Gå til innhold

Hva slags girsystem har jeg?


hellblazer91

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan gi meg et navn på dette? Dro og handlet en kassett fra shimano i dag og det så ikke ut som om at de passet om hverande. 

Kassetavtageren jeg skaffet meg passet kun til shimano-kassetten og ikke på den som var på hjulet.

Den er vel 1mm eller mer for stor. Prøvde å slå inn avtager inn på senterlock-en som faktisk gikk inn, men den rikket ikke seg i det hele tatt(endte med å slå fingrene noe innmari...). Noen som vet hvordan jeg skal få ut denne evt? Eller har en annen løsning?

 

post-192467-0-04842500-1440525119_thumb.jpg

 

Hjelp :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mistenker at dette er et frihjul og ikke en kassett. (I.e frihjulsmekanismen sitter festet til tannhjulene og ikke navet) I så fall er dette skrudd fast i navet og din erstatningskassett vil ikke passe.

 

Eksempel på frihjul: 

 

fr302.jpg

 

I ditt tilfelle er det en 7sp, 14-28.

 

Se her for et utvalg verktøy for å ta av kassetter/frihjul: http://www.parktool.com/blog/repair-help/cassette-and-freewheel-removal

 

Som nevnt ovenfor, litt rengjøring kan hjelpe deg identifisere delen og dermed finne riktig verktøy.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Renset litt i dag og så det stod shimano på den. Samme merket som erstatningskasseten jeg kjøpte, men som du sier så er dette en frihjultype som du kalte det. Virker som man ikke trenger holdeverktøyet for å demontere den type girkasser.

 

Men er det slik at jeg kan bytte ut hjulet til en type som bruker kassetter? Synes det virker som om det er flere utvalg av kassetter der ute enn det jeg har på sykkelen min.

Lenke til kommentar

Renset litt i dag og så det stod shimano på den. Samme merket som erstatningskasseten jeg kjøpte, men som du sier så er dette en frihjultype som du kalte det. Virker som man ikke trenger holdeverktøyet for å demontere den type girkasser.

 

Men er det slik at jeg kan bytte ut hjulet til en type som bruker kassetter? Synes det virker som om det er flere utvalg av kassetter der ute enn det jeg har på sykkelen min.

 

For at det skal gå må det hjulet du nå har ha en O.L.D* på 100mm og tannhjulavstand må være lik (Det er den sannsynligvis, men jeg vet ikke 100%)

 

Det er forøvrig ikke noe enormt utvalg av 7girs kasetter heller...

 

*) Over Locknut Distance

old.jpg

Lenke til kommentar

 

Renset litt i dag og så det stod shimano på den. Samme merket som erstatningskasseten jeg kjøpte, men som du sier så er dette en frihjultype som du kalte det. Virker som man ikke trenger holdeverktøyet for å demontere den type girkasser.

 

Men er det slik at jeg kan bytte ut hjulet til en type som bruker kassetter? Synes det virker som om det er flere utvalg av kassetter der ute enn det jeg har på sykkelen min.

 

For at det skal gå må det hjulet du nå har ha en O.L.D* på 100mm og tannhjulavstand må være lik (Det er den sannsynligvis, men jeg vet ikke 100%)

 

Det er forøvrig ikke noe enormt utvalg av 7girs kasetter heller...

 

*) Over Locknut Distance

old.jpg

 

 

Ok, takk for hjelpen :) Jeg fikk byttet hjul i dag. Passet fint inn, fikk satt inn et nytt kassett og kjede. 

Problemet jeg hadde med sykkelen er fortsatt der dessverre. 

Er sånn at når jeg sykler og tar i, så begynner kjeden å hoppe uten å skifte gir. Har stått ute lenge og fininnstilt giret men det forsvinner ikke. Til slutt så koblet jeg av girvaieren og begynte på nytt. 

 

Altså jeg prøvde å fininstille på det tyngste giret. Skrudde H-bolten helt løs og trinnvis helt inn, men til og med der ville kjeden aldri slutte å hoppe...

