Gå til innhold

Hvilket videokamera anbefaler du?

Anbefalte innlegg

Jeg og sambisen har snakket litt om muligheten for å skaffe oss dedikert videokamera. Primært skal det brukes for å filme ungene men det dukker nok opp annet å filme også.

Jeg har både søkerlupe til min Pentax K-5 II men på det kameraet begrenser videofilmingen seg til filer på 5(?) minutter eller til filer som blir 4 GB. Vi har også en Fujifilm X20 men vi ser ikke opp for oss dette vil måle seg med et dedikert kamera heller.

Jeg vil iallefall ha HD (UHD-kameraer er vel uforholdsmessig dyre for øyeblikket). Jeg har en ganske bra ekstern stereo mikrofon fra Røde og videolys som kan brukes på det. Har dere noen anbefalinger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det kommer til videokamera er du rimelig safe om du holder deg til Canon, Sony og Panasonic rundt 4-5 tusen hvis du vil ha god kvalitet og funksjoner å vokse litt i. Grunnen til begrensningene på opptakslengde på fotokamera med videomuligheter er avgiften det ligger på dedikert videoutstyr, men det er mulig å gå rundt det med custom firmware på enkelte kamera hvis hackergenet river i deg. Jeg er veldig glad i CHDK til Canon.

Her er et par modeller jeg ville vurdert. Sikkert mye annet også som er verdt en titt.

http://www.prisjakt.no/product.php?p=2427695

http://www.prisjakt.no/product.php?p=2962060

Lenke til kommentar

Takk for gode tips. Av de to ser Panasonic'en litt bedre ut at den har mulighet for ekstern mikrofon. Jeg har ikke så mye erfaring med dedikerte videokameraer men jeg ser for meg en god mikrofon er bedre enn den innebygde i kameraet. 

Begge kameraene har 49mm filtergjenger, noe som innebærer at jeg kan bruke noen av de samme filterne som til objektivene mine. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...