Gå til innhold

Stronglifts 5x5, knebøy blir til "good morning"?

Nitrius

Anbefalte innlegg

Hallo.

Holdt på med stronglifts 5x5 i noen måneder nå, hatt meg noen par deloads her og der, og ellers hatt en fin progresjon, liker programmet meget godt så langt.

Uansett, i det siste har jeg lagt merke til at jeg har en tendens til å gjøre om knebøyen til en liten "good morning", eller hoftene mine har en tendens til å reise seg litt kjappere enn resten av kroppen. Nå har jeg ikke sett meg selv på film, men dette er hva jeg føler selv, føler meg også litt sliten/øm i nedre del av ryggen etter denne knebøyen.

Vært oppi 107.5kg på knebøyen, men hatt en deload og jobbet meg oppover igjen, og er for øyeblikket på 102.5kg, men usikker på om jeg burde gå videre med tanke på det jeg nevner over, lest at dette bare blir verre jo mer vekt man slenger på, og har ikke lyst til å ødelegge ryggen. Kan vel nevne at jeg syns knebøyen blir mye mer normal om jeg fjerner 5-10kg fra stangen, så vet ikke om en eventuell deload til kanskje vil kunne fikse "problemet"?

Har lest at årsaken til dette kan være noe svakere quads, men om det er tilfelle her vet jeg ikke. Så er vel ikke noen her som har noen tips? Eller er deload tingen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde samme problemet. Løsninga mi var frontbøy i stedet for high-bar (vanlige) bøy.

Under front squats har du stanga på fremsida, og det gjør at man lettere kan sette seg bak og legge vekta mer over hælene, der massesenteret SKAL være. I tillegg vil man i stor grad tvinges til å holde brystkassa litt høyere, og en mer rak rygg, som gjør at good morning-problemet forsvinner helt.

Jeg gikk fullstendig over til front squats i ca 8 måneder før jeg prøvde vanlige squats igjen, og da knuste jeg den gamle persen på under 3 uker, og har ikke sett good-morning siden. Og jeg har en tendens til å filme, bare for å form-checke meg selv.

Deload er generelt ikke en problem-solver for at man bryter god form, men hvis du går over til front squats, så blir det nesten en naturlig deload fordi du må sannsynligvis trappe ned betraktelig i vekt. Tar du 100kg i vanlig er det naturlig å starte med rundt halvparten de første gangen, bare for å bli kjent og vant med plassering av stanga.

Det er viktig at du ikke holder stanga med henda, men løfter albuene slik at de peker rett frem. Da vil stanga kunne ligge naturlig ganske langt inn på skuldrene. Etter hvert trengs ikke hendene i det hele tatt. Armene kan foldes over stanga når du blir vant til det. Men igjen, fokuser på å ikke bære stanga i hendene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...