Gå til innhold

[Løst] "Bottleneck" på PCI-E

Hvaheterdu

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg en ny datamaskin, men jeg sliter med å forstå en ting.

Jeg har lyst på PCI-E SSD, men det jeg lurer på er hvis jeg kjører to skjermkort i SLI/Crossfire med en i7-6700K, da vil de kjøre i x8 begge to, MEN hvis jeg da legger til et PCI-E kort i den nederste sloten på HK mitt, vil det bli en av GPU'ene eller begge kjøre i noe "tregere" modus da? Om de går ned til x4 begge to eller om en går ned til x4 og den andre kjører i x8?

Vil det eventuelt bli noe problemer hvis jeg kjører M.2, for jeg leste at da vil SATA 1 og 2 port blir deaktivert. Dette er noe jeg ikke skjønner mye av, så bare si ifra hvis jeg sier noe feil eller er helt på bærtur.

Hovedkortet jeg tenkte på er Asus ROG Maximus VIII Gene.

(https://www.komplett.no/product/850566/datautstyr/hovedkort/intel-socket/asus-rog-maximus-viii-gene-socket-1151)

Takk for svar.

Endret av Hvaheterdu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sli må ha 8+8 for å fungere, men cfx vil virke med redusert ytelse(8+4).

Edit : mulig jeg tar feil her. Ser ut som der er noe nytt med skylake. Cpu vil gi begge gpuene 8lanes og hk PHC vil supplere usb og m2 med lanes. Har ikke satt meg godt nok inni det her

Endret av Mumriken
Lenke til kommentar

Ville heller ha sett på X99 hovedkort og en Core i7 5820k cpu istedet, da får du en 6 kjerne cpu,

som med letthet kan klokkes til samme eller bedre hastighet enn 6700k.

Den har også nok pci-e lanes til og kjøre opp til 3 skjermkort i sli/crossfire, og likevel ha 4 lanes ledig til andre kort

(8x/8x/8x/4x).

Endret av Nvidia
Lenke til kommentar
Gjest bruker-293283

Z170 chipset har 20 PCIe spor fra PCH. På hovedkortet du linket vil M.2 slot få x4 spor fra PCH og dermed ikke påvirke et x8/x8 SLI oppsett som får sine spor fra CPU.

Endret av bruker-293283
Lenke til kommentar

Z170 chipset har 20 PCIe spor fra PCH. På hovedkortet du linket vil M.2 slot få x4 spor fra PCH og dermed ikke påvirke et x8/x8 SLI oppsett som får sine spor fra CPU.

Det spiller ingen rolle om det står PCI-E Gen 2 x4 på M.2 SSD'en. Den vil uansett få PCI-E fra chipsetet?

Lenke til kommentar
Gjest bruker-293283

Det spiller ingen rolle om det står PCI-E Gen 2 x4 på M.2 SSD'en. Den vil uansett få PCI-E fra chipsetet?

Det stemmer, M.2 slotten på nevnte HK er PCIe 3.0 x4 slot som får sine lanes fra PCH.

Lenke til kommentar
Gjest bruker-293283

Har ikke 6700k 16 pcie lanes?
Det stemmer, men Z170 chipsetet har 20 stk over DMI 3.0. intel-z170-diagram.jpg
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...