Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Avlyst konsert - biletter refunderes, men IKKE avgifter.


BearCat

Anbefalte innlegg

Hei, 

mottok akkurat denne mailen,

og lurer på hvordan det juridisk kan "forsvares" at avgifter ikke refunderes i den sammenheng.

ref. utheving:

 

Hei,

 

Konserten med Ole Edvard Antonsen & Tour De Force band på Rockefeller 30. september er dessverre avlyst grunnet sykdom. Kjøpte billetter refunderes ved utsalgssted innen 30.11.15. 

 

Refundering av billetter:
- Billettene må være returnert FØR siste frist for refundering.
- Billetter skal refunderes der hvor de er kjøpt. (Narvesen, 7-Eleven)
- Billetter betalt med kort og sendt hjem per post returneres til: Billettservice AS, PB 607, 8607 Mo i Rana. Vennligst merk konvolutten "avlyst arrangement". Må være kundesenteret i hende FØR siste frist for refundering er utløpt. Dersom du har spørsmål kan du ringe 815 33 133.  
- Billetter som er tilsendt på mobil eller som vedlegg i e-post (TicketFast/e-billett); ring 815 33 133 og oppgi ditt referansenummer. Billettene vil da bli refundert per telefon, og pengene overføres tilbake til det kortet som ble brukt under betaling.
- OBS! Avgifter refunderes ikke.

 

Med vennlig hilsen

Rockefeller / John DEE / Sentrum Scene
AS Auditorium 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjølv om dette står i vilkåra så virker det urimelig at kunden må betale for at arrangøren ikkje klarte å levere den avtalte varen, i dette tilfellet ein konsert.

 

Som vist i artikkelen så har sjølvsagt arrangøren kostnader ved både å formidle billettane, og deretter ved å refundere utgiftene. Men dette er vell ekstrautgifter som arrangøren må kreve dekt gjennom neste salgsledd og ikkje kundane?

 

Skal ein ha ein slik praksis så kunne ein jo nesten like godt berre satt i vilkåra at billettutgiftene ikkje blir refundert, og på den måten flytte all risiko over på kunden.

Lenke til kommentar

Sånn litt på siden, så lurer jeg litt på lovligheten av denne såkalte avgiften. Den må nemlig betales uansett hvordan man kjøper billettene (inkludert kjøp i døra på konsertdagen), og må således ses på som en del av den totale billettprisen, og ikke en selvstendig avgift.

Lenke til kommentar

... så har sjølvsagt arrangøren kostnader ved både å formidle billettane, og deretter ved å refundere utgiftene...

 

Er usikker på hvor store de reelle kostnadene er,

når jeg som kunde bestiller på nett, betaler med kort, og mottar kvittering/billett på e-post.

Lenke til kommentar

Sånn litt på siden, så lurer jeg litt på lovligheten av denne såkalte avgiften. Den må nemlig betales uansett hvordan man kjøper billettene (inkludert kjøp i døra på konsertdagen), og må således ses på som en del av den totale billettprisen, og ikke en selvstendig avgift.

Se det på en litt annen måte: den reelle billettprisen er billett + avgift, og den er lik uansett kjøpsmetode. 

Men avlyses forestillingen, tilkommer ekstra arbeid, nemlig tilbakebetaling. Den jobben er det idag kunden som betaler for, i og med at den såkalte avgiften ikke tilbakebetales. Alternativet er at arrangøren skal betale for den jobben også, hvilket vil medføre høyere billettpriser.

Jeg synes faktisk det er greit at risikoen spres litt, slik kunden også lir et beskjedent tap om sykdom rammer, slik at alt må avlyses.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Jeg synes faktisk det er greit at risikoen spres litt, slik kunden også lir et beskjedent tap om sykdom rammer, slik at alt må avlyses.

Hva om en (nett)butikk ikke klarer å levere en vare, sykdom på fabrikken, greit da med kun 95% av pengene tilbake ?

 

 

Lenke til kommentar

 

Det er ikke gratis å drifte Billettservice, og at et arrangement blir avlyst endrer ikke på det. 

 

Og så? Den risikoen skal ikke ligge hos betalende kunder, men hos de som velger å sko seg på arrangementene.

 

Ser ut til at risikoen trives greit der den er. Sjelden jeg må krangle med en kunde om billettgebyret. Folk flest skjønner hvordan det henger sammen. 

Lenke til kommentar

 

 

Det er ikke gratis å drifte Billettservice, og at et arrangement blir avlyst endrer ikke på det. 

 

Og så? Den risikoen skal ikke ligge hos betalende kunder, men hos de som velger å sko seg på arrangementene.

 

Ser ut til at risikoen trives greit der den er. Sjelden jeg må krangle med en kunde om billettgebyret. Folk flest skjønner hvordan det henger sammen. 

 

 

Det henger jo bare sammen slik siden billettfirmaene er skrot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alternativet er at hver enkelt konsertarrangør selger sine egne billetter med sitt eget system. Fortsatt ikke en jobb som gjør seg selv, og den som gjør jobben må ha lønn selv om konserten avlyses. Er ikke sikker på at det hadde blitt noe særlig billigere, tvert imot.

 

Jeg har solgt en del billetter opp gjennom åra, både via og utenfor Billettservice, og med ujevne mellomrom har vi sett noen starte opp egne opplegg som tar sikte på å gjøre ting billigere og bedre. Aldri har de vart særlig lenge. Siste nytt er app-baserte billettløsninger, og de kan kanskje ha noe for seg. Problemet er at utviklerne gjerne er på valgfag IT-nivå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alternativet er at hver enkelt konsertarrangør selger sine egne billetter med sitt eget system. Fortsatt ikke en jobb som gjør seg selv, og den som gjør jobben må ha lønn selv om konserten avlyses. Er ikke sikker på at det hadde blitt noe særlig billigere, tvert imot.

 

Jeg har solgt en del billetter opp gjennom åra, både via og utenfor Billettservice, og med ujevne mellomrom har vi sett noen starte opp egne opplegg som tar sikte på å gjøre ting billigere og bedre. Aldri har de vart særlig lenge. Siste nytt er app-baserte billettløsninger, og de kan kanskje ha noe for seg. Problemet er at utviklerne gjerne er på valgfag IT-nivå.

 

Det her er ikke kundens ansvar i noen annen industri jeg vet om. 

 

Selvfølgelig blir "seriøse" oppstartere som vil ta ansvaret utkonkurrert av de som lesser utgiftene over på forbrukeren. 

Lenke til kommentar

Men så er det bare én konsertindustri også, da.
Disse andre oppstarterne er ikke fremmed for å lesse de heller, men de finner etter hvert ut at det ikke var så lekende lett som de trodde det skulle være å formidle billetter. Forutsetningen deres for å lykkes er jo å konkurrere med billettservice på pris, og når det viser seg at de likevel ikke klarer det tross optimisme og pågangsmot, gir de opp.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Nå er du naiv. Det blir alltid forbrukerleddet som må betale.

Joda, men normalt er det kundene. I denne tråden har ikke forbruker fått varen så denne kan ei heller regnes som kunde. Det blir som å sende regning på X kroner for ingenting til vilt fremmede.

Dersom en da ikke regner den verdiløse billetten som et produkt i seg selv.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...