anders_kb Skrevet 26. august 2015 Del Skrevet 26. august 2015 Nok en post om klage på bruktbil Min post er ulik på den måten at jeg vil få frem om et defekt svinghjul er en mangel eller ei. Om bilen: Golf Plus 1,9tdi -05 modell, 188000km. Kjøpt av enkeltmannsforetak som driver salg av innbyttebiler for blant annet Møller. Ved prøvekjøring merket jeg kun ulyder fra forstilling og diverse rustangrep. Dette gjorde at jeg prutet prisen fra 56000,- til 50000,-. To uker etter kjøpet satte jeg bilen til reparasjon for å få fikset forstillingen (to stk lenkarm må byttes, dette er ok og ikke en del av disputten). Verkstedet ringer meg og sier at svinghjul og klutsj er gåent og må byttes. Dette merket de som vibrasjoner i bilen. Jeg har aldri eid dieselbil før så jeg trodde at det jeg kjente av vibrasjoner var normalt da jeg prøvekjørte (jeg er lite bilkyndig). Skifte av svinghjul og klutsj (ifølge forum er det i alle tilfelle hensiktsmessig å skifte disse samlet) beløper seg til 14.000,-. Prisen er det ikke noe å si på; et Svensk verksted jeg har forhørt meg med skulle ha 22.000,-. Dette mener jeg er en mangel som forelå på salgstidspunktet og som selger må bekoste. Jeg har snakket med selger og han sier at han er kjent med at svinghjul på denne typen bil slites raskere enn vanlig (dobbelmasse svinghjul visstnok), men at han mener at det ikke skal byttes før det lager ulyd. Dette mener verkstedet er en uheldig praksis da man risikerer at girkassen låser seg om svinghjulet kollapser helt. Dvs at det bør byttes når det først er gåent. Jeg mener at selger, som profesjonell part og bilkyndig, burde ha merket at noe var galt med svinghjulet og at dette burde vært representert i prisen og opplyst ved salg. Selger mener det er en slitedel og at han ikke skal betale noe som helst. Jeg mener at jeg ikke har slitt denne delen nevneverdig etter 14 dager og 400km bruk, og at delen allerede var slitt til det punkt at den måtte skiftes ved salg. Selger varsler at han ikke vil betale noe, men avvente evt avgjørelse fra Forbrukerrådet. Hva kan jeg håpe på her? Jeg har riktignok kjøpt en bruktbil, men jeg mener at slitt svinghjul representerer en mangel ved salg. Bør jeg gå i dialog med selger og håpe på 50/50 eller har jeg en god sak for 100% kompensasjon? Takker ærbødigst for gode svar Lenke til kommentar
B1ack Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 Dobbelmassesvinghjul kan godt havarere allerede ved 100000km, så dette er vel mer som å anse som slitedeler på nyere dieselbiler. Det er vel ikke sikkert at det absolutt må skiftes akkurat nå, men at det kan fungere ei stund til? Iom at du ikke reagerte på at clutchen var dårlig ved prøvekjøring? Og om svinghjulet er skikkelig dårlig så vil det nok høres godt mtp. ulyder etc. Hadde jeg solgt en bil med 190kkm på tellern, og kjøper hadde kommet å klaget etter ett par uker på at svinghjul/clutch er slitent og modent for utskiftning, så hadde i alle fall jeg ikke vært særlig interessert i å være behjelpelig med å dekke kostnader på dette. Kjøper kunne jo for alt jeg hadde visst foretatt noen rivstarter etc. som sliter ekstra på denne typen svinghjul. Men om du kjører på med advokater og slikt så kan det jo hende du vinner fram. Du kan jo starte med å høre med selger og foreslå 50/50 for å se hva som skjer? Lenke til kommentar
Danda Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 (endret) Nok en post om klage på bruktbil Min post er ulik på den måten at jeg vil få frem om et defekt svinghjul er en mangel eller ei. Om bilen: Golf Plus 1,9tdi -05 modell, 188000km. Kjøpt av enkeltmannsforetak som driver salg av innbyttebiler for blant annet Møller. Ved prøvekjøring merket jeg kun ulyder fra forstilling og diverse rustangrep. Dette gjorde at jeg prutet prisen fra 56000,- til 50000,-. To uker etter kjøpet satte jeg bilen til reparasjon for å få fikset forstillingen (to stk lenkarm må byttes, dette er ok og ikke en del av disputten). Verkstedet ringer meg og sier at svinghjul og klutsj er gåent og må byttes. Dette merket de som vibrasjoner i bilen. Jeg har aldri eid dieselbil før så jeg trodde at det jeg kjente av vibrasjoner var normalt da jeg prøvekjørte (jeg er lite bilkyndig). Skifte av svinghjul og klutsj (ifølge forum er det i alle tilfelle hensiktsmessig å skifte disse samlet) beløper seg til 14.000,-. Prisen er det ikke noe å si på; et Svensk verksted jeg har forhørt meg med skulle ha 22.000,-. Dette mener jeg er en mangel som forelå på salgstidspunktet og som selger må bekoste. Jeg har snakket med selger og han sier at han er kjent med at svinghjul på denne typen bil slites raskere enn vanlig (dobbelmasse svinghjul visstnok), men at han mener at det ikke skal byttes før det lager ulyd. Dette mener verkstedet er en uheldig praksis da man risikerer at girkassen låser seg om svinghjulet kollapser helt. Dvs at det bør byttes når det først er gåent. Jeg mener at selger, som profesjonell part og bilkyndig, burde ha merket at noe var galt med svinghjulet og at dette burde vært representert i prisen og opplyst ved salg. Selger mener det er en slitedel og at han ikke skal betale noe som helst. Jeg mener at jeg ikke har slitt denne delen nevneverdig etter 14 dager og 400km bruk, og at delen allerede var slitt til det punkt at den måtte skiftes ved salg. Selger varsler at han ikke vil betale noe, men avvente evt avgjørelse fra Forbrukerrådet. Hva kan jeg håpe på her? Jeg har riktignok kjøpt en bruktbil, men jeg mener at slitt svinghjul representerer en mangel ved salg. Bør jeg gå i dialog med selger og håpe på 50/50 eller har jeg en god sak for 100% kompensasjon? Takker ærbødigst for gode svar Hadde en Touran med svinghjul problem (og mange andre problemer) Etter 1 år vant jeg saken mot butikken men svinghjulet vant jeg ikke fram med da det betegnes som en slitedel og det er fra forbrukertvistutvalget. Endret 17. september 2015 av Danda Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå