Gå til innhold

Hvordan oppdage falske minnepenner\ SD kort på ebay.

LMH1

Anbefalte innlegg

Jeg har også kjøpt "harddisk-holdere". Jeg er veldig godt fornøyd med disse:

Orico 2599US3 USB 3.0 External 2.5" SATA Hard Disk Drive HDD SSD Enclosure Case

og

ORICO 3.5" Tool free SATA HDD Hard Drive Enclosure USB 3.0 SuperSpeed Interface

Joda, men selv en 2.5" enclosure blir mer enn dobbelt så stor som ZTC-esken.

(Fordi et mSATA-kort er mye mindre enn en 2.5" SSD.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også kjøpt "harddisk-holdere". Jeg er veldig godt fornøyd med disse:

Orico 2599US3 USB 3.0 External 2.5" SATA Hard Disk Drive HDD SSD Enclosure Case

og

ORICO 3.5" Tool free SATA HDD Hard Drive Enclosure USB 3.0 SuperSpeed Interface

Joda, men selv en 2.5" enclosure blir mer enn dobbelt så stor som ZTC-esken.

(Fordi et mSATA-kort er mye mindre enn en 2.5" SSD.)

For å dra det litt lengre (til det mindre OG dyrere).

https://www.youtube.com/watch?v=5XFk2Dnj8gc

Lenke til kommentar

Prøv å kjør en test med USBflashspeed. Det er et typisk benchmark program, og som du ser over så ga det meg maksimal lesehastighet på 130mb/s.

Og det er ikke overførbart til virkelig bruk:)

Men har noen den ekte versjonen eller kan si om den orginale man kjøper i butikk er mye raskere?

Vet ikke om dette man kjøper på ebay er prelease som selges som vanlig minnepenn.

Hadde vært gøy å vite om det er noe forskjell.

Lenke til kommentar

Prøv å kjør en test med USBflashspeed. Det er et typisk benchmark program, og som du ser over så ga det meg maksimal lesehastighet på 130mb/s.

Det har egentlig veldig liten interesse da planen er å benytte denne for "virkelig bruk". Den jeg har mottatt holder helt klart ikke mål og må kunne betegnes som søppel. Programmet som fulgte med har imidlertid verdi for meg, håper bare det fungerer.

Lenke til kommentar

Men finner du tilsvarende produkt i kinesisk butikk?

Eller er det lite å spare ved å handle på ebay i det tilfellet?

Det er vel greit å ha minnepenn som i minstefall klarer rundt 40 MB\S ellers tar det veldig lang tid å fylle opp 64 GB med forskjellige ting.

Denne til 175,- er tilsynelatende samme sak. Jeg er imidlertid overbevist om at det umulig kan være ekte vare: http://www.ebay.com/itm/SanDisk-USB-64GB-64G-Ultra-Fit-USB3-0-Flash-Pen-Drive-Mini-Nano-New-/111431234649?hash=item19f1d1b459
Har som sagt ikke funnet noe galt med min. Den er rett størrelse, og har rapportert ytelse. Den kom i SanDisk pakke, og ingenting virket off.

Hvorfor skal den være falsk? Fordi den er billig?

Newsflash: norge er pissdyrt, og at man sparer halvparten på å kjøpe fra utlandet er ingenting nytt. Og det er ikke for godt til å være sant.

Newsflash: Norge har særdeles lave elektronikkpriser, og det lønner seg ekstremt sjeldent å kjøpe elektronikk utenfor våre landegrenser. Det finnes visse produkter som ikke er utsatt for konkurranse som er svært dyre, men ellers er prisene ganske lave og som oftest lavere. Har flere ganger observert diverse varer, deriblant TVer, til å ha høyere hyllepris enn hva vi har i Norge. 

Til eks. 

Norge: Samsung Galaxy S6 (ikke edge) - 4 795,- hos Elkjøp. 

Danmark: 4 495,- DKK (ca 5500 NOK)

Sverige: 6378 SEK - ( 6300,- NOK)

USA: Samsung Galaxy S6 (ikke edge) - 599+lokal tax USD(4868,- NOK + lokal tax). 

Australia: 999 AUD(5700 NOK)

Annet og mer relevant eksempel: 

Corsair Flash Voyager GT 64GB

https://www.komplett.no/product/823572/datautstyr/minnepenn-usb/corsair-flash-voyager-gt-64gb

Norge - 490,- hos Proshop

Amazon US - 663 NOK

Amazon UK - 627 NOK

Amazon Canada - 626 NOK

Norge er utrolig dyrt på mye annet, men det meste av konsumer-elektronikk er vi ganske billige. Jeg handler en del fra eBay selv, men holder meg unna oppladbare batterier og minnekort - ihvertfall om prisen er langt langt under markedspris. Mitt råd går som andre allerede har nevnt; er det for billig, er det mest sannsynlig falsk vare. Du kan alltids være heldig, who knows.. 

Edit. Må bare presisere det finnes noen varegrupper som er langt billigere i f.eks USA, og det er bla. PC komponenter. F.eks Intel skylake i7-6700K selges for 3790,- hos Proshop men rundt 3000 + lokal tax hos Newegg.com. Stort sett så er varer som selges av de store el-butikkene i Norge billigere her til lands, mens spesialvarer er ofte noe dyrere(dog, ikke like mye som generelt sett alt annet i Norge). 

Endret av Woods
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det dårlig sammenligning med Eu land og USA.

Snakker vi om lavkostland er det klart det blir billigere.

Å si alle kinavarer er piriatkopier er kanskje litt drøyt for meg.

Men ja kanskje ebay er en søppelplass der det er lett å selge falske ting.

Samme ser vi finn.no er en søppelplass for utstyr som normalsett burde kastes i søpla.

Er enig angående it- utstyr at ofte mye av det jeg kjøper blir byttet ut i løp av 1-2 år så om en minnepenn skulle gå i stykker så er det ikke allverdens krise, har flere så dermed minimaliser det risikoen.

Men som dere sikkert er klar over, kjøper jeg 10-20 minnepenner hjelper det veldig å gå for de billigste, man får langt mere for pengene da uten å betale en formue. Særlig hvis man skal ha over 128 GB så må man vel kjøpe i butikk, siden det vil enten være dårlig kvalitet eller gå over momsgrensen da er det ikke lønnsomt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det har egentlig veldig liten interesse da planen er å benytte denne for "virkelig bruk". Den jeg har mottatt holder helt klart ikke mål og må kunne betegnes som søppel. Programmet som fulgte med har imidlertid verdi for meg, håper bare det fungerer.

Og samtlige tall du ser oppgitt på produsentenes sider er nettopp slike teoretiske tall. Om ikke så må man se på reviews for å finne virkelig ytelse, og der ser man klart at den aktuelle sandisken ranker lavt. Men til mitt bruk er den helt perfekt pga den er ekstremt liten, og har grei plass. Trenger ikke stor hastighet da.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Newsflash: Norge har særdeles lave elektronikkpriser, og det lønner seg ekstremt sjeldent å kjøpe elektronikk utenfor våre landegrenser. Det finnes visse produkter som ikke er utsatt for konkurranse som er svært dyre, men ellers er prisene ganske lave og som oftest lavere. Har flere ganger observert diverse varer, deriblant TVer, til å ha høyere hyllepris enn hva vi har i Norge. 

Til eks. 

https://www.komplett.no/product/823572/datautstyr/minnepenn-usb/corsair-flash-voyager-gt-64gb

Amazon US - 663 NOK

Amazon UK - 627 NOK

Amazon Canada - 626 NOK

Norge er utrolig dyrt på mye annet, men det meste av konsumer-elektronikk er vi ganske billige. Jeg handler en del fra eBay selv, men holder meg unna oppladbare batterier og minnekort - ihvertfall om prisen er langt langt under markedspris. Mitt råd går som andre allerede har nevnt; er det for billig, er det mest sannsynlig falsk vare. Du kan alltids være heldig, who knows.. 

