vidarkri Skrevet 24. august 2015 Del Skrevet 24. august 2015 Du merker nok ikke om rommet er stort eller lite når du sover. Hvis du merker det så sover du ikke. 1 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 24. august 2015 Del Skrevet 24. august 2015 Ser ikke hvordan romstørrelse har noe å si så lenge rommet er stort nok til at man kan ligge i den posisjonen man liker best. Ventilasjon, ekstern støy, støyreduksjon, lysforhold, tempratur, luftfuktighet, mm. er alle ting jeg kan se påvirker søvn men hvordan romstørrelse kommer inn i bilde ser jeg ikke med mindre vi snakker ekstremt lite rom. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 24. august 2015 Del Skrevet 24. august 2015 Kva påvirkning vil eit eventuelt veldig stort eller veldig lite soverom ha på søvnkvaliteten? Det som kan ha betydning er sjølvsagt ventilasjonen på soverommet i forhold til å få rett temperatur i rommet. I teorien kan sjølvsagt oppbygging av karbondioksid og underskudd på oksygen ha betydning, men då snakker vi svært små og tette rom. Romklang kan sjølvsagt også ha betydning dersom du snorker så høgt at du kan risikere å vekke deg sjølv dersom det er mykje ekko i rommet, men også dette har meir med sjølve utforminga og møbleringa av rommet enn sjølve størrelsen. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 24. august 2015 Del Skrevet 24. august 2015 (endret) Ryddighet og farger teller faktisk på søvnkvaliteten. Søvn er mer enn bare å ha ett sted å ligge, man sover bedre i ett ryddig og pent soverom enn ett rotete. Tror dette har noe med at mye rot i rommet fører til at man ikke klarer å slappe av før man skal sove, og dermed sover dårligere når man faktisk sover. http://www.aftenposten.no/bolig_old/Her-kan-du-fa-den-aller-beste-sovnen-7229587.html (finnes flere lignende informasjon fra flere kilder) Men, selve størrelsen burde være likegyldig så lenge det er plass nok, riktig farger og ryddig Endret 24. august 2015 av aklla Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 24. august 2015 Del Skrevet 24. august 2015 Er ikkje dette kvasi-vitenskap? Du skal vell ha eit ganske stort behov for ryddige omgivelser for å ikkje klare å slappe av når du ligg under dyna i ei god seng? Dei fleste har det vell uansett mørkt på soverommet, så betydninga av veggfargen påvirker deg vell berre fram til du har slått av lyset? 2 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 24. august 2015 Del Skrevet 24. august 2015 Det er nok ikke 100% nøyaktig vitenskap nei, men tviler ikke på at omgivelsene og fargene før man legger seg påvirker kvaliteten. Det vil nok være individuellt også, men akkurat dette er en vitenskap jeg til en viss grad setter min lit til, men som alt psykisk er det ikke ren vitenskap. Men, ja, delvis kvasi-vitenskap, men personlig tror jeg ryddighet og slikt spiller inn. Lenke til kommentar
Kiiips Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 Hei. Jeg leier et sted hvor det ene rommet ikke har lufteluke. Jeg kan velge mellom to soverom, også ønsker jeg å bruke det soverommet som ikke har lufteluke. Men jeg må jo ha luft. Det å lufte via vinduet og gangen er ikke nok. Siden jeg leier et sted så synes jeg at det er for risikabelt (?) å spørre om å lage ei lufteluke, selvom jeg gjør det selv. Hva villel dere ha gjort i denne situasjonen for å få mer luft på soverommet. Takk for svar Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 Kjøpe ei gulvvifte på elkjøp til 199,- Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 Har ikke vinduet luftventil? Lenke til kommentar
Kiiips Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 Takk for innspill folkens Det minste rommet er på ca 6 kvadratmeter og og det er en slags murvegg på den ene side av rommet. Det andre rommet er på ca 11 kvadratmeter og inneholder en dobbeltseng. Synes at det er vanskelig å velge..Helst vil jeg bruke det største rommet, men her er det ingen lufteluke, så jeg tenkte at det vil bli vel lite luft der. Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 Eg ville veld soverommet med lufteluke. Det bør uansett ikkje vere noko risiko med å spørje, det verste som kan skjer er at dei svarar nei. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 Eg søv heilt greit på eit lite rom, men ventilasjon er viktig. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 Å? Var dette eit konkret spørsmål der du har to rom å velge mellom? Trudde dette var meir hypotetisk. Uansett, velg det rommet som fir best muligheiter for lufting. Muligheitene for god ventilasjon og temperaturkontroll vil nok ha langt større betydning for søvnkvaliteten enn størrelsen på rommet. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 Syns lyse laken gir meg dårligere søvn, og jeg er ikke helt crazy for alle de jævla hvite veggene heller. Veggene er hvite for at rommet skal se større ut, og jeg vil si at jo mer jeg ser av denne hvite veggen jo vanskeligere har jeg for å sovne (samme med lyse laken). Så jeg pleier nesten alltid å sove med dyna trekt over hodet eller med bind for øynene. Vil også si at mindre rom gir meg bedre søvn føler jeg, men det har mest med at det er ferre kriker og kroker en mørk skygge kan komme ut fra og ta meg Lenke til kommentar
Kiiips Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 Har ikke vinduet luftventil? Nei. Hvis jeg spør så tenker jeg at de tror at det kan bli litt vel mye. Lenke til kommentar
Kiiips Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 (endret) Å? Var dette eit konkret spørsmål der du har to rom å velge mellom? Trudde dette var meir hypotetisk. Uansett, velg det rommet som fir best muligheiter for lufting. Muligheitene for god ventilasjon og temperaturkontroll vil nok ha langt større betydning for søvnkvaliteten enn størrelsen på rommet. Enig i det med lufting. Vet ikke hvilet rom som gir best lufting da. Endret 25. august 2015 av Kiiips Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 Det å åpne vinduet gir jo langt mer luft/effekt enn en lufteluke eller lufteventil. Ser ikke problemet. Lenke til kommentar
Den Ukjente Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 (endret) Er ikke verre enn å spørre om du får lov til å lage en lufteventil oppe på veggen, ettersom du trenger luft for å sove.Det verste svaret du får er et nei. Endret 25. august 2015 av Den Ukjente Lenke til kommentar
H80 Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 Hvis du sover med åpent vindu/vinduet på gløtt, får du mer enn nok luft. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 (endret) En eller annen form må vel rommet ha for luftsirkulasjon, ellers så må det bli veldig tett og fare for fukt. Luftluke av typen man åpner med et lokk er dog ikke standard på nye hus i dag.. Hvis du mener det ikke gir nok luft fra vinduet så kan du kanskje kjøpe en sånn airconditiongreie og ha slangen ut ha vinduet? Endret 25. august 2015 av darkness| Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå