Gå til innhold

Sony Z5 Samletråd


fflex

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mulig å gå noen kommentarer på hva du tenker om mobilen etterhvert?

 

 

 

 

 

Klart det :)

 

Bare for informasjon, slik at du vet hva jeg sammenligner med, så var min forrige telefon en Samsung s4 active. Har også ett par nexus devicer å leke med, så har alltid hatt nyeste versjon av Android tilgjengelig.

 

Det som i mine øyne er positivt så langt:

- Telefonen er kjapp. Jeg ser at enkelte har klaget på at launcheren er treg, men dette har jeg ikke merket noe til (byttet til google sin egen).

- Relativt stock android.

- Batteritiden virker meget solid

- Både kameraet foran og bak tar veldig gode bilder. 

- Fingeravtrykkleseren er utrolig snedig og presis. Var litt skeptisk til plasseringen, men den virker faktisk ganske så smart.

- De innebygde appene kan i stor grad fjernes! Woho  :w00t:  Den appen som derimot ikke kan fjernes er "What's new".

- Det at volumknappene er plasser nede til høyre viste seg faktisk å fungere ganske så bra. 

- Lite fettmerker på baksiden

- Exchange (Mail) og kalender appen var virkelig en positiv overraskelse. De har integrert kalenderen i mail appen, og gjort ett par fine endringer fra default mail appen, som virkelig utgjør en forskjell. Kalender appen og widgeten er mye mer praktisk enn det stock android sin er. Den viser nå blant annet informasjon om vær, og man kan enklere enn før legge til visning av helligdager. Utsende er noe jeg liker bedre enn på stock.

- For første gang så syntes jeg at verktøyet som var vedlagt for overføring av apper/info/data fra gamle tlf faktisk fungerte

- Appen som introduserer deg til tlf var også overraskende funksjonell

- myxperia.sonymobile.com fungerte overraskende bra

 

Det ikke fult så positive:

- Størrelsen på påknappen gjør at man kan bruke "feil" området av fingeren for å låse opp telefonen. Dette til tross for at man tror man har lagt inn alle mulig rare vinkler på fingeren. Jeg tror årsaken til dette er at knappen er relativt liten, og området som scannes derfor er litt begrenset sammenlignet med fks Iphone. Dog, leseren er nøyaktig hver eneste gang. Brukte derfor ett par ganger for å få scannet inn fingrene "riktig", og etter det så har det gått bra hver gang. Man kan kun legge inn fem fingre, og det kan for enkelte være litt lite.

- Dialeren har ett merkelig layout...

- Dette er nok en bug, men jeg har valgt sort tema i menyene, men til tider så er toppmenyen knallblå. Utrolig irriterende, men helt sikkert noe som blir fikset.

- SIM og SD-kort holderen er klønete. Heldigvis ikke noe problem i det daglige. 

- Man må trykke inn powerknappen for at fingeravtrykkleseren skal reagere. Dette viste jeg fra før av, men var litt mer irriterende enn jeg hadde trodd. Men, det blir man nok vandt med.

 

Det direkte negative:

- Telefonen er GLATT! Jeg har faktisk allerede bestilt dekselet SCR46. Telefonen kommer garantert til å gå i bakken uten. 

- LED-lyset bak er latterlig dårlig. Jeg skal nesten påstå at det er ubrukelig som lommelykt, og elendig som flash for kameraet

 

"The meh feeling":

- Kvaliteten er verken slående positiv eller negativ. Helt OK.

- Jeg tror vi kommer til å se noen knekte z5 fremover. Telefonen er litt vel bøyelig. Dog, dette trenger ikke å være noe problem, så lenge de har tenkt på det. Telefonen er litt fleksibel fra hjørne-til-hjørne, men greit nok stiv både diagonalt og horisontalt. 

 

Når det gjelder varmeproblemer, så har telefonen blitt varm, men ikke så varm at det gjør noe. Ei heller noe varmere enn andre telefoner. Området som blir varmt er også over der jeg holder hånden min, så ikke noe stort problem så langt. Nå har jeg ikke testet å spille enda, så det kan jo endre på ting.

