Gå til innhold

Justering av fokus i kameramenyen


Anbefalte innlegg

Søker erfaring om hvordan dere microjusterer deres kamera/objektiv til forskjellige motiver.

 

Har såvidt satt meg inn i dette, og har utført det på et par fastobjektiver. Så slo det meg noe, som jeg tenkte å lufte her. Om jeg husker rett så sier en vel at dybdeskarpheten ligger 1/3 foran fokuspunkt og 2/3 bak. Er dette hensyn dere tar, eller legger justerer dere fokusen slik at fdybdeskarpheten er likt fordelt på begge sider?

 

Datacolor-SpyderLensCal.jpg

 

Fastoptikken jeg har, brukes nesten (for øyeblikket) utelukkende til portrettlignende situasjoner av barna, og vil stort sett ha øynene(øyet) i fokus. Er det da lurt å legge microjusteringen til litt bakfokus? Ettersom fokus sansyneligvis låser seg på øyevipp?

 

Hva tenker dere om dette?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg microjusterer ikke om ikke jeg opplever at ting ikke er som det skal være. Har mistenkt det noen ganger, men har falt ned på brukerfeil istedenfor feil på utstyret.

 

Om du skal justere med en slik plate må du være sikker på at plata ikke står vinklet i forhold til sensoren. Jeg ville brukt noe "rundt" f.eks. en flaske/boks og fokusert på en del av teksten som en kontroll om fokus sitter riktig eller ikke. 

Lenke til kommentar

Juster fokus så fokusplanet, det aller skarpeste, ligger "midt på" fokuslinjalen, så fokusplanet treffer tavla.

 

Det der med 1/3 og 2/3 er tommelfingerregel til bruk på lange fokusavstander - ikke til bilder tatt på nærgrensa.

Rett fokus til å være korrekt - ikke foran eller bak.

 

 

Hvis du vil ha øyet i fokus - legg et fokuspunkt på øyet. Eller bruk senterpunktet - rett senterpunktet mot øyet, trykk knappen halvveis ned så du låser fokus og komponer bildet sånn du vil ha det.

 

 

Husk forøvrig å ikke bruke liveview mens du tar bilder under fokusjusteringen - denne fokusjusteringen er kun relevant når du bruker søkeren og den fasedetekterende autofokusen.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvilken fokuslengde vil dere anbefale å bruke når dere skal microjusterer deres objektiv ved hjelp av kameramenyen?

 

 

 

I bruksanvisningen til Spyderlenscal anbefales det:

 

 

 

Å gange brennvidden med 5-10, noe som gir en veldig kort fokusavstand, noe som virker logisk for meg, da en lettere kan lese av på linjalen hvor fokuset ligger.

bruke den avstanden du oftest bruker med det objektivet. Dette synes jeg blir vanskelig å si, ettersom jeg bruker for eksempel en 35mm fra alt til nærbilde av person til gruppebilde, miljø og landskap. Og vet ikke om jeg kan sette fingeren på hvilken avstand som blir brukt mest. Hadde jeg derimot jobbet i studio med «fast» oppsett er saken en annen.

Så for meg virker anbefaling 1 som mest fornuftig, da det som sagt også er lettere å avsløre på avlesingen.

 

 

 

Men, det står også at Canon anbefaler brennvidden X 50, noe som blir en enorm avstandsforskjell fra det Spyderlenscal anbefaler.

 

 

 

Hva er tankene deres rundt dette?

 

 

 

Hvilken avstand er det profesjonelle verksteder legger til grunn, noen som vet?

Lenke til kommentar

Jeg har Spyder Lenscal, og fordelen med den er at du finner den i flere fotobutikker. Den fungerer forsåvidt, men skulle ejg kjøpt noe slikt igjen hadde jeg valgt et annet produkt. Problemet med Lenscal er at det for lite "mønster" på platen så å vurdere når fokus fakitsk har truffet er ikke helt enkelt.

 

Ser du på et produkt som LensAlign (http://michaeltapesdesign.com/lensalign.html) så har det mye mer mønster, både på fokusplaten og "linjalen". Siden jeg bare har brukt Lenscal (og en hjemmelagd versjon) kan jeg ikke si om LensAlign er mye enklere i bruk, men for meg virker det som et bedre design.

 

Det finnes også et produkt (minst) som skal fikse kalibrering automatisk, men det koster jo litt og funker bare med noen modeller.

http://www.reikan.co.uk/focalweb/

 

Når det gjelder avstand ved test er det ikke noe fasitsvar. Det beste med en zoom vil nok være å prøve flere brennvidder og avstander, men det er en ganske stor jobb. Er det et område du bruker spesielt mye kan det være verdt å prioritere det. Hvis du velger å justere så vær obs på at en forbedring med en kombinasjon kan gi en forverring med en annen så pass på å sjekke noen brennvidder og avstander etter en justering så du ikke har fått dårligere bildekvalitet i andre deler av zoomområdet.

 

Med fast brennvidde er det litt enklere, men igjen kan det være forskjeller avhengig av avstand så sjekk alltid i hvert fall 2-3 avstander etter en justering.

 

Det er opplagt enklest å teste på kort avstand hvor dybdeskaprheten er minst, men det er de færreste som bruker linsene sine på nærgrensen så en "passe avstand" i forhold til normal bruk av objektivet er et greit utgangspunkt.

Lenke til kommentar

Hei og takk for gode tips. Kom over en tråd på foto.no der det var snakk om dette produktet «reican focal» som, som du er inne på seriksen.

Kan se ut som om pro-utgaven ligger på en  800-900 kr. Og det er ikke ille synes jeg om det bare fungerer. Bør en i såfall gå for pro? Var ikke billig denne spyderlenscalen heller.

 

Men er det noen som kjenner til denne automatiske programvaren, om resultatet blir bra?  Fremgangsmetode etc…?

Lenke til kommentar

Mulig jeg var litt uklar eller rett og slett formulerte meg helt feil. Jeg er helt enig i at spyderlenscal eventuelt denne automatiske programvaren en kan kjøpe er en veldig billig investering for og optimaillisere dyr optikk. Det jeg mente var at Reican focal ikke var spesielt dyrt i forhold til spyderlenscal.

Jeg vurderer også å bruke Fotocare for 950,- pluss moms i timen for å finjustere mine objektiver, så viktig, synes jeg det er å få utnyttet dyrt utstyr så godt som mulig.

 

Men, slik fokustest/justering er hva jeg forstår greit å gjøre etter en tids bruk, og i så måte er det billigere å investere i Reican focal programvare /  spyderlenscal, i stedet for å bruke Fotocare hver gang.

 

Jeg har prøvd å justere fokus ved bruk av spyderlenscal, men dette er nokså tidkrevende pr. objektiv og er utsatt for flere mulige feilkilder, etter mitt skjønn. Jeg synes derfor Reican focal virker meget spennende, om denne programvaren kan gjøre det kjappere, mer nøyaktig og muligens med færre mulige feilkilder. Det hadde derfor vært svært interrerssant å høre om noen har erfaring med denne metoden, eventuelt har lest seg opp på den?

 

Slik jeg har forstått det etter en kjapp titt, skal en skrive ut en «skyteskive» helst på matt papir, denne «skiven» får en tilgang til når en har kjøpt programvaren.

Jeg antar at kamera må stå vinkelrett og vannrett(på stativ) mot denne skiven?

Man kobler kamera til pc og starter programmet. Jeg antar da at det fremkommer hvilken avstand det skal være mellom kamera og «skyteskiva» avhengig av brennvidde. Kjører så programmet og det taes en del bilder, og programvaren sier hvor mye microjustering som skal til…

 

Om jeg har forstått dette noenlunde riktig, virker denne metoden enkel, nøyaktig og med få feilkilder.

Hva tror dere?

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det etter en kjapp titt, skal en skrive ut en «skyteskive» helst på matt papir, denne «skiven» får en tilgang til når en har kjøpt programvaren.

Jeg antar at kamera må stå vinkelrett og vannrett(på stativ) mot denne skiven?

 

Hva tror dere?

Du kan laste ned en fokusark, og du setter det i 45 grader i forholdt til kameraet/objektiv og bruker et fokuspunkt "fortrinnsvis senterfokuspunkt", eller for og si det på en annen måte les manualen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...