 

Er det noen forslag på hva som er galt? Håper virkelig det ikke er feil som ikke kan rettes...Er så fattig nå og trenger en transportmiddel  :rofl:

Lenke til kommentar

 

Er det noen forslag på hva som er galt? Håper virkelig det ikke er feil som ikke kan rettes...Er så fattig nå og trenger en transportmiddel  :rofl:

 

 

 

Sjekk at det ikke er på kranken kjedet hopper. 

 

Hopper kjedet vilkårlig, en gang pr. krankomdreining, en gang pr. kjedeomdreining eller en gang pr. hjulomdreining? 

 

Hopper kjedet i alle gir? 

Lenke til kommentar

Hvis kjeden hopper AV (ikke glipper) under belastning så KAN det være derailleren din som er skeiv. Post et høyoppløselig bilde av hele kranken din også, så vi får tatt en titt på den.

 

Tips: Hold sykkelen din ren og pen, Smør/skift kjede og smør wire jevnlig. Hjullagere trenger også ettersyn. Reparer når ting trenger det. Det er kun slik man kan ha en pålitelig sykkel i mange år. Har du dårlig råd så ta deg en tur på biltema. Der får du deler som er bra i forhold til prisen hvis du har en typisk billigsykkel. :)

 

Du finner masse videoer på Youtube om sykkelreperasjoner/vedlikehold.

Her er en:

https://www.youtube.com/user/shyflirt1/videos

Endret av Chip Salte
Lenke til kommentar

Brukte sikkert feil begrep, men det er mer at den glipper ja.

Skal prøve å se om det glipper når jeg skifter gir på kranken i morgen, er litt mørkt nå.

 

 

Det virker som om den glipper ganske vilkårlig uansett hvilke gir jeg har på bak, hvertfall når jeg trår konstant hardt.

 

Har du koblet kjedelåsen rett vei?

Om du har missing link kjedelås, så skal den kobles rett vei...

 

attachicon.gif3433541_orig.jpg

Er ikke missing link, var en "pinne" som måtte presses inn ved hjelp av et verktøy (kjedekutter?). 

Men takk for info, da vet jeg det hvis jeg støter på en slik type :)

 

 

Hvis kjeden hopper AV (ikke glipper) under belastning så KAN det være derailleren din som er skeiv. Post et høyoppløselig bilde av hele kranken din også, så vi får tatt en titt på den.

 

Tips: Hold sykkelen din ren og pen, Smør/skift kjede og smør wire jevnlig. Hjullagere trenger også ettersyn. Reparer når ting trenger det. Det er kun slik man kan ha en pålitelig sykkel i mange år. Har du dårlig råd så ta deg en tur på biltema. Der får du deler som er bra i forhold til prisen hvis du har en typisk billigsykkel. :)

 

Du finner masse videoer på Youtube om sykkelreperasjoner/vedlikehold.

Her er en:

https://www.youtube.com/user/shyflirt1/videos

Mhm, har sett en del videoer, så har renset og fått smurt de fleste bevegelige delene. 
Hjullageret tenkte jeg ikke på, smurer du bare med fett der da? Har grease for høye temperaturer liggende et sted

 

Håper faktisk at det er kranken eller derailler/girskifteren som er defekt, for da er det hvertfall noe som kan fikses. Forhåpentligvis.

Endret av hellblazer91
Lenke til kommentar

Hvis du tar ut hjulet fra sykkelen og snur på akslingen og alt ser og føles OK ut er det selvsagt ingen vits i å smøre/justere noe som helst. Hvis du bør/må, trenger du selvsagt kon-nøkler (som ikke alltid er helt enkelt å få tak i her i Norge desverre) eller du kan også greie deg med nedslipte (i tykkelsen) fastnøkler. Du kan egentlig bruke hva som helst av fett. Det viktigste er at det er NOE der. Vannfast fett beregnet for kulelager er absolutt det beste. Selv bruker jeg fett på (blå) tube fra SKF.

 

Det meste kan fikses på en sykkel, på en eller annen måte, så jeg tror ikke du skal bekymre deg for det.

Endret av Chip Salte
Lenke til kommentar

Ja nå er jo bakhjulet nytt så. Da er det forhjulet jeg må ta en kikk på isåfall. 

 

Men tilbake til problemet mitt. 

Prøvde å gire litt på kranken i stad og det var merkbart at det laveste giret på kransen, så hadde det en tendens til å glippe oftere.

Skjedde et par ganger på de to andre også, men det kan være at jeg har bare stilt inn giret litt feil.

Får jeg tid i dag så skal jeg få skiftet kranken også. 

Lenke til kommentar

Oisann, tenkte ikke på at jeg kunne ha for lang kjede :S Målte den gamle etter den nye og den var omtrent 2 hakk for mange, har forkortet den ned nå da. Skikkelig nybegynnerfeil, trodde at 7-delt kjede var 7-delt kjede liksom. 
Ser også at bakre girskifte må stilles inn igjen, får dessverre ikke gjort det nå. 

Fruen sier at jeg må gjøre istand hjemme før jeg begynner med den forbanna sykkelen igjen  :rofl:

Lenke til kommentar

Like før jeg gir opp, men nå har jeg prøvd å stille på det tyngste giret igjen (altså uten vaier på).

Trodde altså jeg var kvitt problemet, spurtet fint i rette strekka, men så fort jeg måtte trå i oppoverbakke så skjedde det igjen. 

Jeg får vel trå 2 hele runder eller noe også begynner det å glippe igjen. Får følelsen av at det er kjeden som tuller og den er jo helt ny....

Nå trenger jeg noen smarte råd.

Lenke til kommentar

Du sier du skiftet kranken. Selve kranken har neppe noen betydning, men klingene på kranken kan ha effekt. Du skiftet de ikke sant?

 

Er kjedestrammeren i bakgiret stram nok? Ser trinsehjulene ok ut og går de rundt uten for mye slark?

Ble litt usikker på begrepet nå, men er klingene altså tannhjulene framme? Isåfall så er de skiftet ja :)

Trinsehjulene var veldig skitten før jeg renset dem og jeg merker litt slark, vet ikke hva som er for mye. 

Kan vel nevne at kjeden skled litt ut av trinsehjulene et per ganger til jeg fikk stilt inn H-bolten. Kjedestrammeren virker stram nok.

 

 

Er kun derailleur igjen jeg ikke har skiftet, så kan vel like godt gjøre det i morgen.

Lenke til kommentar

Det er liten vits i å skifte derailleur hvis du ikke vet hva som foregår! Hvis den virkelig er skeiv, og det er derfor du har problemer, så må du vite hvordan og hvorfor det har skjedd. Ta ut kjeden og legg en rettholdt (linjal eller noe annet langt og rett) på det giret du har derailleuren i, og da skal trinsene være PARALELL (ikke noe annet) med giret/tannhjulet. Hvis det finnes skeivheter så må du forsøke å rette dem opp ved å bende/bøye tilbake, eller i værste fall kjøpe nye deler. Derailleuren din kan også rett og slett være utslitt slik at den beveger seg for mye når du belaster den hardt. Det kan også være at det er sprekk i ramma en plass. Det kan mildt sagt være mange ting som utgjør en rolle her.

Det er nesten håpløst å hjelpe folk med reparasjoner over internett fordi de ofte bare poster ETT ENESTE bilde i innledningsposten og er ellers VELDIG hemmelighetsfulle med videre informasjon. Det var ikke før i i post #6 at du nevnte at du hadde problemer med "hopping".  Se et annet typiskt eksempel her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1676780

 

Så nå kommer spørsmålene: Hvor er det ting glipper - foran eller bak? Hvor i tråkkinger er det det glipper - trykk på høyre eller venstre pedal, eller er det begge?

Endret av Chip Salte
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...