Gjest Slettet-kNxRpaR5 Skrevet 26. august 2015 Del Skrevet 26. august 2015 Hei, Ønsker å kjøpe meg et nytt speilreflekskamera. Nå idag bruker jeg en eldre Olympus jeg låner av min søster. Aner ikke hvilken model det er, men det er vel en 6-7 år gammelt. Jeg ønsker nå et nytt kamera, med nyere funksjoner og som er mitt eget. Vil ikke si jeg er veldig erfaren, men liker å ta bilder, og har tatt en god del bilder med Olympusen, så har lært det grunnleggende vil jeg si. Vil i alle fall ha et litt mer avansert kamera, og flere objektiv enn det ene jeg har nå. Jeg liker å ta bilder av mange ulike motiver. Men synes spesielt landskapsbilder er spennende. Har tatt endel bilder på natten og kvelden, og liker litt urbane bilder (utsikt over byen og ligende). Samtidig har jeg tatt mange bilder av natur på fjellturer og ligende, da helst i når solen er på vei opp eller ned. Kameraet er også med på turer med båt, familie osv, og tar mange av bildene mine da. Blir fort mange "sports"-bilder med stuping, bilder av hunden som løper og lignende. Makrobilder er også noe jeg har prøvd mer på i det siste. (Har også et ønske om å prøve å lage time-lapse, men usikker på om mer utstyr behøves for det.) Tar med andre ord bilder av mye, allround er vel kanskje best beskrivende. Har også noen funksjoner jeg har ønske om, og det er GPS, for geotagging, Wi-Fi, og vridbar LCD (ikke nødvendig om jeg kan bruke iPhonen som "skjerm"). Hva objektiv angår vil hvertfall ha en god allround, som går til det meste, og en telezoom. Tror jeg vil begynne med det. Og legge til en makro og kanskje en vidvinkel senere. Har sett på noen kameraer i litt forskjellige prisklasser, men trenger litt hjelp til å velge det som kanskje er mest lønnsomt og gir meg det jeg har behov for, for minst mulig penger. De jeg har sett på er: Canon 70D, Canon 7DMkII, Canon 760D, Nikon 7200, Sony SLT-A77II og Pentax K-3II. Synes det er vanskelig å velge, og om noen har bedre alternativ er jeg villig til å ta med disse i vurderingen min. Men ut i fra det jeg har beskrevet hva tror dere er mest lønnsomt for min del? Spør gjerne om dere behøver mer info for å hjelpe meg Lenke til kommentar
vidor Skrevet 26. august 2015 Del Skrevet 26. august 2015 Hehe. Denne er alltid vrien. Skal man tenke godt hus i begynnelsen og gå for å ha det lenge, eller kjøpe billigere og tenke oppgradering senere. Det hjelper jo heller ikke at det er en myriade av små og store forskjeller i den ene eller andre retningen på de ulike modellene. Det er jo bare du selv som vet om hva du vektlegger mest, for alle er gode kamera på sine egenskaper. Jeg ville rett og slett bare gjort research på hele systemet og regnet pris/ytelse på det og tatt et valg utfra det. På stående fot synes jeg ikke det er noe enkelt valg å trekke fram et enkelt kamera som skiller seg veldig ut til det du tenker. 2 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 26. august 2015 Del Skrevet 26. august 2015 Sony SLT-A77II ville jeg tenkt meg om 2 ganger for ser ut som Sony kutter ut denne serien helt og går for speilløst heretter. 1 Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 De jeg har sett på er: Canon 70D, Canon 7DMkII, Canon 760D, Nikon 7200, Sony SLT-A77II og Pentax K-3II. Synes det er vanskelig å velge, og om noen har bedre alternativ er jeg villig til å ta med disse i vurderingen min. Men ut i fra det jeg har beskrevet hva tror dere er mest lønnsomt for min del? Spør gjerne om dere behøver mer info for å hjelpe meg De du har sett på, er alle gode kamera. I tillegg kommer du ganske sikkert til å få tips om alle andre gode kamera i markedet. Da er du antagelig ikke særlig mye klokere... Det er KUN deg selv som kan bestemme deg for dette, og den aller beste måten å gjøre det på er å ta en tur til en god, og velassortert butikk, holde de ulike modellene i henda, bla deg gjennom menyer, fotografere med de...ja, rett og slett teste de ut så godt du kan. Deretter velger du det DU liker best og kjøper det. Når det er sagt kan jeg godt gi deg mine favoritter, men jeg vet ikke helt hva det skal hjelpe deg. Det er jo ikke meg du skal kjøpe kamera til...:-) Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 I tillegg til de gode kameraene du har vurdert ville jeg også tatt med Samsung NX1 (med nyeste firmware 1.4). Selv om det mangler speil så kan den i de fleste tilfeller matche eller overgå de tidligere nevnte kameraene. GPS-tagging krever Bluetooth-link med mobilen din. Fujifilm X-T1 og Olympus OM-D er andre kamera uten speil som ikke har noen grunn til å skamme seg sammenlignet med DSLR. Noen begynner også i andre enden, de ser på hvilken optikk de kan tenke seg, og velger et matchende kamerahus deretter. Uansett så blir det fort mye penger hvis man vil satse på kvalitet. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 (endret) Tja. Det er ingen dårlige alternativer blant valgene dine, så det handler stort sett om personlige preferanser. Personlig hadde jeg styrt unna Sony SLT-modellene, jeg har rett og slett ikke troen på at Sony kommer til å gjøre noe mer med det systemet enn å holde det i respirator noen år med ett og annet drypp av nye ting mens de håper at kundene skal glemme at det eksisterer. Angående Nikon: Hvis du vil ha GPS og vridbar skjerm innebygd, så må du ta et steg ned til D5300, og da taper du en del mtp. autofokusytelse og seriebildehastighet sammenlignet med D7200. Nikon har av en eller annen grunn droppet GPS i etterfølgeren D5500. Skal du ha automatisk geotagging på D5500 eller 7200 så må du betale blodpris for GP-1a, som i tillegg til å ta opp blitsskoen krever en kabel til en av portene på siden. Ikke den mest elegante løsningen de kunne kommet opp med. D7200 støtter Nikon sin egen fjernstyringsapp (for android og ios), som gir enkel liveview og fjernstyring fra mobiltelefon via trådløst ethernet. Men den kan ikke styre eksponeringsverdier, så hvis du vil f.eks. endre blenderåpning så må du rusle over til kameraet. Du kan også laste ned bilder til mobiltelefonen. For råfiler tror jeg den laster ned den innbakte jpeg-previewen. Bildene jeg har lastet ned fra D750 er i hvert fall 1620x1080 oppløsning. Fjernstyringsappen er alt i alt en helt grei løsning, jeg har brukt den ett par ganger, men den kunne definitivt ha godt av litt utvidet funksjonalitet. Av hva som er bra startobjektiver... du har Nikon sin egen 16-80 f/2,8-4 VR, men den koster nesten 11000. Har ikke prøvd den selv, men tror ikke ytelsen er noe å være misfornøyd med. 18-140 f/3,5-5,6 er mer allsidig og rimeligere, og den får du vel i kit med D7200. Den er dog ikke like lyssterk og kanskje ikke så god til actionfoto. Ligger rundt 4000 på egen hånd. Av gode tredjepartsalternativer så har du f/2,8-normalzoomene fra Tamron og Sigma. Begge de to siste får du til Canon og Pentax også. Endret 27. august 2015 av Sutekh Lenke til kommentar
Gjest Slettet-kNxRpaR5 Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 Gode svar, egentlig. Selv om det ikke er så mye konkret. Men skjønner veldig godt hvor det kommer fra, og tror jeg skal gjøre akkurat det, ta meg en tur rundt å prøve og holde litt Men et nytt spørsmål som jeg nå sitter å lurer på, og prøver å finne et godt svar på er: speil eller speilløst? Har prøvd å lest om det, men finner ingen annen vettug konklusjon enn at speil er best ved lavere lysforhold og når det kommer til forskjellige objektiv og littgenerell manuell tilpassning. Mens speilløst ofte er bedre på video, og kan gi vel så bra bildekvalitet, om ikke bedre. Lettere og mer mobile er de også. Hvor lett et kamera er å ta meg seg er jeg ikke særlig bekymret for egentlig. Men for all del, det er jo praktisk om det ikke går utover funksjoner. Og en ting til, som jeg også ønsker å ha, er "eyefinder". Kommer ikke på hva det heter på norsk nå i farten. Men her finnes det også to typer, elektronisk vs optisk. Her har jeg lest både og, men at de som virkelig lever for foto sverger til optisk. Er dette mer en smakssak? Takk for god respons så langt! Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 Og en ting til, som jeg også ønsker å ha, er "eyefinder". Kommer ikke på hva det heter på norsk nå i farten. Men her finnes det også to typer, elektronisk vs optisk. Her har jeg lest både og, men at de som virkelig lever for foto sverger til optisk. Er dette mer en smakssak?"Søker". Speilløse har elektronisk søker (vel bortsett fra rammesøker- og målsøkerkameraer som f.eks. Leica, men da er du inne på territoriet for spesielt interesserte), speilreflekskameraer har optisk søker. Den optiske søkeren i et speilrefleks funker som et periskop som leder lyset gjennom objektivet via et speil og et prisme og ut gjennom søkerokularet. En elektronisk søker er en liten skjerm satt innenfor et okular, som viser bildet som sensoren leser av. Hva som er "best" er en smakssak. Elektronisk søker gir deg mulighet til å forsterke opp lysstyrken i dårlig lys så du bedre ser motivet (men samtidig kødder det til nattsynet ditt), og har mulighet for en del fancy ekstrafunksjonalitet som bl.a. er nyttig ved manuell fokusering. Optisk søker har naturlig nok ikke noe etterslep og bruker ikke noe strøm uansett hvor lenge du sitter og stirrer inn i den. Du må egentlig bare finne ut av hva du er mest komfortabel med. Bildekvalitet er gitt av sensoren og optikken du henger foran på den. Om det er et speil foran sensoren eller ikke har ingenting å si i så måte. Eneste måten speilløse evt. gir bedre bildekvalitet på er at du ikke får uskaprhet som følge av vibrasjoner når speilet løftes opp. Men i de situasjonene det er relevant (som oftest på stativ med lang lukkertid) så kan det løses ved å bruke liveview eller ha forsinkelse mellom at speilet går opp og lukkeren utløses (de fleste speilreflekser har det som en egen modus). Støyytelse i svakt lys er også gitt av sensoren - Canon har tradisjonelt vært litt slapp på den fronten, ellers så er det ett fett. Nikon, Sony og Pentax er rimelig jevnbyrdige (ikke så rart, siden de stort sett bruker Sony-sensorer). Det viktigste der er størrelse på sensoren. Jo større sensor, jo mindre støy (gitt omtrent samme generasjon av sensorteknologi). Vekt og størrelse er også noe som egentlig ikke har så mye med søkertype å gjøre. Ja, kamerahusene blir noe mindre når du fjerner speil og prismehus, men størrelsen på optikken er stort sett gitt av brennvidde, f-tall og sensorstørrelsen den er bygget for. Så micro FourThirds-optikk er i hovedsak mindre enn APS-C eller fullformatoptikk fordi sensoren er mindre, ikke fordi kameraet ikke har speil. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 Men et nytt spørsmål som jeg nå sitter å lurer på, og prøver å finne et godt svar på er: speil eller speilløst? Og en ting til, som jeg også ønsker å ha, er "eyefinder". Kommer ikke på hva det heter på norsk nå i farten. Men her finnes det også to typer, elektronisk vs optisk. Her har jeg lest både og, men at de som virkelig lever for foto sverger til optisk. Er dette mer en smakssak? Takk for god respons så langt! Med eller uten speil er en diskusjon uten vinnere eller tapere. Hittil har kamera med speil hatt en fordel, men den er på mange måter utjevnet. Nå spiller det egentlig ikke så stor rolle hvilken du lander på. Du får modeller med speil som er små og lette, akkurat som de uten speil. Du tenker på "Viewfinder", eller "søker" som det heter på norsk. Den er elektronisk på speilløse og optisk på dslr, altså de med speil. Den optiske kvaliteten vil alltid være best på dslr, rett og slett fordi det ikke er en elektronisk skjerm som skal tegne opp bilde. Det blir omtrent som å se på en utsikt gjennom et vindu kontra å se på samme utsikten på en skjerm ved siden av. Men de elektroniske søkerne har mange tekniske fordeler som en optisk søker ikke har muligheten til. Jeg var fast bestemt på å kjøpe ny dslr fordi jeg ønsket optisk søker. Jeg endte opp med Fuji X-T1 med elektronisk søker... Det blir til slutt en smakssak dette også...:-) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-kNxRpaR5 Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 Har nå prøvd å sett litt på speilløse kamera, og har funnet et som spec-messig vriker veldig interessant. Samsung NX1! PÅ papiret ser det ut til å være veldig bra, og synes ikke prisen er helt utenfor heller. Men er det et bra kamera? Ser ut til at det er kontrastfokus, noe som kan være veldig negativ, spesielt under mørke forhold. Det er ihvertfall det jeg har lest flere plasser. Det mangler også GPS, noe jeg egnetlig har lyst på. Men samtidig har det veldig mye annet å by på. Ser ikke ut til at det sånn sett mangler noe bildefunksjonalitet mot et speilkamera. Noe jeg dog lurer på, er om man har like stor frihet når det kommer til lukkertid, blenderåpning osv. Og hvordan et speilløstkamera måler når ISO blir høyere. Om det blir mer kornete, enn om man har en DSLR. Jeg vil ikke tro det, men må spørre for sikkerhetsskyld Og vil dere si man har like stort utvalg av objektiv til et speilløst kamera? Har jo sagt at jeg i alle fall ønsker å starte med et greit allroud objektiv, og en telezoom Superbra respons så langt, setter jeg stor pris på Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 Jeg hadde Samsung NX500 som har samme bildebrikke som NX1. Knallgod kvalitet. 28 megapiksler gir deg store beskjøringsmuligheter. Ulempen med Samsung er det begrensede objektivutvalget. Fordelen er bildekvaliteten og mulighet for 4k video. Speiløse systemkamera vil i teorien gi mere støy på høy ISO fordi sensoren er på hele tiden og kamerahuset er såpass kompakt at varmen fra sensoren ikke blir ledet bort like effektivt som på et større speilrefleks eller speiløstkamera. Det er ingen forskjell på lukkertid og blender på speiløse og speilrefleks. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 Nå har jo mobilkameraene spist seg inn veldig i mainstream-segmentet og vridd markedet, men det kommer nok alltid til være behov for gode objektiver og linser så markedet kommer nok til å bedre seg der, men dette er vanskelig å spå framover. Produsentene produserer nok så lenge det er matnyttig inntektsgrunnlag og nok etterspørsel. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 (endret) Men er det et bra kamera? Ser ut til at det er kontrastfokus, noe som kan være veldig negativ, spesielt under mørke forhold.Strengt tatt så er det gjerne omvendt. Fasedetekterende mister evnen til å fokusere før kontrastfokus svikter, men fasedetekterende er raskere når det kan fokusere. Men NX1 har det beste fra begge verdener, siden det har fasedetekterende autofokus innebygd i sensoren i tillegg til kontrastfokus-algoritmer. Og hvordan et speilløstkamera måler når ISO blir høyere. Om det blir mer kornete, enn om man har en DSLR.Som jeg skrev over: nei. Det som har noe å si for støy er forskjeller i sensorteknologi og -størrelse, ikke hva som sitter eller ikke sitter foran sensoren. NX1 har en av de bedre APS-C-sensorene på markedet, omtrent på linje med D7200. D7200 har et marginalt fortrinn på dynamikk og fargedybde, NX1 har et omtrent like marginalt fortrinn på støy. Antagelig vil du ikke merke forskjell. Og vil dere si man har like stort utvalg av objektiv til et speilløst kamera? Har jo sagt at jeg i alle fall ønsker å starte med et greit allroud objektiv, og en telezoom Tja. Det må du nesten bare vurdere selv (ignorer de tidligere objektivene med Pentax-fatning). Samsung har kanskje ikke like stort utvalg som de to store, men utvalget bør være nok til å dekke de fleste behov. Endret 27. august 2015 av Sutekh Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 (endret) NX1 bruker Bluetooth for GPS.tagging med Android mobiler, men kan være mer ustabil GPS-tagging med iPhone via WiFi ifølge de som har forsøkt dette. NX-objektivene får generelt god kritikk, bortsett fra første og andre generasjon av 18-55mm som var middelmådig (3. generasjon er grei). 16mm og 18-200mm får også sjelden noe skryt. 12-24mm er god optisk, men kan være svak mekanisk. Selv foretrekker jeg 16-50mm PZ og 30mm på mitt lille NX300, men det større NX1 takler også tyngden på de beste S-objektivene. Endret 27. august 2015 av Frobe Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 Som nevnt over så har ikke Samsung det størst utvalget av objektiver, i prisguiden står de oppført med 14stk. De dekker det meste og prisene er overkommelige. Når det gjelder sensoren så er NX-serien like stor som Nikon og Canon sine nybegynner/semiproffe dslr-kameraer, skal du ha noe bedre kameraer angående støy "høy iso" må du da over på fullformat og da vil nok en pakke med et par objektiver fort overstige 25.000.- Det er flere og flere som slutter og bygge inn GPS i kameraene, mye av grunnen er at det sluker strøm, du har to alternativ enten synke med wifi/blåtann eller kjøpe en ekstern GPS-logger og synke i etterkant "noe som er relativt enkelt med gode programmer". Synes selv at Samsung har gjort mye bra, og blir jeg å kjøpe et speilløst systemkamera en eller annen gang er nok NX en sterk kandidat. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 Speiløse systemkamera vil i teorien gi mere støy på høy ISO fordi sensoren er på hele tiden og kamerahuset er såpass kompakt at varmen fra sensoren ikke blir ledet bort like effektivt som på et større speilrefleks eller speiløstkamera. Jøje meg - denne her vil jeg gjerne se bevis på. Nikon sine FX kameraer og Sony A7 bruker rimelig like sensorer - slik ser DXO sin topp 20 liste for de som bryr seg om den, merk at Canon er på 21 plass lælælææææ og nedover. http://www.dxomark.com/cameras#hideAdvancedOptions=false&viewMode=list Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 Sony A7 ligger under 10 blank nå... http://www.japanphoto.no/sony-a-7-kamerahus?source=japanphoto_prisjakt#.Vd9oX86D83g Fullformat (mindre støy og mulighet for smalere depth of field) Speilløst Bra sensor score på DxO (90) Geotagging (via android app) Wifi App store innebygd i kamera Kan bruke telefon som skjerm og fjernutløser NFC +++ Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 Speiløse systemkamera vil i teorien gi mere støy på høy ISO fordi sensoren er på hele tiden og kamerahuset er såpass kompakt at varmen fra sensoren ikke blir ledet bort like effektivt som på et større speilrefleks eller speiløstkamera. Jøje meg - denne her vil jeg gjerne se bevis på. F eks. Sony A7S er utrolig plaget med støy Lenke til kommentar
LBe Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 Speiløse systemkamera vil i teorien gi mere støy på høy ISO fordi sensoren er på hele tiden og kamerahuset er såpass kompakt at varmen fra sensoren ikke blir ledet bort like effektivt som på et større speilrefleks eller speiløstkamera. Jøje meg - denne her vil jeg gjerne se bevis på. Det står "i teorien" Lenke til kommentar
se# Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 Mye fornuftig er allerede sagt i denne tråden, her er mine kommentarer. Sikkert litt overlapp med andre. Vridbar skjerm: Fjernstyring med mobilen er ingen erstatning for skjerm som kan vris eller vippes. Vridbar skjerm er mye raskere i bruk og du slipper å holde to enheter samtidig og oppkobling som tar tid. Noen apper har også begrenset funksjonalitet (blir stadig bedre), og forbindelsen mellom mobil ikke alltid er stabil. Men fjernstyring kan være veldig nyttig også, men litt annet bruksområde. Kameraer: Av de du nevner ville jeg som andre har sagt holdt meg unna Sony SLT-A77II siden Sonys satsing på kameraer med A-fatning er mildt sagt halvhjertet. Sony satsing på E-fatning er imidlertid neo helt annet og der er det mye bra å velge i. Pentax K-3II er meget bra, men Pentax er dessverre et veldig lite merke. Litt synd å trekke frem det som negativt, men for meg er det i hvert fall det. Skal du ha speilrefleks synes jeg at det er Canon og Nikon som er hovedkandidatene for tiden. Begge lager veldig gode modeller med hver sine styrker og svakheter. Hva du velger er i stor grad smakssak, men 70D er eneste av de du nevner med vridbar skjerm. For å få det på Nikon på du et hakk ned til D5500 som også er et veldig bra kamera, eller opp til D750 som er fullformat og større og dyrere. Bortsett fra fast skjerm ville D7200 vært min favoritt blant de du nevner selv om 7DII klarer flere bilder i sekundet og generelt er bedre på seriebilder. Ser fra andre kommentarer at du har begynt å vurdere speilløst. Ut fra det du skriver i første innlegg virker speilløst som et bedre alternativ på mange områder. Særlig for turbruk synes jeg speilløse som kan lages en del mindre og lettere enn speilrefleks har en fordel. Utvalget linser er ikke like bra som hos Canon og Nikon, men både Olympus, Panasonic, Samsung og Sony, men alle har standardzoomer i flere varianter og minst en telezoom. Det som trekker litt ned for speilløse er bruk for actionbilder hvor spesielt følgefokus har vært dårligere enn på speilrefleks. Det har endret seg mye de siste par årene, men i samme prisklasse holder jeg fortsatt på speilrefleks på dette området. Det betyr imidlertid ikke at speilløse er ubrukelige for action, tvert imot og for mange situasjoner vil de fungere veldig bra. For de mest krevende motivtypene som fugler i flukt vil jeg likevel forvente bedre treffprosent med speilrefleks. Når det gjelder modeller så er NX1 kanskje det mest avanserte speilløse på markedet, men det er også av de større modellene. Noen synes det er positiv med et litt større kamera, andre ikke og det er noe du må vurdere selv. Standardzoom og telezoom finnes for Samsung, både rimelige og litt mer avanserte modeller. Det har gått rykter om en telezoom med lengere brennvidde fra Samsung, men i øyeblikket er det så vidt jeg vet maks ca 200mm i den rimelige klassen og kun opp til 150mm blant de mer avanserte linsene. Totalt sett virker det som Samsung har ganske stort potensiale, men jeg oppfatter dem som litt svake på telesiden i øyeblikket. NX1 har 4K video. Sony A6000 er et annet veldig interessant kamera. Et veldig kompakt kamera og en av de beste modellene på markedet (og ny versjon skal være rett rundt hjørnet), særlig på pris/ytelse. Som Samsung er Sony litt svak på telesiden, men har brennvidder opp til ca 200mm. Sony er relativt bra på video, og det er godemuligheter for 4K i en A6000-etterfølger. I teorien kan du få mer tele på A6000 ved å bruke adapter og Sony A-fatning optikk. Det fungerer i praksis også, men adapter koster en god del og du må da kjøpe telezoom til et system som har fremtiden bak seg. Panasonic og Olympus lager begge kameraer for MFT-systemet som har samme sensorstørrelse som i Olympus sine speilreflekser. Det betyr litt dårligere ytelse på jøy ISO enn Sony, Samsung og Fuji, men godt nok i de fleste sammenhenger, og bedre enn det du har på ditt gamle Olympus speilrefleks. Fordelen med MFT-systemet er størst utvalg i optikk for speilløse, og både hus og optikk kan lages litt mindre enn for Sony/Samsung/Fuji. Det er masse kameraer å velge i, noen alternativer Panasonic G7, GX8 og Olympus EM10 (II) og E-M5 II. Siden EM10 II nettopp er lansert kan det komme tilbud på original versjon. Har du noen linser fra speilrefleksen som er verdt å ta med videre er det Olympus E-M1 som gir best autofokusytelse med disse, men du må da bruke adapter. Panasonic har 4K video, det mangler hos Olympus foreløpig. Fuji har to interessante modeller (synes jeg) XT1 (toppmodellen) og XT10 (litt enklere, men også litt nyere). Fuji har (synes jeg) bedre utvalg i linser enn Samsung og Sony, men så vidt jeg vet ikke noe rundt 70-300. Du får enten maks ca 200/230mm eller 120-400mm som mye større og dyrere, og ikke tilgjengelig ennå. Skulle jeg valgt ville jeg sett an i noen uker, må du handle nå synes jeg GX8, E-M5 II, A6000 og XT-1 utmerker seg. For meg ville valget stått mellom Olympus og Panasonic pga bedre utvalg på telesiden. 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå