Mr.Duklain Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 Utifra en slik innfallsvinkel så kan man jo påstå at rom-folk i Romania er urbefolkningen der. Dvs. "la være å foreta dere noe" inntil noen andre lager en formell stat, så er "dere" plutselig "urbefolkning" ? Du kan påstå hva du vil. Jeg er same selv, og har aldri bedt om bli urbefolkning. Nei, skyld på dine egne du, som ville ha det glansbildet i FN. Vi er liksom noe rart dere norske kan vise frem. "Se hva vi har". Er Nordmenn det heter btw. Nei du har ikke bedt om å bli hverken same eller få urbefolkning stempelet. Akkurat som at jeg ikke ble bedt om å bli nordmann er født det, er lite man kan gjøre med det. Nei Mr.M man er ikke plutselig urbefolkning skal endel politisk svada for å bli det. Er enig med deg vnp er ingen vits eller poeng at samer har den tittelen. Akkurat som at samer har eget Sameting er helt meningsløst. Nordmann, men det er jo definert i ordboka som "person fra Norge" og det er jo jeg også. Altså same og nordmann. Rart egentlig. Men ellers er jeg enig. Vi trenger ikke defineres som urbefolkning, og vi trenger ikke sametinget. Det at sametinget ble opprettet var egentlig ganske smart av Nordmennene, for på den måten å "gi dem noe å krangle om internt". Ja er rart, tilogmed ordboka har blitt "politisk korrekt" Men du vet hva jeg mener med nordmann mener da det 100% politiske ikke støtende ordet etnisk-nordmann. Men ja i følge ordboka er alle som bor her nordmenn. Ja herregud krangle så mye dere vil på sametinget for min del, er ikke noe som angår meg på daglig basis. Men vitsen med det forstår jeg ikke. Men det gjør kansje ikke den avarage same heller, Så for å summere samer er urfolk ifølge FN og staten Norge. Men ikke i den vanlige definisjonen som folk flest tenker når de tenker urbefolkning, ingen forstår hvorfor samer er urfolk ikke engang samene selv, og egentlig bryr folk seg fint lite. 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 27. august 2015 Forfatter Del Skrevet 27. august 2015 At samene har selvbestemmelse over egne anliggender og Sameting er noe jeg for min del støtter 100% Det at jeg diskuterer "hvem som satte foten først på norsk jord" utelukker jo ikke å anerkjenne samene som egen etnisk/kulturell minoritet, noe de helt udiskutabelt er. Lenke til kommentar
vnp Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 At samene har selvbestemmelse over egne anliggender og Sameting er noe jeg for min del støtter 100% Det at jeg diskuterer "hvem som satte foten først på norsk jord" utelukker jo ikke å anerkjenne samene som egen etnisk/kulturell minoritet, noe de helt udiskutabelt er. Det finnes ikke noe register over samer. Altså hvem som er same eller ikke. Sametinget er basert på at de som "føler seg som same" melder seg inn og får stemmerett. Det er altså ikke som noe annet folkevalgt organ, der man er registrert som stemmeberettiget eller ikke ved tilhørighet. Det er et liksomting for spesielt interesserte. Om man skulle hatt et "ting" for disse områdene, så burde det etter min mening vært et ting der alle som er bosatt i området kunne hatt stemmerett og bli hørt. Så kunne man hatt partier som jobbet for det ene eller det andre, og latt flertallet av de som faktisk bor i området få bestemme. Slik er det ikke nå. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 27. august 2015 Forfatter Del Skrevet 27. august 2015 Javel, takker for klargjøringen. Men så lenge et tilstrekkelig antall "føler seg som same" og synes det er verdt å ta vare på, så overlever vel ordningen. Vi lever i en tid der det meste av gamle verdier kastes over bord, så om ikke engang samene makter å holde på sin egenart, ser det ikke lyst ut spør du meg. Lenke til kommentar
Rioter Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 (endret) Norge er et folkeslag fra Germanerne. Samene var i Norge først og dette ble dokumentert av romere og mange andre. Norge erobret og samene tapte. Du må ta i betraktning at alle nasjoner er bygget på erobringer. Til og med romerriket startet ut som en liten fjert og erobret hele Europa. Norges historie starter i år 872 e.kr. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Norwegian_monarchs Samene var allerede dokumentert i år 98 e.Kr. https://no.wikipedia.org/wiki/Samer Vi er nå i år 2015 e.kr. You figure the math. Nord Finnmark tilhører samene. Norge erobret dem. Kan jo ta et annet eksempel. Kurdistan tilhører kurderne og ikke Irak. Kurderne ble erobret og derfor har de ikke sin egen nasjon. Så svaret på ditt spørsmål er ja. Samene er Norges urbefolkning. Nord Finnmark er opprinnelige en nasjon som tilhører samene. Samene har samme situasjon som palestina og Israel. En stat inne i en annen stat. Samene har faktisk sitt eget Storting AKA Sameting. Hvor de lager lover og regler for samer. Samene var her først, men survival of the fittest gjelder. Norge var sterkest og samene var svake. https://www.sametinget.no/ NORGE/VIKING = GERMAN SAMER = LOKALBEFOLKNINGEN I NORGE Vikingspråket er jo et germansk språk. Norsk, Dansk, Svensk og Island prater vikingspråk. https://no.wikipedia.org/wiki/Norr%C3%B8nt_%28spr%C3%A5k%29 Det nærmeste du kommer til original germansk vikingspråk er Island. Endret 27. august 2015 av Rioter Lenke til kommentar
vnp Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 Javel, takker for klargjøringen. Men så lenge et tilstrekkelig antall "føler seg som same" og synes det er verdt å ta vare på, så overlever vel ordningen. Vi lever i en tid der det meste av gamle verdier kastes over bord, så om ikke engang samene makter å holde på sin egenart, ser det ikke lyst ut spør du meg. Samene har holdt på sin egenart hele tiden, bortsett fra religion, altså også før sametinget kom. Men kanskje sametinget er med på å drepe den egenarten som de forskjellige samene har, og gjør det hele til en mal som forteller "hvordan" man er en same. Lenke til kommentar
Rioter Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 (endret) Nærmeste man kommer til original Vikingspråk er Island. Hvis dere syntes at videoen ovenfor var litt for lang og kjedelig. Her er en video som går rett på sak. Endret 27. august 2015 av Rioter Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 Nei Rioter samene har aldri vært en egen nasjon, å det er flere samiske folkeslag som Lule, Nord og Sør Samer. Nordemenn er etterkommere etter mange forskjellige germanske stammer som ble samlet til et land kalt Norge og disse germanerne ble Nordmenn og i politisk korrekte Norge etnisk-Nordmann fordi å kalle folk som bor i Norge for norske var vist galt. Lenke til kommentar
Rioter Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 Javel, takker for klargjøringen. Men så lenge et tilstrekkelig antall "føler seg som same" og synes det er verdt å ta vare på, så overlever vel ordningen. Vi lever i en tid der det meste av gamle verdier kastes over bord, så om ikke engang samene makter å holde på sin egenart, ser det ikke lyst ut spør du meg. Samene har holdt på sin egenart hele tiden, bortsett fra religion, altså også før sametinget kom. Men kanskje sametinget er med på å drepe den egenarten som de forskjellige samene har, og gjør det hele til en mal som forteller "hvordan" man er en same. Samene mistet sin religion fordi Norge prøvde å tvangskristne dem. Hør om Kautokeino opprøret? https://snl.no/Kautokeino-oppr%C3%B8ret Lenke til kommentar
Rioter Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 Nei Rioter samene har aldri vært en egen nasjon, å det er flere samiske folkeslag som Lule, Nord og Sør Samer. Nordemenn er etterkommere etter mange forskjellige germanske stammer som ble samlet til et land kalt Norge og disse germanerne ble Nordmenn og i politisk korrekte Norge etnisk-Nordmann fordi å kalle folk som bor i Norge for norske var vist galt. Sjekket opprinnelses kartet i det siste??? Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 Bare fordi det står Finnmark på et kart betyr ikke det at det var et eget rike, Samer var frem til nesten moderne tid halvnomader. De levde i små samfunn og ikke større stamme samfunn. Lenke til kommentar
Rioter Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 (endret) Bare fordi det står Finnmark på et kart betyr ikke det at det var et eget rike, Samer var frem til nesten moderne tid halvnomader. De levde i små samfunn og ikke større stamme samfunn. Samene har jo sitt flagg i lang tid. Hvordan kan du påstå at de ikke var sin egen nasjon? Som vi vet ble samene erobret av Sverige, Norge og Russland. Dette ødela den samiske nasjon. Det blir som å si at profet Muhammad ikke hadde sitt eget nasjon fordi han var en nomade. Hvis du mener at nomader ikke har sin egen nasjon. Da tar du rimelig feil. Profeten Muhammad var fra Mecca og han var en nomade. Å være en nomade betyr ikke at du er statsløs. https://en.wikipedia.org/wiki/Muhammad Profeten Muhammad var født i Mekka. Muhammed var en nomade og hans nasjon var Mecca. The Quraysh (Arabic: قريش, Qurayš; other transliterations include Qureish, Quraish, Quresh, Qurish, Kuraish, and Coreish) were a powerful merchant tribe that controlled Mecca and its Ka'aba and that according to tradition descended from Ishmael. The Islamic prophet, Muhammad was born into the Banu Hashim clan of the Quraysh tribe. https://en.wikipedia.org/wiki/Quraysh Endret 27. august 2015 av Rioter Lenke til kommentar
vnp Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 (endret) Javel, takker for klargjøringen. Men så lenge et tilstrekkelig antall "føler seg som same" og synes det er verdt å ta vare på, så overlever vel ordningen. Vi lever i en tid der det meste av gamle verdier kastes over bord, så om ikke engang samene makter å holde på sin egenart, ser det ikke lyst ut spør du meg. Samene har holdt på sin egenart hele tiden, bortsett fra religion, altså også før sametinget kom. Men kanskje sametinget er med på å drepe den egenarten som de forskjellige samene har, og gjør det hele til en mal som forteller "hvordan" man er en same. Samene mistet sin religion fordi Norge prøvde å tvangskristne dem. Hør om Kautokeino opprøret? https://snl.no/Kautokeino-oppr%C3%B8ret kautokeino opprøret hadde ingen ting med den opprinnelige samiske (natur-) religionen å gjøre. Det var et opprør blandt læstadianere, som det også står i linken du ga. Endret 27. august 2015 av vnp Lenke til kommentar
Rioter Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 (endret) Javel, takker for klargjøringen. Men så lenge et tilstrekkelig antall "føler seg som same" og synes det er verdt å ta vare på, så overlever vel ordningen. Vi lever i en tid der det meste av gamle verdier kastes over bord, så om ikke engang samene makter å holde på sin egenart, ser det ikke lyst ut spør du meg. Samene har holdt på sin egenart hele tiden, bortsett fra religion, altså også før sametinget kom. Men kanskje sametinget er med på å drepe den egenarten som de forskjellige samene har, og gjør det hele til en mal som forteller "hvordan" man er en same. Samene mistet sin religion fordi Norge prøvde å tvangskristne dem. Hør om Kautokeino opprøret? https://snl.no/Kautokeino-oppr%C3%B8ret kautokeino opprøret hadde ingen ting med den opprinnelige samiske (natur-) religionen å gjøre. Det var et opprør blandt læstadianere, som det også står i linken du ga. Opprøret var slutten på en konflikt som hadde pågått i flere år. På den ene siden stod en gruppe samer som deltok i den læstadianske vekkelsesbevegelsen og gjorde motstand mot brennevinshandelens makt og innflytelse. På den andre siden stod representanter for den ikke-samiske øvrigheta i Kautokeino: handelsmannen, presten og lensmannen. Eller kanskje jeg skal gjøre det enklere for deg. Samer VS handelsmannen, presten og lensmannen. Kautokeino-opprøret anses som en av de medvirkende årsakene til at fornorskingspolitikken fikk gjennomslag i norsk politisk tenking. Tanken om at samer skulle legge vekk sin kultur og assimileres inn i den norske befolkninga ble den dominerende i norsk samepolitikk de neste hundre år. Orker ikke å diskutere med deg. Du er så jævlig nooob fordømt newbie. Endret 27. august 2015 av Rioter Lenke til kommentar
vnp Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 (endret) Javel, takker for klargjøringen. Men så lenge et tilstrekkelig antall "føler seg som same" og synes det er verdt å ta vare på, så overlever vel ordningen. Vi lever i en tid der det meste av gamle verdier kastes over bord, så om ikke engang samene makter å holde på sin egenart, ser det ikke lyst ut spør du meg. Samene har holdt på sin egenart hele tiden, bortsett fra religion, altså også før sametinget kom. Men kanskje sametinget er med på å drepe den egenarten som de forskjellige samene har, og gjør det hele til en mal som forteller "hvordan" man er en same. Samene mistet sin religion fordi Norge prøvde å tvangskristne dem. Hør om Kautokeino opprøret? https://snl.no/Kautokeino-oppr%C3%B8ret kautokeino opprøret hadde ingen ting med den opprinnelige samiske (natur-) religionen å gjøre. Det var et opprør blandt læstadianere, som det også står i linken du ga. Opprøret var slutten på en konflikt som hadde pågått i flere år. På den ene siden stod en gruppe samer som deltok i den læstadianske vekkelsesbevegelsen og gjorde motstand mot brennevinshandelens makt og innflytelse. På den andre siden stod representanter for den ikke-samiske øvrigheta i Kautokeino: handelsmannen, presten og lensmannen. Eller kanskje jeg skal gjøre det enklere for deg. Samer VS handelsmannen, presten og lensmannen. Kautokeino-opprøret anses som en av de medvirkende årsakene til at fornorskingspolitikken fikk gjennomslag i norsk politisk tenking. Tanken om at samer skulle legge vekk sin kultur og assimileres inn i den norske befolkninga ble den dominerende i norsk samepolitikk de neste hundre år. Orker ikke å diskutere med deg. Du er så jævlig nooob fordømt newbie. greit nok det. Men allikevel var læstadianerne kristne, altså allerede folk som ikke levde etter den opprinnelige samiske religionen i området. Om du har lyst på en kortfattet innføring anbefaler jeg deg laste ned denne. Den er nok på nivået ditt når det gjelder dette temaet. TEMAHEFTE om samisk kultur i barnehagen Endret 27. august 2015 av vnp 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 Samene har jo sitt flagg i lang tid. Hvordan kan du påstå at de ikke var sin egen nasjon? Som vi vet ble samene erobret av Sverige, Norge og Russland. Dette ødela den samiske nasjon. Har du noen kildehenvisninger til denne teorien? (Og vennligst ikke kom drassende med mer om Muhammed og Mecca; det har ingenting med temaet å gjøre.) Det samiske flagget vi kjenner i dag har sin opprinnelse fra 1980-tallet. (Offisielt godkjent i 1986.) Ikke akkurat "lang tid". Ønsket om et eget samisk flagg dukket for alvor opp i forbindelse med Alta-utbyggingen på 1970-tallet. https://snl.no/Sameflagget Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 28. august 2015 Forfatter Del Skrevet 28. august 2015 Norges historie starter i år 872 e.kr. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Norwegian_monarchs Samene var allerede dokumentert i år 98 e.Kr. https://no.wikipedia.org/wiki/Samer Å kun legge konger til grunn er neppe en "godkjent" måte å resonnere på. Føre kongenes sin tid, var det høvdinger, klaner og stammeledere som styrte samfunnet, så det eksisterte "historie" da og. Men får vel takke & bukke for at du ikke landet på 1814, eller enda "verre", 1905 (unionsoppløsningen med Sverige) med tidsregningen for hvornår det begynte. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 I eldre tid var vel poenget at en nomadisk livsstil ikke kunne produsere en aktiv hær med noenlunde våpen, som ville vært nødvendig for å holde germanerne ute fra Nord-Norge, Nord-Sverige og Nord-Finland. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 28. august 2015 Forfatter Del Skrevet 28. august 2015 Hvordan erobringen av Finnmark foregikk (eller om det i hele tatt var noen væpna erobring) aner jeg ikke. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 Antageligvis ble det først trukket linjer på kartet, og senere ble det sendt ut embedsmenn som fortalte at man tilhørte det og det landet... Men alle kunne vel lenge bevege seg rimelig fritt over landegrensene, uten at det var noen som la merke til det (er kanskje fortsatt mulig i øde strøk). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå