Christian86 Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 Hei, Jeg har Asics Gel kayano, og har nok brukt de lite. Nylig ble løping aktuelt pga jobbsituasjon, problemet er at etter forhåndsvis kort tid blir kne/ankel stiv/støl når jeg løper med skoene. Disse skoene er 17 modellen, så er vel 3 år gamle? Jeg fikk beskjed i en butikk at årsaken og hva de opplevde hadde vært med andre var at skoene dempet for mye og de anbefalte Nike Lunarglide. Jeg ser på enkelte sider at disse også nevnes som bedre alternativ enn Kayano. Noen som har tanker/erfaringer? Lenke til kommentar
Zash Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 Problemet kan vell være at du nylig har begynt å løpe? Hvor langt, lenge og antall ganger i uken er det snakk om? Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 26. august 2015 Forfatter Del Skrevet 26. august 2015 Hei, er et par ganger-3 ganger i uken. Lengden startet med 3 km, men sist dro jeg det til 7 km før jeg gav meg. Jeg skal prøve denne uken så langt været holder å ta 7 km hver 2. dag. Lenke til kommentar
Sportsgutten Skrevet 26. august 2015 Del Skrevet 26. august 2015 Hvor mye er skoene brukt? 17 er jo noen år siden den kom. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 27. august 2015 Forfatter Del Skrevet 27. august 2015 Det er det, skoene er lite brukt til løping. Men legger du til at de er brukt som tursko, eller når jeg er ute og fotograferer eller generell bruk så er de jo brukt selv de ser forbausende pene ut. (er ikke noe slitasje på dem) Lenke til kommentar
Fragment Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 (endret) I mitt hode er det flere elementer som spiller inn:AnkelstyrkeVektGenerell fysisk formSkoEr det lenge siden du har løpt, er det naturlig at du trenger tid til å tilpasse deg den nye aktiviteten. Om skoa demper for mye eller ikke, er vel en diskusjon for en annen tråd ☺ Tror heller at de demper feil,slik at belastningen på anklene dine blir større. Ta deg en tur til löplabbert eller en annen butikk med høy fagkompetanse.Ta med deg et billig balansebrett med det samme du holder på. Bruk onkel google til å sjekke hvordan du bruker det. Er du som meg, litt for tung, blir også belastningen større, som gjør at du bør bruke balansebrett. Trener du for mye eller har for høy intensitet i starten, kan du også oppleve en meget stiv kropp, (men kanskje ikke i ankelen først og fremst?) Endret 27. august 2015 av Fragment Lenke til kommentar
Sportsgutten Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 Også normalt at gel dempinga "former" seg. Den blir hardere over tid når du ikke bruker den til løping 1 Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 28. august 2015 Forfatter Del Skrevet 28. august 2015 Så det er kanskje en ide å bytte ut disse om jeg vil satse på løping?Skoene kan jo fint brukes til innendørstrening etc eller tursko. Men det kan ligge noe i det med gelen...for når jeg bruker hoppetau er det samme problem minnes jeg, akkurat samme symtptomer med disse skoene. Jeg har to par - et 11 og en 17. Lenke til kommentar
Sportsgutten Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 Kan være en god ide. Anbefaler også adidas boost serien. Fantastisk sko sammen med kayano og nimbus! Lenke til kommentar
Fragment Skrevet 29. august 2015 Del Skrevet 29. august 2015 (endret) Kan være en god ide. Anbefaler også adidas boost serien. Fantastisk sko sammen med kayano og nimbus!Støttes! Bruker selv adidas energy boost sammen med asics kayano 21. Kjempekombo, selv for tunge meg på over 100 kg.Har også ett par adidas response boost, men de er ikke like gøye å løpe med som energy boost. Endret 29. august 2015 av Fragment Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 29. august 2015 Forfatter Del Skrevet 29. august 2015 Var innom og testet lunarglide i dag..likte de godt. Fikk vel beskjed at "ferskheten" på løpesko er drøye 2 år med normalt bruk. Men mine er jo modell 11 og 17 så er vel da drøye 10 år og 5 år pluss minus. Skal uansett ta en tur innom en butikk til og noen der jeg bor og spørre litt så er helt sikker takk for hjelpen 1 Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 29. august 2015 Del Skrevet 29. august 2015 Hvis du har gått på tur med dem så har du nok tråkket ned dempingen like mye som om du hadde jogget med dem en eller to ganger i uka. Du kan jo tenke deg slitasjen på dempingen når du går, den blir over en lengre tid enn når du jogger (så lenge du ikke driver med 10km + hver økt da ). Ville kjøpt nye sko, og ikke satset på å løpe 7 km annenhver dag nå i startfasen. Hvertfall ikke siden du allerede beskriver litt vondt i knærne. Vet det er kjedelig, men det kan lønne seg å gå litt mer gradvis frem, eller hvertfall ta litt kortere distanse hvis du MÅ jogge annehver dag. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 30. august 2015 Forfatter Del Skrevet 30. august 2015 Blir mer nå at jeg går lange turer type 1-2 mil og løper en annen dag...så er vel på 2-3 ganger uka. Men da stikker jeg og kjøper nye i dag...bra jeg har diettpenger fra jobben som kan disponeres som jeg vil 1 Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 31. august 2015 Del Skrevet 31. august 2015 Men ikke kjøp adidas energy boost bare fordi noen andre har hatt god erfaring med den. Prøv litt forskjellige sko (helst på tredemølle) og kjøp en som passer deg. 1 Lenke til kommentar
luckylight Skrevet 23. september 2015 Del Skrevet 23. september 2015 Jeg har byttet fra Kayano til lunarglide - og er veldig fornøyd. De er også mye lettere enn Kayano, som er en stor fordel. Lenke til kommentar
Fragment Skrevet 23. september 2015 Del Skrevet 23. september 2015 Hvilken sko ble det forresten? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå