Gå til innhold

11 måneder, anmeldt

Fartlitter

Anbefalte innlegg

Hei, for 11 måneder siden ble jeg tatt i fotoboks i 76 i 50 sonen, det vil si 1 km/t for mye til å førerrett i 3 måneder.

Nå har det seg slik at det gikk 10 måneder før jeg fikk brev i posten, har sendt inn søknad om mildere straff og at jeg vil miste jobben pga dette. Forklarte meg at dette hadde vært greit om jeg hadde fått det ivertfall mye tidligere.

Fikk telefon om at jeg må inn å levere førerkortet, at det ikke kan gjøres noe med, eller kan det? Dette var da en politiadvokat som ringte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville prøvd å snakket med den politiadvokaten som ringte, i håp om at de er litt fleksible

Mener å ha lest et sted at i noen tilfeller kan man søke om mindre straff hvis det kan innebære å miste jobben, men det er ikke i alle tilfeller de er fleksible 

Endret av Woltox
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Du har selv valgt å kjøre forbi denne fotoboksen i en så høy hastighet at det kvalifiserer til førerkortbeslag, selv om du måtte forstå at dette ville få konsekvenser for ditt arbeidsforhold. Straffelovens § 86 Foreldelsesfristen sier at Fristen for foreldelse av straffansvar er 2 år når den høyeste lovbestemte straffen er bot eller fengsel inntil 1 år, Jeg kan derfor ikke se at det er noe grunnlag til å klage på dette, eller få lavere straffeutmåling.

Lenke til kommentar

Her trur eg det er lite å hente. Som påpeikt så ville du her kunne tatt kontakt med politiet og avklart om det blei førarkortbeslag eller ikkje mykje tidlegare (du kunne f.eks. langt på veg bestemt tidspunktet for førarkortbeslaget ved å ta kontakt og levere inn førarkortet i vår og deretter tok ei lang sommerferie slik at dette gjekk minst mulig utover jobben).

Du kan søke politisjefen om å få redusert eller fjerna tapstida, men her skal terskelen leggast svært høgt. Vanligvis må du kunne vise til at førarkortbeslaget får store konsekvensar for andre enn deg sjølv (for eksempel dersom du har barn som ikkje har kollektivtilbud og som ikkje kjem seg på skule/barnehage når du ikkje har førarkort, eller dersom din sjuke far treng å bli kjøyrt til sjukehuset for vekentlig behandling for alvorlig sjukdom, eller liknande).

Det andre alternativet er å kunne vise til at førarkortbeslaget får uante store konsekvensar for deg. Då blir ikkje dette med jobb rekna med sidan det er ein konsekvens som du både kunne forutsjå, og som du måtte vite om. Men dersom førarkortbeslaget av ein eller anna grunn gjer at du ikkje får fullført utdanning så begynder du å nærme deg noke der du kanskje får aksept på ein slik søknad.

For å få redusert tapstida av andre grunna, som f.eks. lang behandlingstid så trur eg du må nekte å samtykke til førarkortbeslaget slik at politiet får oppretta sak mot deg. I retten så har eg sett nokre eksempler frå media på at tapstida har blitt redusert litt på grunn av diverse yttre omstendigheiter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...