Gå til innhold

Staten har ikke politisk autoritet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Jeg gir meg nå fokke, jeg kjenner "gåsa på gangen" og ser hvor dette bærer hen. Du kan nok en gang få siste ord om du vil. Og nei, jeg "stikker ikke av", jeg gidder bare ikke bruke tiden på flisespikkeri. :)

Lenke til kommentar

Jeg gir meg nå fokke, jeg kjenner "gåsa på gangen" og ser hvor dette bærer hen. Du kan nok en gang få siste ord om du vil. Og nei, jeg "stikker ikke av", jeg gidder bare ikke bruke tiden på flisespikkeri. :)

Helt greit det. At du kaller det flisespikkeri om folk kan overkjøre loven ved flertall eller ikke går godt sammen med liberalisters syn på staten generelt, og er godt i tråd med din opprinnelige påstand. Jeg trodde heller ikke det var en forsnakkelse, men snarere faktisk syn på stat/lov.
Lenke til kommentar

"Political power grows out of the barrel of a gun" - Mao

Mao hadde rett, politisk autoritet ligger hos de som har makt til å iverksette sin vilje. Hvis du ikke adlyder staten så havner du i fengsel, motstrider du deg dette blir du banket opp eller værste fall skutt. Dette forstod også Federalistene i USA som er grunnen til the second amendement hvis en leser the federalist papers.

For eksempel når jeg ble innkalt til heimevern øvelse stod det svart på hvitt "Hvis du ikke møter opp havner du i fengsel". Med andre ord staten har all autoritet.

Lenke til kommentar

EDIT: Må jeg få legge til at den delen av befolkningen som støtter seg på loven som styrende tekst glemmer den fryktelig fort om det skulle hjelpe deres "argumentasjon".

Det er vel derfor man har en grunnlov, den skal jo kunne brukes til å sette en stopper for sinnsyke påfunn som maktgale politikere måtte finne på. Men det forutsetter jo selvsagt at grunnloven respekteres og ikke bare tilsidesettes etter eget forgodtbefinnende.

Naivt å tro at en grunnlov kan stoppe sinnsyke påfunn hvis flertallet er for sinnsyke ting i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Naivt å tro at en grunnlov kan stoppe sinnsyke påfunn hvis flertallet er for sinnsyke ting i utgangspunktet.

Det er viktig her å presisere at det er snakk om flertallet av den stemmeberettigede delen av befolkningen som velger å bruke sin stemmerett, hvilket ikke er det samme som flertallet av folket. Faktisk så kan det jo være at flertallet av de stemmeberettigede er totalt på kollisjonskurs med resten av folket, hvilket er en fin vei å få borgerkrig på. Se bare på Egypt og regjeringen til Morsi. :)

Lenke til kommentar

Men det er ikke legitimt egentlig. Demokratiet vi har fungerer slik: Den sterkestes rett. Flertallet dikterer mindretallets liv. Hva er vitsen med dette? Vil ikke et flertall få til det de vil uten å bruke makt mot mindretallet? Hvorfor er det legitimt med flertallsstyre? Flertallsstyre, er et annet begrep på: Den sterkestes rett.

Den sterkeste er flertallet.

Det er ikke slik demokratiet fungerer.

Jo. Demokrati betyr i dagens samfunn flertallstyre.

Altså flertallet har alltid rett, selv om den måtte hevde at jorda er flat.

I Norge har minoriteter også rettigheter.

De rettighetene som flertallet måtte støtte, ikke mer.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...