Gå til innhold

Sidemål som valgfag?

Anbefalte innlegg

Hva synes dere om dette? Personlig mener jeg at det bør bli valgfag siden det kun er 3% av de som har bokmål som hovedmål som vil ha opplæring i sidemålet, det har også uviklet seg til å bli et hatfag. Synes også det er litt dumt hvis en stakkar ikke skal kunne bli lege pga. en nynorsk karakter som trekker ned snittet. Hva mener dere ?

Endret av Fjaslokt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skriftlig sidemålsopplæring bør bli valgfritt. Merk at dette også betyr at skriftlig bokmålsundervisning bør bli valgfritt for elever med nynorsk som hovedmål. Å lese og forstå litteratur på sidemålet må man naturligvis uansett lære seg.

Lenke til kommentar

jau, la de som VIL lære nynorsk gjøre det, og hold resten av oss utenfor!, samme for dem som vil ha nynorsk som hovedmål...la dem velge, men for gudsskyld ikke tre begge språka ned over øyna på alle de som ikke vil lære begge språkene...det er idiotisk

istedet for å bli skikkelig gode i ett skriftmål + f.eks. engelsk, som er MYE mer brukt enn nynorsk i det daglige for de fleste av oss, så har man situasjonen idag at flere går ut av skolen som funsjonelle analfabeter, og MEGET manglende engelsk kunnskaper...

Lenke til kommentar

Det som irriterer meg mest er at omtrent alle skolene i landet sliter med økonomien. Tenk dere hvor mye penger vi hadde spart om vi hadde kjøpt inn nynorsk-bøker til de som vil ha nynorsk og bokmål til de som vil ha det. Er jo ufattelig dumt at skolene må ha dobbelt opp av alt. Samtidig ligger vi langt ned på listen om lesekunnskaper, hadde vi brukt de timene vi sløser bort på sidemål på hovedmålet hadde dette kanskje endret seg.

Lenke til kommentar

Synes det er en god ide.

Det kunne kanskje vært sånn at man skulle hatt nynorsk på GK Almennfag, så kunne det blitt valgfag for VK1 og 2. Dette kunne jo vært noe selv de mest innbarka nynorsk-elskerne kunne akseptert.

Det er så mye annet jeg heller ville brukt skoletiden min på enn nynorsk.

Lenke til kommentar
Hva synes dere om dette? Personlig mener jeg at det bør bli valgfag siden det kun er 3% av de som har bokmål som hovedmål som vil ha opplæring i sidemålet, det har også uviklet seg til å bli et hatfag. Synes også det er litt dumt hvis en stakkar ikke skal kunne bli lege pga. en nynorsk karakter som trekker ned snittet. Hva mener dere ?

Min første tanke er å lure på om denne problemstillingen kan klassifiseres som politisk eller religiøs.

Lenke til kommentar

Synes nynorsk skal vaere obligatorisk ihvertfall GK.

Nynorsk er faktisk vaart ordentlige, uavhengige spraak. Om det ikke hadde vaert for nynorsken, hadde vi vel snakket en god del naermere dansk..og hvem vil vel det? ;)

Aa kunne velge det hoeres fint ut. Men samtidig, hvor mange ville da valgt nynorsk? Ville det doedd ut?

Egentlig synes jeg vi burde ha bare ett spraak, en slags blanding av nynorsk og bokmaal. Folk tror fort at de som snakker omtrent bokmaal, rundt oslo omraadet, har stoerre rettigheter enn de i soer og vest, som snakker en dialekt naermere nynorsk. Lag en modifisering av bokmaal, med litt nynorsk?

Lenke til kommentar

Min første tanke er å lure på om denne problemstillingen kan klassifiseres som politisk eller religiøs.

det er en klart politisk tråd, ettersom det må politsk aktivisme og valg til for å få gjennomført noe som kan føre til forandring ;)

jeg tror helhjertelig at det hadde vært et mindretall som valgte nynorsk hvis de fikk velge!

og at vi hadde snakket dansk? pføy...

enig, alt er bedre enn to språk, jeg hadde vært fornøyd om de bare kunne bestemme seg...ett språk er nok, enten nynorsk, bokmål, eller en blanding, bare bli enige for F...

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Synes nynorsk skal vaere obligatorisk ihvertfall GK.

Nynorsk er faktisk vaart ordentlige, uavhengige spraak. Om det ikke hadde vaert for nynorsken, hadde vi vel snakket en god del naermere dansk..og hvem vil vel det? ;)

Du behøver ikke snakke som du skriver. Dessuten er store deler av Norges nasjonallitteratur skrevet på riksmål, uten at det gjør den noe mindre norsk. Det er misforstått, trangsynt nasjonalisme å påstå at riksmål/moderat bokmål ikke er like norsk som nynorsk.

Aa kunne velge det hoeres fint ut. Men samtidig, hvor mange ville da valgt nynorsk? Ville det doedd ut?

Nynorsk vil ikke dø ut så lenge det er noen som foretrekker det som skriftspråk. Det er ikke god nok grunn til å tvinge det på andre.

Egentlig synes jeg vi burde ha bare ett spraak, en slags blanding av nynorsk og bokmaal. Folk tror fort at de som snakker omtrent bokmaal, rundt oslo omraadet, har stoerre rettigheter enn de i soer og vest, som snakker en dialekt naermere nynorsk. Lag en modifisering av bokmaal, med litt nynorsk?

Samnorsken ble prøvd ut på 50- og 60-tallet. Resultatet ble en forferdelig stygg røre, som ble hatet som pesten. Det krevde flere tiår med protester før man ga opp denne tanken. Restene av elendigheten kan du se den dag i dag, hvis du blar litt i en bokmålsordliste. Tro meg, det er langt bedre å leve med to språk enn en svært lite sjarmerende bastard.

Lenke til kommentar
Politisk. Tradisjonelt sett har sosialitene vært for tvungen nynorsk, mens dette har vært motarbeidet av de borgelige partiene, særlig deres ungdomsorganisasjoner. Den er ingen hemmelighet at Noregs mållag har vært gjennomsyret av sosialister, som så på det som sin hovedoppgave å trikse med medlemmstallene.

På grunn av sitt syn på nynorsken som arbeiderklassens språk og bokmålet som et imperialistisk verktøy for en snyltende overklasse valgte AKP å kjempe på sitt særegne vis for nynorsken.

Er vel heller ingen bombe at RV har link til Noregs mållag:

http://www.rv.no/enkle/lenker

http://www.stud.ntnu.no/studorg/riss/1999/...-3/omkring.html

Endret av FiskePinna
Lenke til kommentar
På grunn av sitt syn på nynorsken som arbeiderklassens språk og bokmålet som et imperialistisk verktøy for en snyltende overklasse valgte AKP å kjempe på sitt særegne vis for nynorsken.

Har du funnet på dette selv ? eller står det virkelig det ? :lol:

bokmålet som et imperialistisk verktøy for en snyltende overklasse

[Hmm]Registrere at RV skriver på bokmål[Hmm]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...