 

Edit: Vekk med ett par leifer

Endret av mreinha
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Fint at folk deler erfaringer, venter selv spent på denne telefonen i gull. Var veldig i tvil hvilken farge jeg skulle velge, men det ble til slutt gull. Første gang jeg går bort fra en svart/grå telefon...
Hadde en Z2 fra Sony tidligere, nå iPhone. Håper på et gledelig gjensyn med Sony og Android igjen. :)

Følger det med noen ørepropper med i eska? Jeg har sett en unboxing video på YouTube, men der var det kun lader og noe å fyre opp i peisen med på kjøpet. 
Synes ørepropper burde vært inkludert med tanke på prisen, selv om medfølgende ørepropper vanligvis ikke er av høy kvalitet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm

hvit eller svart z5 compact? Hvit er elegant og har en viss "flare" rundt seg, men kan til tider se tacky ut.

Svart er safe, ser bra ut, gjør ikke mye ut av seg. Hva tror dere? 

Lenke til kommentar

Jeg opplever problemer med tilkobling av hodetelefoner på min Z5C. Ofte merker ikke telefonen at jeg kobler til hodetelefoner, slik at lyd fortsatt spilles av gjennom telefonens høyttaler.

 

Har prøvd litt ulike headsett. Sony-klokkene som fulgte med funker stort sett hver gang, det samme gjelder et sett Koss Portapro. Noen creative øreplugger funker omtrent på hvert 3. forsøk, mens noen iphone øreplugger funker kanskje på hvert 10. forsøk.

 

Andre som har opplevd tilsvarende?

Lenke til kommentar

Jeg opplever problemer med tilkobling av hodetelefoner på min Z5C. Ofte merker ikke telefonen at jeg kobler til hodetelefoner, slik at lyd fortsatt spilles av gjennom telefonens høyttaler.

Har prøvd litt ulike headsett. Sony-klokkene som fulgte med funker stort sett hver gang, det samme gjelder et sett Koss Portapro. Noen creative øreplugger funker omtrent på hvert 3. forsøk, mens noen iphone øreplugger funker kanskje på hvert 10. forsøk.

Andre som har opplevd tilsvarende?

Glemte å si alt alle settene funker helt fint hver gang på LG-nettbrettet mitt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm

stusser over Z5 eller Z5 compact? Eneste for-argumentet til Z5 er større skjerm og mer ram. Ellers er det vel ikke noe forskjell på dem? Batteristørrelsen er marginal

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm

 

stusser over Z5 eller Z5 compact? Eneste for-argumentet til Z5 er større skjerm og mer ram. Ellers er det vel ikke noe forskjell på dem? Batteristørrelsen er marginal

Z5c er mer håndterlig pga størrelsen :)

 

mindre er hending. Ble også skremt vekk av kommentaren ovenfor om at z5 har lett for å bøye.. nei takk

Lenke til kommentar

 

 

stusser over Z5 eller Z5 compact? Eneste for-argumentet til Z5 er større skjerm og mer ram. Ellers er det vel ikke noe forskjell på dem? Batteristørrelsen er marginal

Z5c er mer håndterlig pga størrelsen :)

 

mindre er hending. Ble også skremt vekk av kommentaren ovenfor om at z5 har lett for å bøye.. nei takk

 

 

Jeg gikk fra Z3 til Z5C. Veldig fornøyd med størrelsen og mobilen så langt.

Lenke til kommentar

Hei

 

Det er mange som har spurt meg om hvor fleksibel z5 er/ikke er. Prøvde å ta opp en film av dette.

 

https://www.youtube.com/watch?v=aKKjYhCKAM0

 

Telefonen bøyer seg ikke i det hele tatt verken vertikalt eller horisontalt, men den bøyer seg definitivt diagonalt. Usikker på om det kommer godt frem av filmen, men ikke så lett å filme selv  :hmm:

 

Nok til å bli bekymret? Tja... Er vel ikke fryktelig ofte at en telefonen blir bøyd diagonalt. 

Endret av mreinha
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...