Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Helt vanlig stol i stedet for kontorstol

Pensarando

Anbefalte innlegg

Hei,

Har litt vanskelig for å finne info om dette på nett. Men hvorfor bruker alle kontoransatte kontorstoler?

På skolen satt vi på kjipe trestoler. Men er det egentlig sunnere å sitte på en kontorstol for en frisk person?

Jeg synes jeg sitter mye mer "korrekt" (etter gammel definisjon) på en vanlig Ikea Vilmar stol med en liten pute enn jeg sitter på den dyre kvalitetsstolen jeg har på jobb. Der faller jeg alltid for fristelsen til å sette meg på mange uheldige måter, som f.eks. å ha laptopen i fanget, føttene på bordet og sitte krombøyd i nakken.

Har merket meg at dagens definisjon på "korrekt" sittestilling er å sitte variert (og derfor ha en stol som kan varieres gjennom dagen).

Er en helt vanlig stol i tre skadelig? Eller er det sunt og godt for rygg og holdning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

mange i arbeidslivet sitter på krakk for å få korrekt holdning... det hele er smak og behag.... ja, en stor majoritet sverger til en klassisk kontorstol fordi det er mest komfortabelt, ikke fordi det er "best for ryggen". Krakk uten ryggstøtte fremtvinger bra holdning, men man kan sitte dårlig på den også, det er personen som sitter i stolen som bestemmer om en skal sitte korrekt eller ikke, ingenting annet. Sitt på hva du vil, spiller ingen rolle

Ja, nå kommer det til å være en HAUG av IT-guys som kommer til å prate om HÅG stolene sine og hvor fantastisk mye bedre dem er enn alt annet og slikt men tro meg, dem kan ingenting annet enn data. 

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Frå gammalt av så er det vell også ein teori om at ein får betre produktivitet ut av ein kontorstol med hjul sidan den som jobber kan rulle fram og tilbake i staden for å måtte strekke seg, eller til og med røyse seg for å nå tak i f.eks. telefonrøret, printeren, osv.

Ellers er dette med stolar veldig individuelt. Vilmarstolen som du linker til kan være svært god å sitte i for enkelte, men andre som kanskje har breidare hofter, lengre rygg, osv vil ein slik stol fort bli heilt feil.

Ein vanlig kontorstol har fleire innstillingsmuligheiter slik at den same stolen kan tilpassast mange forskjellige personar.

Lenke til kommentar

Størst fordel med kontorstol er at den kan justeres, da vi alle har forskjellige kropper er det også ganske individuelt hva som er riktig høyde på stol, vinkel på sete, vinkel på rygg.

Jeg ville tro at grunnen til at man ikke bruker kontorstoler i skolen er hovedsakelig grunnet pris, men på skolen har man også hyppige pauser hvor man blir tvunget opp av stolen i motsetning til en arbeidsplass hvor man kan bli sittende hele dagen.

Misbruk av kontorstol(beste måten jeg kan beskrive det på) gjør ikke stolen dårligere, skal du sitte mye burde du ha en stol tilpasset deg for å unngå skader i det lange løp.

Lenke til kommentar

mange i arbeidslivet sitter på krakk for å få korrekt holdning... det hele er smak og behag.... ja, en stor majoritet sverger til en klassisk kontorstol fordi det er mest komfortabelt, ikke fordi det er "best for ryggen". Krakk uten ryggstøtte fremtvinger bra holdning, men man kan sitte dårlig på den også, det er personen som sitter i stolen som bestemmer om en skal sitte korrekt eller ikke, ingenting annet. Sitt på hva du vil, spiller ingen rolle

Ja, nå kommer det til å være en HAUG av IT-guys som kommer til å prate om HÅG stolene sine og hvor fantastisk mye bedre dem er enn alt annet og slikt men tro meg, dem kan ingenting annet enn data. 

Har du noko forskning eller liknande å vise til?

Lenke til kommentar

trenger ikke forskning for å hevde at det er personen som sørger for å sitte korrekt, ikke stolen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

trenger ikke forskning for å hevde at det er personen som sørger for å sitte korrekt, ikke stolen. 

Eg tenkte meir på det med ein krakk som framtvinger god haldning og at det ikkje betyr noko kva stol ein sit på. Du kan sjølvsagt sitje bra og dårleg på ein stol, men er det betre å sitje på ein stol utan ryggstøtte?

Sidan du påstår at IT-guys ikkje kan noko om dette hadde eg håpt at du kunne litt.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Den aller beste måten å bruk en stol på er "så lite som mulig". Å sitte er direkte skadelig.

Når det gjelder hva slags stol som er "best" så varierer det fra person til person. Kanskje viktigst av alt er som sagt å ikke sitte i for lange strekk av gangen. Skal sjefen bruke penger på kontormøblement så er en investering i hev/senk pulter langt bedre enn dyre stoler. 

Kort sagt: bruk en stol du finner behagelig og sitt på en måte som passer deg, men aller, aller viktigst: reis deg opp ofte.

Lenke til kommentar

Tåler ikke å sitte på harde stoler, for da stopper blodomløpet i regionen og kan få vondt

Ikke minst er det ubehagelig å reise seg opp da det føles ut som at jeg må på do, men ikke klarer å bevege meg pågrunn av smerter

Ikke at jeg sitter så mye...

Lenke til kommentar

Jeg pleier å sitte sånn, og enda lavere, tar pulten opp og setter meg under den sånt at bare hodet og armene stikker ut. Folka ser rart på meg, men jeg har enda ikke fått vondt i ryggen eller noe annet ubehag etter flere år. Det er bare chill og sitte sånn

Skjønner meg ikke på de som sitter på en krakk eller sånn ergonomisk stol, er bare dritt jo lol

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...