Gå til innhold

Er egentlig samene Norges urbefolkning?

Mr.M

Anbefalte innlegg

Hvis man ser på verdens urbefolkninger, virker det også å være visse kriterier. Det virker som en urbefolkning ikke kan ha en monoteistisk religion (islam, kristendommen, jødedommen), men mer sjamanisme eller naturreligioner.

Abraham og hans reisefølge, som kom fra Ur i Kaldea, Mesopotamia, var jo en innvandrer i Kaanan. Han tilhørte kanskje en urbefolkning der han kom fra, men han forlot jo det stedet, den kulturen og den religionen. Det er vanskelig å hevde at hans slekt var en urbefolkning i Kaanan, for landet var jo bebodd da han kom dit. Senere var jødene (angivelig) i Egypt, men der var de også innvandrere - de hadde faktisk kommet som flyktninger fra hungersnød. Da Moses (angivelig) tok dem med på fottur gjennom ørkenen til det forgjettede land, så viste det seg at det allerede bodde folk der som de (angivelig) måtte beseire og fordrive før de kunne slå seg ned selv. Så, hvem var urbefolkningen her?

Kristendommen angir ingen etnisitet i seg selv, og det samme gjelder islam. Der snakker vi om nye ideer som spres inn i allerede eksisterende befolkninger. Jeg kjenner i hvert fall ikke til noen land/regioner der noen av de første befolkningene var kristne eller muslimer.

Monoteisme er vel rett og slett et for nytt konsept til å ha kunnet bli et karaktertrekk ved en urbefolkning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Det var ikke mange rogalendinger som var interessert i olje heller, før pengelukten ble sterk ...

Det ble brukt mange skattemillioner på å bygge opp norsk oljesektor før pengene begynte å renne andre veien.

2. Jeg skjønner ikke dette med "urbefolkning over hele landet". Hva mener du med det uttrykket ? Er det et uttrykk samer bruker, mener du? Samene er en norsk urbefolkning, en urbefolkning i Norge, men det gir ikke samer som bor i Stavanger andre rettigheter i Stavanger enn andre som bor i Stavanger.

3. Jeg sier ikke at du har noen problemer som helst, jeg. Men jeg vet at andre har sterke meninger om det.

- Neivel? Du får mene hva du vil om at samene er landets dyrebare urbefolkning. Jeg har en annen oppfatning da de langt ifra er de første heller i nord. Du mener de fortjener status som "urfolk", jeg gjør ikke. Skal vi snakke om urfolk i Europa så blir det baskere f.eks. Hva gjør dem fortjent til denne status? Etter min mening er "etniske nordmenn" like mye urfolk som samene da begge har lang historie her. 

- Jeg unner dem ikke statusen "urbefolkning", se over.

- Det tviler jeg sterkt på. Hvem går vel i bakken om de får vite at oldemora var samisk? LOL

Lenke til kommentar

DNA-analyser viser vel at de folkene som kom sørfra til Norge etter istiden er mest i slekt med folk i dagens Latvia/Litauen ... (Der finner man høyest grad av DNA-match.) 

Er det eneste mulige forklaringen på overensstemmelsen? Hva med langt senere innvandringsbølger?

Jeg forklarer da ingen overensstemmelse?

Jeg påpeker bare en 'DNA-match' mellom dagens Latviere og skjelettfunn fra sørvestlandet.

Kanskje betyr det at datidens jegere og samlere etter hvert vandret nordover og østover, rundt Bottenviken og nedover i Finland, Russland og til Baltikum. Kanskje er det en annen forklaring.

Men det er altså en dårligere 'DNA-match' mellom dagens 'etniske nordmenn' og de samme skjelettfunnene.

Lenke til kommentar

Wikipedia:
"Det har vært en rivende utvikling innen genetikk siden 1990-tallet, og samenes opprinnelse har vært av spesiell interesse fordi samene skiller seg mest ut genetisk fra den øvrige europeiske befolkningen. [...] Den autosomale DNA-forskningen viser at samene ikke har nære slektninger i noen befolkninger (Cavelli-Sforza 1994, Niskanen 2002), men separerte seg fra dagens europeiske befolkning for ca. 10.000 år siden (Chikhi 1998) og derfor er generelt nærmere beslektet med européere. Nærmeste fjerne slektninger er finnene, trolig etter nyere tids immigrasjon inn i de samiske områdene. Spesielt i Nord-Finland ble den tidlige samiske befolkningen assimilert i den øvrige finske befolkningen (Meinila 2001). Samene er ikke mer beslektet med de sibirske og mongolske befolkningene enn den øvrige europeiske befolkningen (Niskanen 2002). Dette er i kontrast til den klassiske oppfatningen om at samene er et sibirsk folkeslag. Den genetiske avstanden til andre folkegrupper kommer trolig av betydelig grunnleggereffekt og genetisk drift som følge av lang isolasjon og liten, spredt befolkning."

435px-RockCarvings_in_Alta.jpg
Bergkunst i Alta, Finnmark.

De eldste helleristningene i Jiemmeluokta i Alta er omlag 7000 år gamle, og avbilder nyttedyr som reinsdyr, hval, og hellige dyr som bjørn. Disse dyrene er har hatt enorme roller i den samiske kulturen og religionen. Antagelsen om at samene lagde helleristningene,vil jeg si er sterk; siden det er ingenting som tyder på en brå diskontinuitet i kultur eller levesett som tilsier at samene skal ha, som det er sagt av noen, vandret inn og utryddet det "originale" urfolket i kjernen av det som er dagens sameland.

Lenke til kommentar

Og som artig trivia, har jeg hørt at i Grønnland har inuittene om lag 30 ord for snø. Her er en blogg hvor en bruker tok seg tid og ramsa opp over 200 ord for snø. https://lektorsalen.wordpress.com/2009/11/23/200-samiske-ord-for-sn%C3%B8-i-signatur-pa-norsk-yrkesfag/

Det enorme snøordforrådet skyldes åpenbart at alle snøtilstandene var av kritisk betydning for hvordan reinsdyrene oppførte seg. Og bare prøv å finne alle reinsdyrordene.

Og jeg mener at særlig språket hjelper kraftig til med underbyggingen om at samene har vært i nordkalotten lengst, og livnært seg av naturen på den mest spesielle måten.

Lenke til kommentar

Antagelsen om at samene lagde helleristningene,vil jeg si er sterk; siden det er ingenting som tyder på en brå diskontinuitet i kultur eller levesett som tilsier at samene skal ha, som det er sagt av noen, vandret inn og utryddet det "originale" urfolket i kjernen av det som er dagens sameland.

Det samiske språket er i alle fall mykje yngre og stammar frå dagens Russland, der fjerne språkslektningar ennå lever.

Lenke til kommentar

Antagelsen om at samene lagde helleristningene,vil jeg si er sterk; siden det er ingenting som tyder på en brå diskontinuitet i kultur eller levesett som tilsier at samene skal ha, som det er sagt av noen, vandret inn og utryddet det "originale" urfolket i kjernen av det som er dagens sameland.

Det samiske språket er i alle fall mykje yngre og stammar frå dagens Russland, der fjerne språkslektningar ennå lever.

Jaha, kilde på det?

Lenke til kommentar

Ivar S. Ertesvåg samla på 90-talet ei liste over norske ord for og om snø. Ikkje lite lang den heller!

Interessant nok over 400 ord der, selv om de fleste ser ut til å være sammensatte og avledet fra samme ord (Ikke det at samisk ikke har noen slike).

Men et eksempel:

111. (muohta)riđđu – (snø)skred

112. (muohta)ruivi – tett, sterkt (snø)drev

113. (muohta)uđas – (snø)skred/ras

114. (muohta)bolas- (snø)byge

115. (muohta)giera- (snø)overflate

«Muohta» betyr snø, her ser vi ordet sammensatt med andre ord. Å bruke «muohta» i disse begrepene er imidlertid mer en vane enn en nødvendighet, da ordene utenfor parantes; riđđu, ruivu, uđas, bolas og giera klarer seg utmerket alene (og brukes ofte alene). Det betyr at også disse ordene leksikalsk utgjør unike snøord, noe som ikke utgjøres i norsk.

Lenke til kommentar

435px-RockCarvings_in_Alta.jpg

Bergkunst i Alta, Finnmark.

De eldste helleristningene i Jiemmeluokta i Alta er omlag 7000 år gamle

Nja, mener å ha lest et sted at man ikke kan datere disse såpass nøyaktig, og at anslaget springer fra "mellom 3000 år til 7000 år gamle"

De har jo store båter avbildet, er ikke det litt rart hvis det er 7000 år ?  :hmm:

Lenke til kommentar

Det er vel "neppe aktuelt" å gjeninnføre Gulatingsloven, men kunne jo vært "interessant" å sett dagens prester/biskoper hive innpå før de gikk på prekestolen.  :grin2:

Det er fryktelig at man etter hvert kunne bli landsforvist på den tida, kun for en vedvarende nekting av brygging av juleøl. Og det måtte visst være sterkt også.

Som noen sier gikk man egentlig aldri over til Kristmesse her i landet, man fortsatte bare å feire Jol.

Bibelsk sett kunne det være et poeng i å drive med drikkoffer etter gammeltestamentlig modell, men de skulle jo egentlig ikke leve etter gammeltestamentlig modell? Og med tanke på tidspunktet er det jo tydelig at man "måtte" la hedningene beholde noen av sine sterke tradisjoner i juletida. Men vikingenes jul var faktisk så sent som 12. januar, så noe har da kristendommen utrettet ved å flytte den flere uker.

Lenke til kommentar

Jaha, kilde på det?

Egentlig hadde jeg ikke tenkt å svare på et så frekt spørsmål, men i en annen forbindelse slumpet jeg borti populærvitenskaplige artikler i Wikipedia om uralske språk og samiske språk. Du kan ha utbytte av f.eks. avsnittet om språkhistorie i artikkelen om samisk.

Nei, mente absolutt ikke å være frekk, og beklager om du tok deg ille til mote av det.

De samiske språkene (minst 11 av dem) hører til den finsk-ugriske språkgrenen som er en av to undergren av den uralske språkfamilien. Den finsk-ugriske grenen ble adskilt fra den andre minst 6000 år siden. Blant alle finsk-ugriske folk, er samene de den mest karakteristiske genbanken, som er basert på to mitokondrielle DNA-linjer som er mindre vanlig blant resten av europa.

Nå er denne tråden et spørsmål ikke om urbefolkningen i Jiemmeluokta i Alta snakket moderne samisk, eller et eldre språk beslektet med uralske språk (dessuten umulig for ikke-isolerte befolkninger å ikke utvikle språkene), men om samene er urfolket i norge. Men at samene har et språkopphav fra minst 6000 år siden, samt den særegne genbanken, diskvalifiserer absolutt ikke samene som norges urfolk

https://sv.wikipedia.org/wiki/Uraliska_spr%C3%A5k#De_b.C3.A5da_huvudgrenarna

https://sv.wikipedia.org/wiki/Finsk-ugriska_folk

Lenke til kommentar

Jesus drev da aldri noen avholdsbevegelse han heller ...

Nei og ifølge bibelen hadde han også et skikkelig party triks på lur.

Ut fra visse advarsler om fyll i Bibelen, må man anta at vinen dengang inneholdt alkohol.

Men det virker slett ikke som Bryllupet i Kana (der miraklet med å gjøre vann til vin skjedde), var noen fyllefest. Kan man dermed anta at det var ulike typer vin?

Lenke til kommentar

Ut fra visse advarsler om fyll i Bibelen, må man anta at vinen dengang inneholdt alkohol.

Men det virker slett ikke som Bryllupet i Kana (der miraklet med å gjøre vann til vin skjedde), var noen fyllefest. Kan man dermed anta at det var ulike typer vin?

Det synes jeg ikke.

Det kan kanskje komme som en overraskelse for noen, men det går fint an å drikke vin uten at selskapet ender opp som en fyllefest. Grunnen til at de gikk tom for vin trenger jo ikke være at de tilstedeværende drakk enorme mengder; det kan jo hende at det kom mange flere gjester enn beregnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...