Edit. Må bare presisere det finnes noen varegrupper som er langt billigere i f.eks USA, og det er bla. PC komponenter. F.eks Intel skylake i7-6700K selges for 3790,- hos Proshop men rundt 3000 + lokal tax hos Newegg.com. Stort sett så er varer som selges av de store el-butikkene i Norge billigere her til lands, mens spesialvarer er ofte noe dyrere(dog, ikke like mye som generelt sett alt annet i Norge).

Ja, jeg er enig i mye av det du sier, og det meste av elektronikk handler jeg i Norge, bortsett fra småtteri som flashbrikker, HDMI kabler, USB kabler, osv. Dette er uforholdsmessig dyrt i Norge. Andre ting kan være veldig billig her og da kjøper jeg det i Norge pga garanti og den tryggheten jeg har her. Andre varegrupper (Bildeler, og en del klær) er dog veldig mye dyrere her. Feks en T-skjorte av bra kvalitet og kjent merke koster 150kr i USA og 400-500kr her. Bildeler er ofte 3-4 gangen av prisen. Men igjen, konsumer-elektronikk er en kategori som er lite å hente på ved å importere selv, som du sier.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og samtlige tall du ser oppgitt på produsentenes sider er nettopp slike teoretiske tall. Om ikke så må man se på reviews for å finne virkelig ytelse, og der ser man klart at den aktuelle sandisken ranker lavt. Men til mitt bruk er den helt perfekt pga den er ekstremt liten, og har grei plass. Trenger ikke stor hastighet da.

Men det blir løgn om den påstås å klare 130 MB/S hvis normalsett ytelse (MP3, mp4, avi, jpg,) og alle film/bildeformater ligger på 15-45 MB/S i praksis med god usb 3 kontroller.

Om det er umulig å overfører MPEG-4 4k film på 60 GB til minnepennen raskere

Det hjelper lite hvis minnekontrolleren klarer 130 mb/s lesehastighet mens minnet som lager data ikke klarer mere en maks 45 mb\s.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Til eks. 

Amazon US - 663 NOK

Amazon UK - 627 NOK

Amazon Canada - 626 NOK

Ja, jeg er enig i mye av det du sier, og det meste av elektronikk handler jeg i Norge, bortsett fra småtteri som flashbrikker, HDMI kabler, USB kabler, osv. Dette er uforholdsmessig dyrt i Norge. Andre ting kan være veldig billig her og da kjøper jeg det i Norge pga garanti og den tryggheten jeg har her. Andre varegrupper (Bildeler, og en del klær) er dog veldig mye dyrere her. Feks en T-skjorte av bra kvalitet og kjent merke koster 150kr i USA og 400-500kr her. Bildeler er ofte 3-4 gangen av prisen. Men igjen, konsumer-elektronikk er en kategori som er lite å hente på ved å importere selv, som du sier.

Helt klart, men standard elektronikk er VELDIG billig i Norge. Det er mange som ikke er obs på det, så det var mer for å opplyse andre som leser tråden - ikke direkte og bare til deg. Bildeler kan til tider være krise i Norge, men det varierer voldsomt med merket. Eide tidligere en Smart Roadster, som (uheldigvis) var Mercedes eid og dermed BertelOSteen som stod for import av deler. Ny bakrute i Norge: 5800,- NOK mot 1600 NOK fra England. 

Nok OT. 

Nå er det dårlig sammenligning med Eu land og USA.

Snakker vi om lavkostland er det klart det blir billigere.

Å si alle kinavarer er piriatkopier er kanskje litt drøyt for meg.

Men ja kanskje ebay er en søppelplass der det er lett å selge falske ting.

Samme ser vi finn.no er en søppelplass for utstyr som normalsett burde kastes i søpla.

Er enig angående it- utstyr at ofte mye av det jeg kjøper blir byttet ut i løp av 1-2 år så om en minnepenn skulle gå i stykker så er det ikke allverdens krise, har flere så dermed minimaliser det risikoen.

Men som dere sikkert er klar over, kjøper jeg 10-20 minnepenner hjelper det veldig å gå for de billigste, man får langt mere for pengene da uten å betale en formue. Særlig hvis man skal ha over 128 GB så må man vel kjøpe i butikk, siden det vil enten være dårlig kvalitet eller gå over momsgrensen da er det ikke lønnsomt.

Må gjerne finner priser fra andre land du også, men en dårlig sammenlikning er det ikke. 

Er du ny på eBay? For JA, eBay er en dynge. Du skal holde hodet kaldt og navigere varsomt gjennom søppelet, for av og til kan du finne gull. En fin regel er å alltids sjekke feedback og holde deg unna varer som er mye billigere enn andre ebay priser. Gjør du dette er du nok i trygge hender. 

Jeg nærmer meg 100-ish kjøp på ebay, og har til gode å få en falsk/dårlig vare. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har 278 positive omtalelser så har mere en deg.

Problemet med ebay er at det ikke er lett å lese produktomtalser om alle varer.

Man får dårlig informasjon veldig ofte.

Prøver ofte å sjekke feedback men som du sikkert vet alle selgere får alltid noen negative feedback i løp av en del år.

Slik vil det alltid være om de har over 1000 feedback.

Nå kan jeg godt ta eksempler og prøve å forklare feedback ikke gir god nok informasjon over dårlig kjøp:

Slik er det ofte med feedback man kan ikke stole helt på selv om de gir positivt er det alikevell helt riktig selv om antakelig produktet i utganspunktet er søppel.

Husker ikke alle produktene jeg kjøpte 2 Port USB 3.1 HUB to PCI-E PCI Express 4X Adapter Converter Card 10Gbps

denne vet jeg ikke gir bedre ytelse en usb 3. selgeren gikk med på å gi halv pris siden han ikke viste noe løsning.

Som du sikkert vet prøver selgerne på ebay å betale tilbake alt fra 25% til 50% for å prøve å få god 5 star positivt feedback.

Men syns selv det er vanskelig å finne produktet er søppel eller ikke.

mSATA SSD to 2.5'' SATA 6.0 Gps Adapter Converter Card Module Board Pad Pcie New

Noe slik har jeg aldri funnet ut om det kan være muligens dårligere ytelse sammenlignet mot rene Sata SSD.

Men ja prisen kan jo tyde på dette ikke er på øverste hylle. men burde man betalt 100 kr for samme enhet?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hva tror dere om:SanDisk Ultra 64GB 64G 100MB/S USB Flash Drive USB 3.0 Memory Stick SDCZ48-016G

Er den best kjøp hvis man er opptatt av ytelse\pris og kapasitet?

Eller er noe slik:

SanDisk 64GB 64G Cruzer CZ48 Ultra USB 3.0 Flash Pen Drive Memory Stick 100MB/s*

Tryggere? Får godt rating fra ebay.

Du kan nok være rimelig trygg på at det du mottar ikke holder mål i forhold til ytelsesspessifikasjonene. Langt tryggere å handle minnepenner i Norge og da særlig SanDisk som det svindles masse med på eBay.

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle man bli mere svindlet i kina en i norge?

Skulle jeg først kjøpe noe i norge:

SanDisk Extreme Pro USB 128GB

Kingston Datatraveler HyperX 3.0 128GB

Er det i så fall de det står i mellom, ellers er det lite vits å betale overpris på varer som koster mindre å produsere.

Jeg har i hvertfall blitt svindlet nesten hver eneste gang jeg har handlet SanDisk minnekort eller USB minne fra eBay i Kina. Hvorfor det er slik vet jeg ikke. På min siste leveranse så virket det som et ekte produkt men det holdt overhode ikke mål med tanke på overføringshastighet, så da er det muligens et ekte produkt som har feilet på testen etter at det har blitt produsert. Vet ikke. Tidligene har det vært ganske elendige piratkopier med dårlig kvalitet som har dukket opp i postkassen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det virker som om mange ikke har noen forståelse for hvor usannsynlig billig mye av elektronikken de kjøper er å produsere i Kina og Østen generelt.  Et par hundre bols for en 64BG minnepinne behøver på ingen måte å indikere at den er fake; med den prisen tjener man fremdeles gode penger på en ekte vare.  En fake minnepinne vil koste enda mye mindre å produsere, men vil prises på samme nivå som den ekte fordi kineserne selvsagt er klar over at en altfor lav pris setter varselbjellene i gang.

En annen grunn til de lave prisene på varer fra Kina, sånn rent generelt, er f.eks at en fabrikk som har kontrakt på å levere eksempelvis 100.000 minnepinner (for å fortsette på det sporet) istedet produserer 150.000 eller 200.000 og i skjul selger overproduksjonen til kinesiske distributører.  Disse varene slippes så på det kinesiske markedet og mange ender på eBay og tilsvarende steder.  Samme vare, samme kvalitet, men mye lavere pris.

Denne type overproduksjon og parallellsalg pågår rutinemessig innen så godt som alle områder i Kina.  Andre varianter over temaet er at produsenten kopierer varedesignet og så lager sin egen versjon, kanskje av samme kvalitet, men oftest lavere, som så produseres på en annen fabrikk som ikke er involvert i den originale ordren og dermed ikke er gjenstand for ettersyn og kontroll.

Igjen, dette er rutinemessige hendelser i Kina og gjelder så godt som alle typer varer.  Å gardere seg fullstendig mot fakes er en helt umulig oppgave siden uekte varer også rutinemessig oppdages i presumptivt seriøse butikker og hos importører og distributører både i Europa og USA.  Det finnes en rekke gode dokumentarprogrammer om emnet, primært britiske (BBC & CH4), men også amerikanske.

Når det gjelder priser, så er en grei tommelfingerregel at prisen stiger med ~10X per ledd i kjeden.  En minnepinne som koster 400 kroner i butikk i Norge kan utmerket godt koste en krone eller to ut fra fabrikk om det ligger et par ledd i forhandlerkjeden forut for utsalgsstedet.  Man kan jo se hvilke priser produsentene oppgir hos Alibaba på antall i størrelsesorden 30-100 stk. og deretter forestille seg hva stykkprisen ville ende på om man la inn en ordre på 100.000 eller mer.  Dongeribuksen din (for å gå i en annen retning), som du sikkert ga rundt et laken for hos Match eller whatever, rullet trolig ut av fabrikken i Guangshou til en pris på rundt en dollar, helt uavhengig av merke.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så du vil ikke si det som selges på ebay nødvendigvis er ting som produsentene kaster i søpla, eller selger billig på alibaba?

For å dekke tapene til produksjon, kjenner dårlig til alibaba og DX.com men har ofte inntrykk en del tilfeller varer som selges i kina ofte slurver ekstra mye med kvalitet.

Hender en del ganger på ebay også at kina er et land der kvalitet betyr ingen ting.

Handler bare å produsere ting til par dollar i store mengder.

Klarer ikke å forstå hvorfor det er slik, om fattigdom gjør folk mister motivasjonen slik f.eks rike firmaer\bedrifter er.

Vet ikke om det er vanlig at produksjonsarbeider i kina ofte er barn eller slaver, det går ofte rykte i media at flere derfra ønsker ikke å leve. Om det kan være grunnen til kvalitetforskjellene?

Lenke til kommentar

Minnebrikker og denslags er jo ikke akkurat håndlaget, så det har nok mer med at produksjonsanlegget ikke klarer å lage like god kvalitet hver gang. Det er jo ytterst små størrelser vi snakker om her, så den minste lille mekaniske skjevhet kan resultere i vrakproduksjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...