkelt at du setter dine 4 brikker i røde slots eller svarte slots. Viss du sett bikkene etter-hverandre i både rød og svarte slots virker ikke quad channel. Se manual 1.2.4. Endret 28. august 2015 av snippsat Lenke til kommentar
uggy Skrevet 28. august 2015 Forfatter Del Skrevet 28. august 2015 Selv når jeg alle brikkene er helt lik? Brikkene er like,det er minne slots på hovedkoret som er merket(rød,svart). Det er så enkelt at du setter dine 4 brikker i røde slots eller svarte slots. Viss du sett bikkene etter-hverandre i både rød og svarte slots virker ikke quad channel. Se manual 1.2.4. Men nå har jeg 8 brikker a 4GB, slik at alle slottene blir brukt Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 (endret) Men nå har jeg 8 brikker a 4GB, slik at alle slottene blir brukt Ja da skulle i teorien quad channel virke,så sant alle brikkene er like. Det er tross alt 8 bikker som skal virke samme,skulle jeg ha kjøpt 32gb minne hadde det blitt 1 sett av 4. Ikke 2 sett av 16gb. Når jeg sier dette så tenker jeg på nyinnkjøp,og ikke oppgradering ved et senere tidspunkt. Endret 28. august 2015 av snippsat Lenke til kommentar
uggy Skrevet 28. august 2015 Forfatter Del Skrevet 28. august 2015 Men nå har jeg 8 brikker a 4GB, slik at alle slottene blir brukt Ja da skulle i teorien quad channel virke,så sant alle brikkene er like. Det er tross alt 8 bikker som skal virke samme,skulle jeg ha kjøpt 32gb minne hadde det blitt 1 sett av 4. Ikke 2 sett av 16gb. Når jeg sier dette så tenker jeg på nyinnkjøp,og ikke oppgradering ved et senere tidspunkt. Helt lik ja. Jeg kan prøve meg på en bios update Lenke til kommentar
uggy Skrevet 28. august 2015 Forfatter Del Skrevet 28. august 2015 Ble fortsatt ikke quad channel i cpu-z .. hmm Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 Du har nå valg på om du vil forske videre eller bare glemme Quad channel opplegget. Det blir litt jobb når du har 8 brikker. Teste 4 brikker i røde slots,da gjere settet som kom samme viss du ikke har blandet alle brikkene. Virker quad her?,samme sett i svarte slot virker quad her? o.s.v... Quad channel øker båndbredden til systemminnet,du vil ikke merke noe forskjell i daglig bruk med mindre båndbredd. Det er kanskje irriterende når jeg nå først har nevnt dette Quad opplegget for deg Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 Når du har 8 brikker/aka bruker alle slottsa så stresser det minnekontrolleren ganske mye sammenlignet med 4 brikker. Prøv 2800Mhz 15-15-15-38-2T, bare se om brikkene kommer opp da. 2 Lenke til kommentar
uggy Skrevet 28. august 2015 Forfatter Del Skrevet 28. august 2015 (endret) Jeg tok å bytta de ut med 4x8 GB, slik jeg bruker kun 4 slots istedenfor alle :-) Så får vi se hvordan det går når de dukker opp :-) Endret 28. august 2015 av uggy Lenke til kommentar
uggy Skrevet 8. september 2015 Forfatter Del Skrevet 8. september 2015 Da ble det Quad når jeg fikk 4 stk. av 8gb :-) Hvordan går jeg da videre for å få overclocket de ? Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 8. september 2015 Del Skrevet 8. september 2015 Da ble det Quad når jeg fikk 4 stk. av 8gb :-) Det var bra Hvordan går jeg da videre for å få overclocket de ? Jeg har jo skrevet om det før i posten(post #2). Du kan f.eks prøve og velge en XMP profil som på bildet her. Eller Ai Overclock Tuner: Manual og sette verdier selv. Når du har et sånt hovedkort,som er bygd for eksperimentering og OC. Så bør du bruke litt tid på og søke og sette deg litt inn i dette. Du har også en "Safe Boot Button & ReTry Button",viss noe skulle gå galt. Lenke til kommentar
uggy Skrevet 9. september 2015 Forfatter Del Skrevet 9. september 2015 Da ble det Quad når jeg fikk 4 stk. av 8gb :-) Det var bra Hvordan går jeg da videre for å få overclocket de ? Jeg har jo skrevet om det før i posten(post #2). Du kan f.eks prøve og velge en XMP profil som på bildet her. Eller Ai Overclock Tuner: Manual og sette verdier selv. Når du har et sånt hovedkort,som er bygd for eksperimentering og OC. Så bør du bruke litt tid på og søke og sette deg litt inn i dette. Du har også en "Safe Boot Button & ReTry Button",viss noe skulle gå galt. Da ble det xmp mode og 3000 mhz. ser slik ut nå i cpu-z Lenke til kommentar
uggy Skrevet 23. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2016 Hva vil dere anbefale, ha 2 minnebrikker på 16gb eller 4 på 8gb? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå