Isbilen Skrevet 26. august 2015 Del Skrevet 26. august 2015 Jeg har den tvilsomme glede av å være styreleder i et sameie. Nå skal det helvetes årsregnskapet leveres inn, og akkurat da jeg trodde jeg var ferdig fikk jeg beskjed om at nehei, her skal i tillegg årsberetning og noteopplysninger legges ved. Har skrevet en halvhjertet årsberetning, men lurer litt på hva disse noteopplysningene skal være for noe. På en økonomiside finner jeg ut at alle selskaper er pliktige til å utarbeide noter, og at disse minmum skal inneholde følgende info: Antall aksjer og aksjeeiere Antall ansatte, herunder obligatorisk tjenestepensjon Ytelser til ledende personer Lån og sikkerhetsstillelse til ledende personer og aksjeeiere Min note blir da som følger: Vi har ingen aksjeeiere og ingen ansatte. Styreleder får 3000 kroner i årlig honorar. Sameiet yter verken lån eller sikkerhetsstillelse til noen. Er dette bra nok? Hvordan knytter jeg i så fall dette til regnskapet på en måte som blir godkjent? Jeg er ti kilo lettere etter dette... Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 (endret) Noter, er ikke det noe du linker opp mot regnskapet. Liksom en forklaring til viktige eller spessielle poster i regnskapet. Eksempel, posten "Styrehonorar, 10,000,-", så kan det stå under "NOTE 3: Styrehonoraret er fordelt med 3.000,- til styreleder og ....". Endret 28. august 2015 av Professor Balthazar Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 28. august 2015 Forfatter Del Skrevet 28. august 2015 Det er nok det, men alt jeg finner av info sier bare at "noter er noe du må legge ved regnskapet", uten å forklare videre. For hvis folk hadde visst hvor enkelt det var, hadde jo ikke økonomene hatt noe å gjøre. Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 Forsøk å google "styrets beretning sameie pdf" så ser du lett hvordan andre har løst dette. 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 Du kan jo ta en titt på dette årsregnskapet, for et eksempel på hvordan det kan se ut (i et mye større konsern...): http://arsrapport2014.tine.no/media/34138/TINE_%C3%A5rsrapport_regnskap_2014.pdf Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 Noter er obligatoriske "fotnoter" til et regnskap, som skal forklare årsregnskapet. Plikten til å utarbeide noter følger av regnskapsloven § 7-1: I noter til årsregnskapet skal det gis opplysninger som nevnt i §§ 7-2 til 7-34. Små foretak kan i stedet gi opplysninger som nevnt i §§ 7-35 til 7-45. I tillegg til opplysninger som nevnt i første ledd skal det gis opplysninger som er nødvendige for å bedømme den regnskapspliktiges eller konsernets stilling og resultat og som ikke fremgår av årsregnskapet for øvrig. Små foretak som ikke utarbeider konsernregnskap kan unnlate å gi slike tilleggsopplysninger om forhold knyttet til konsernets stilling og resultat. Opplysninger kan utelates når de ikke er av betydning for å bedømme den regnskapspliktiges eller i tilfelle, konsernets stilling og resultat. Det skal likevel alltid gis opplysninger som nevnt i §§ 7-26, 7-27 og 7-30 til 7-32. Små foretak skal alltid gi opplysninger som nevnt i §§ 7-42 til 7-45. Hvis anvendelsen av bestemmelsene i denne lov ikke er tilstrekkelig for å gi et rettvisende bilde som nevnt i § 3-2a første ledd, skal det gis tilleggsopplysninger. Sameiet ditt er et "lite foretak", og "plikt-opplysningene" er da antall årsverk dere har hatt ansatt i regnskapsåret (§ 7-43), om dere er pliktig til å ha obligatorisk tjenestepensjon etter OTP-loven og om dere har slik pensjonsordning (§ 7-43a), samlede ytelser (lønn, pensjon, og andre ytelser) til gruppene daglig leder/styremedlemmer, godtgjørelser til revisor fordelt på revisjon og andre tjenester, eventuelle bonusavtaler eller lignende ordninger for daglig leder/styreleder, og eventuelle "sluttpakkeavtaler" for daglig leder/styreleder (§ 7-44), spesifiserte lån til styreleder/daglig leder, samlet lånemasse og sikkerhetsstillelse for ansatte, sameiere, og medlemmer av styret, og hvilke vilkår som gjelder (lån som utgjør mer enn 5 % av balanseført egenkapital skal også spesifiseres) (§ 7-45). I tillegg må dere føre de øvrige noteopplysningene i kapittel 7 avsnitt II hvis de er nødvendige for at regnskapsbrukerne skal få et riktig inntrykk av sameiets økonomiske stilling, og dere må også føre egendefinerte noter hvis det må til for å gi et riktig bilde av økonomien. Velkommen til regnskapsrettens vidunderlige verden. 2 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 28. august 2015 Forfatter Del Skrevet 28. august 2015 Takk for velkomsten, men jeg tror og håper det blir et kort opphold. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå