Diamond95 Skrevet 26. august 2015 Del Skrevet 26. august 2015 hei er en gutt på snart 20 år og veldig usikker på videre utdanning. Når jeg skulle søke meg inn på videregående, så hadde jeg service og samferdsel på første valg og TIP som andre. Har alltid vært bilinteressert, men ville heller jobbe med sikkerhet. Startet på påbygg for 2 år siden for å få studiekompetanse. Når jeg startet det skoleåret, så var ikke lysten til å jobbe med sikkerhet like stor og ville heller jobbe med biler og mekanikk. Hvordan er det nå for meg å starte på vg1 igjen neste år? er 1 litt over ett år siden jeg fullførte vg3. Noen som har startet på vg1 igjen? Lenke til kommentar
Font-size Skrevet 26. august 2015 Del Skrevet 26. august 2015 Hei I utgangspunktet har man kun rett til å fullføre offentlig videregående skole én gang. Det betyr ikke at alt håp er ute Man har mulighet for å ta det som privatist. Jeg ville uansett hørt med inntakskontoret til din hjemkommune. http://akershus.vilbli.no/?Artikkel=019570 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 som nevnt over har du ikke mer rett på videregående opplæring, du kan lese litt om det her eller søke på google da det ligger masse svar: http://www.ung.no/oss/utdanning/vidutd/49397.html Men det finnes mangen veier til rom, hva er det du har lyst til å starte med? Lenke til kommentar
Diamond95 Skrevet 27. august 2015 Forfatter Del Skrevet 27. august 2015 som nevnt så er jeg jo veldig bil interessert og angrer på at jeg valgte service og samferdsel istedenfor Teknikk og industriell produksjon. vet at jeg bare har rett til å fullføre videregående skole engang, men har et håp om at jeg har en mulighet. Fagbrev som bil mekaniker er ønsket. Går jo ann å høre med verksteder om de tar i mot lærlinger som ikke har hatt faget på skolen. Da blir det vel 4 år i stedenfor 2 år, hvis jeg har forstått det riktig. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 som nevnt så er jeg jo veldig bil interessert og angrer på at jeg valgte service og samferdsel istedenfor Teknikk og industriell produksjon. vet at jeg bare har rett til å fullføre videregående skole engang, men har et håp om at jeg har en mulighet. Fagbrev som bil mekaniker er ønsket. Går jo ann å høre med verksteder om de tar i mot lærlinger som ikke har hatt faget på skolen. Da blir det vel 4 år i stedenfor 2 år, hvis jeg har forstått det riktig. Det du må gjøre er å gå opp som praksiskandidat, da må du dokumentere 25% lengre "læretid", 5 år for mekaniker(mener det er 2 år skole + 2 år lære?) og bestå en teoritest(kan være flere, avhengig av fag). I disse tider er det naturlig nok vanskelig å gjennomføre, men umulig er det ikke Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå