Gå til innhold

Hvor dumt er det å kjøpe ett småbruk?

Mamamia

Anbefalte innlegg

Jeg vet om ett nydelig lite sted til salgs. Det har ligget ute for salg lenge, prisen er satt ned flere ganger, og det er nå latterlig billig.

Jeg kjenner stedet fra før, og vet at bildene lyver. Dette kan lett gjøres om til en perle. Bygningene er gamle nok til å være bygget i solide materialer, av ekte håndtverkere. Og de er i nesten 100% original stand. Viktige ting som tak, grunnmur, vann, avløp og strøm er oppgradert og i orden. 

Ingen gjenboere. Fin natur. Fiskerettigheter. Noe usentralt. Likevel ingen lang kjøretur til kommunesenteret. 

Jeg kunne ha flyttet rett inn. Jeg elsker slike gamle hus. Jeg kunne ha pendlet til jobben derfra uten problemer. Men familien min er nok ikke enige, selv om de ville ha likt å ha stedet som fritidsbolig.

Jeg har voldsomt lyst til å bare kjøpe stedet, stikk i strid med all fornuft! Vi eier allerede en bolig som er bra nok, med et lavt boliglån. 

Jeg er ganske sikker på at dette er et sted det er mulig å leie ut som feriehus, kanskje via Airbnb.

Sannsynligvis kan man leie det ut billig som bolig også, kanskje til familier som ønsker å ha hest o.l.. Leienivået på tilsvarende leiligheter/eneboliger i området ligger mellom 2-4000 kr høyere enn det jeg vil måtte betale for boliglånet i måneden. Men da kan vi ikke selv benytte boligen. Vi kunne leid det ut i noen år og spart opp penger til oppussing?

Gode råd? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du hørt om hvilke plikter som følger med eidendommen, om det er før 1900 tallet er det vel trolig automatisk fredet og all oppussing må skje innenfor visse kriterier, og du har trolig verken rett til å dele opp eiendommen eller leie den ut, det kan også være krav om at det må driftes..

Ellers følger det oftes med vesentlig stort areal eiendom som må vedlikeholder og stelles for at det ikke skal vokse igjen..

Det er jo idyllisk med ett småbruk, men det er gjerne en ulønnet fulltidsjobb bare å forhindre at det ikke forfaller..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har gjort jobben min og sjekket, både SEFRAK-register og reguleringsplaner. Boligen er ikke fredet. Det er en vanlig misforståelse at hus eldre enn fra 1900 er automatisk fredet. Det nærmeste man kommer til noe som stemmer, er fra før 1850. Da må man søke og begrunne overfor enten kommunen eller Riksantikvaren før riving eller ombygging blir tillatt. Hvor du har tanken om forbud om utleie fra vet jeg ikke. 

For boliger eldre enn 1900 gjelder egentlig omtrent samme byggesøknadsregler som for alle andre hus. Man må søke, og det skal tas lokale hensyn til eventuell verneverdi, estetikk og byggeskikk. Ikke noe problem for meg, jeg ville aldri "ødelagt" et originalt og velproporsjonert hus med hodeløse endringer uansett. Huset er stort nok til at man kan gjøre eventuelle nødvendige endringer inne i eksisterende rom. 

Nesten alt av dyrket jord er allerede fradelt. Det er ikke aktuelt å dele opp eiendommen. Det er igjen en veldig romslig hage og tomt som kan gi plass til en hest eller to, stor grønnsaksåker, vedhogst og lignende, men ikke gårdsdrift. 

Jeg vet hva det vil si å holde et gårdsbruk i stand. Jeg har vokst opp slik, og har bodd slik store deler av mitt voksne liv. For meg er det normalt at fritid betyr å jobbe med noe annet enn den lønnede jobben. Ærlig talt er jeg i ferd med å bli rastløs. Jeg liker å drive med slikt. Det er ikke idyllen jeg ser for meg, men å pusle og jobbe med noe som er mitt, noe som er ekte, som ikke andre har ødelagt med utallige endringer, rare materialer og dårlige løsninger før meg. 

Det finnes ganske mange voksne menn som kjøper seg biler som koster like mye! Er det uansvarlig å binde pengene i fast eiendom, når det er mest for å skaffe seg en hobby? 

Lenke til kommentar

Det virker som om du har gjort deg opp tanker om dette. Hva er det som stopper deg? Sånn bortsett fra at familien ikke liker det så godt? Hvis du vil vil dette, ser jeg ikke noen problemer med å hoppe i det. Men igjen, så lenge du er klar over alt som følger med av jobb og ansvar, så er det vel greit?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sleng ut en link til annnonsen så er du snill, ble sugen på det stedet selv slik du beskriver det :D

Som ilpostino skrev så vil du angre på at du ikke kjøpte det, slike sjanser kommer ikke så ofte uten at man må flytte langt og løsrive seg fra mye mer enn det jeg forstår at du trenger. Virker som om du ønsker råd for hvordan du skal overtale familien mer enn om du faktisk bør kjøpe eller ikke :)

Gratulerer med småbruk (snart)!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...