xibriz Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 Jeg må flytte på dekkoppbevaringen min, og tenkte samtidig og gjøre om på hvordan jeg lagrer dekkene. I dag ser det slik ut (den sorte streken er en hylle): Men jeg tenker at det er mer hensiktsmessig og lage noe slik: Men så leser jeg dette: Hva tror dere? Ignorere anbefalingene til dekkprodusentene eller fortsette på gammelmåten? Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 Poenget er vel mest ift langtidslagring, så spørs hvor lenge du skal lagre dekkene. En sommer-/vintersesong er ikke lang tid i sammenhengen. Frykten for å få "urunde" dekk tror jeg ellers er svært overdrevet... litt kjøring så er dekkene tilbake til sin vante form. Ellers har jeg personlig valgt varianten i midten av øverste linje, kroker på garasjeveggen - rett og slett fordi det tar minst plass. Men har man flere biler etc, så ser jeg fordelen med reolsystem. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 27. august 2015 Forfatter Del Skrevet 27. august 2015 (endret) Ja, det er sommer-/vinterlagring det er snakk om. Som du ser av første bilde, så har jeg 3 sett dekk. Det blir litt voldsomt på garasjeveggen. Da er det bedre å henge de i taket EDIT: Jeg har ganske store dekk også, så når jeg stabler de to største settene oppå hverandre blir det over 2m høyt. Endret 27. august 2015 av xibriz Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 Bildet fra produsenten stemmer, da må du jo se på om du har bare dekk, eller om dette er dekk på felg, og så finne en løsning som ikke ødelegger eller skader dekkene. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 27. august 2015 Forfatter Del Skrevet 27. august 2015 Når man googler "dekkhotell" får man opp mange bilder av reolen, som altså ikke er anbefalt for dekk med felg. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 Når man googler "dekkhotell" får man opp mange bilder av reolen, som altså ikke er anbefalt for dekk med felg. Det kommer vel litt ann på overflatekontakten dekket har, hvis du har et stativ er det ok, men ikke stable de stående på gulv så de blir flat? 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 Blir jo en viss forskjell på om de står på en flat hylle, eller en reol med to bærebjelker (kanskje avrundet/skrå inn mot rundingen på dekket), sånn at "midt under" henger fritt. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 Lurer også litt på om anbefalingane kanskje stammer frå den tida då det var meir vanlig med stålfelgar i staden for aluminium? I dag har vell dei fleste aluminium på begge hjulsetta? Så å oppbevare dekk på alumniumsfelg i ståande stilling er vell ikkje så ille samanlikna med å oppbevare dekk med stålfelgar ståande? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 Hvorfor skulle materialet i felgen ha noen som helst betydning? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 På grunn av vekta. Ein tung felg vil nødvendigvis påvirke gummien meir enn ein lett felg. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 Nå er mange alufelger i dag svintunge, og gjerne omtrent på linje med en stålfelg.. Det er mye fordi folk kjøper billig søppel uten å bry seg om annet enn utseende. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 Ordet "lettmetallsfelger" er litt misvisende. Metallet i seg selv er lettere men det hjelper lite når det er mye mer av det enn det trenger å være. Så lenge de blir oppbevart kjølig, mørkt og med luft i så holder de fint over vinteren/sommeren. 3 Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 21. august 2018 Del Skrevet 21. august 2018 (endret) Ps. Sorry for å dra opp en gammel tråd, men dette er en aktuell problemstilling for meg nå Dekk kan jo "lagres" lenge på en bil som veier flere tonn med relativt lite kontaktpunkt mot bakken uten at det er noen krise. La oss si at bilen veier to tonn, da "veier" hver felg 500 kg. Dersom det går fint i fjorten dager uten at dekkene tar skade, så må da dekkene klare seg fint et halvt år med kun egenvekt eller tenker jeg helt feil nå? Endret 21. august 2018 av WiiBoy 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 21. august 2018 Del Skrevet 21. august 2018 Det hadde vært interessant å sjå ei grunngjeving for oppbevaringsråda. Råda må vell i hovudsak være meint for vanleg lagring frå sesong til sesong? Då det er slik lagring som er mest vanleg, ved langtidslagring så er det vell eit større problem at gummien blir hard enn at dekka får feil form? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 21. august 2018 Del Skrevet 21. august 2018 Ps. Sorry for å dra opp en gammel tråd, men dette er en aktuell problemstilling for meg nå Dekk kan jo "lagres" lenge på en bil som veier flere tonn med relativt lite kontaktpunkt mot bakken uten at det er noen krise. La oss si at bilen veier to tonn, da "veier" hver felg 500 kg. Dersom det går fint i fjorten dager uten at dekkene tar skade, så må da dekkene klare seg fint et halvt år med kun egenvekt eller tenker jeg helt feil nå? Men går det nå bra i fjorten dager? En del dekk vil få flatspots på denne tiden. Rådene i denne tråden går også på mye annet enn hvor lenge hjulet kan stå uten å fortsatt være rundt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå