hellblazer91 Skrevet 30. august 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 30. august 2015 Det er liten vits i å skifte derailleur hvis du ikke vet hva som foregår! Hvis den virkelig er skeiv, og det er derfor du har problemer, så må du vite hvordan og hvorfor det har skjedd. Ta ut kjeden og legg en rettholdt (linjal eller noe annet langt og rett) på det giret du har derailleuren i, og da skal trinsene være PARALELL (ikke noe annet) med giret/tannhjulet. Hvis det finnes skeivheter så må du forsøke å rette dem opp ved å bende/bøye tilbake, eller i værste fall kjøpe nye deler. Derailleuren din kan også rett og slett være utslitt slik at den beveger seg for mye når du belaster den hardt. Det kan også være at det er sprekk i ramma en plass. Det kan mildt sagt være mange ting som utgjør en rolle her. Det er nesten håpløst å hjelpe folk med reparasjoner over internett fordi de ofte bare poster ETT ENESTE bilde i innledningsposten og er ellers VELDIG hemmelighetsfulle med videre informasjon. Det var ikke før i i post #6 at du nevnte at du hadde problemer med "hopping". Se et annet typiskt eksempel her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1676780 Så nå kommer spørsmålene: Hvor er det ting glipper - foran eller bak? Hvor i tråkkinger er det det glipper - trykk på høyre eller venstre pedal, eller er det begge? Neida, tar ikke nært av det. Nevnte ikke glippingen før senere fordi posten var hovedsaklig ment for å forstå hvordan man skulle ta av en kassett. Ettersom kassett- og kjedeutskifting ikke løste dette, så ville jeg heller bruke den samme posten til å spørre ut istedenfor å lage en ny. Jeg hadde lest i flere andre poster for samme problemet og da var det ofte det som ble anbefalt. Siden det ikke gikk med meg så valgte jeg spørre om hva man bør se etter videre. Og da kommer man dit der andre mer erfarne kan fortelle meg hva jeg bør se etter og teste ut. Mer kan jeg ikke si om det. Det glipper bak, om det er typisk på høyre eller venstre pedal, skal jeg dobbelsjekke i morgen. Lenke til kommentar
hellblazer91 Skrevet 6. september 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. september 2015 Du sier du skiftet kranken. Selve kranken har neppe noen betydning, men klingene på kranken kan ha effekt. Du skiftet de ikke sant? Er kjedestrammeren i bakgiret stram nok? Ser trinsehjulene ok ut og går de rundt uten for mye slark? Jeg trodde at kjedestrammeren i bakgiret var god nok, men når jeg fikk kjenne på kjedestrammeren på et nytt bakgir, så var den betydelig mye sterkere. Monterte dette på og da var problemet borte, takker for hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå