Fustasjeopphengsforkobling Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 (endret) Religion har ikke noen særstilling, annet enn at du tar en lyd for å Være mer enn bare en "lyd", hvem tøyser sa du? Nei, i forbindelse med lyd så vil jeg si at religion lager vesentlig mye mindre lyd enn mye annen kultur og "festlighet". Går ikke engang an å ta seg en tur ut på byn en Lørdagskveld sammen med sin kjære og spise en god middag uten å måtte tåle bråk og støy fra de endeløse rekkene med puber og nattklubber. Hva så? Skal jeg nekte dem dette? Nei - selvsagt ikke !!! Endret 11. oktober 2015 av Fustasjeopphengsforkobling Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 (endret) Religion har ikke noen særstilling, annet enn at du tar en lyd for å Være mer enn bare en "lyd", hvem tøyser sa du? Flott. Systematisert, sanksjonert ukentlig bråk er bare en lyd. Hadde du sagt det samme om jeg sto utenfor vinduet ditt med et lufthorn hver søndag morgen? Selv regner jeg med de fleste mennesker ville tatt en telefon til politiet. Jeg ville tatt det som en lyd, og hva jeg der og da ville gjort med det går ikke ann å bestemme nå, fordi da lager jeg meg en fordom, slik du gjør når du fordømmer religion pga en upersonlig lyd. Endret 11. oktober 2015 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 Å stakkars deg. Vet du hva? Jeg bryr meg ikke om kirken har klokkeklang eller ikke. Kirken jeg går i har ingen, men at DNK ringer i bjella innimellom har jeg ingen problemer med. Egoistisk grettenhet synes jeg ikke noe om. Så må du bare klippe plenen for min del... Problemet er at det er ikke er konsekvent. Støy som er forårsaket av religiøse formål har ikke de samme begrensningene som annen støy. Det er problemet, da det gir religion en særstilling i et sekulært samfunn. Det burde være ganske åpenbart. Og med Norsk historie og grunnlov så behandler man ulike ting ulikt med god grunn. Det også i undervisningen - som er begrunnet tilsvarende (og ikke annerledes). Og takk og lov for det tenker jeg! Ellers er det en fare for en radikalt raskere islamisering. Dette er ikke sammenlignbart med undervisningen. Her gis en rettighet til kristendommen, som ingen andre religioner har. Det setter kristendommen i en særstilling, i forhold til andre religioner. Det var også problemet med det gamle KRL-faget, at kristendommen fikk en særstilling i forhold til andre religioner. Ikke i form av mengden undervisning. Hadde det vært slik at f.eks. bønnerop bare var tillatt hver femte søndag så ville det kanskje ha vært fornuftig å sammenligne det med undervisningen i KRL/KRLE, men det er da ikke tilfellet. 1 Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 Problemet er at det er ikke er konsekvent. Støy som er forårsaket av religiøse formål har ikke de samme begrensningene som annen støy. Det er problemet, da det gir religion en særstilling i et sekulært samfunn. Det burde være ganske åpenbart. Jeg kaller det grettenhet og intoleranse. Jeg antar du mener alle andre arrangementer også må vike på Søndager, når du mener dette? Dette er ikke sammenlignbart med undervisningen. Her gis en rettighet til kristendommen, som ingen andre religioner har. Det setter kristendommen i en særstilling, i forhold til andre religioner. Det var også problemet med det gamle KRL-faget, at kristendommen fikk en særstilling i forhold til andre religioner. Ikke i form av mengden undervisning. Hadde det vært slik at f.eks. bønnerop bare var tillatt hver femte søndag så ville det kanskje ha vært fornuftig å sammenligne det med undervisningen i KRL/KRLE, men det er da ikke tilfellet. Hva som står i loven ang. kirkens rettigheter har jeg ikke oversikt over, og det tviler jeg neppe på om du har også. Men kristendommen skal ha en særstilling i et land med kristen historie, og som bekjenner seg til kristendom. Jeg antar du med din holdning mener at alle land bør slippe til alle mulige religioner og livssyn på lik linje i det offentlige rom? Samtidig vil du altså stenge for kirkens klokkeklang? Hvor er konsistensen her? At det hadde vært helt greit dersom både kirken, moskeen, synagogen, satanister, you name it.. kunne "spilt om kapp", men når bare 1 av disse har lov i det offentlige rom - så er det feil? Uten hensyn til landets egen historie og bekjennelse? Hmm.. resultatet er altså at du ønsker deg mer støy på Søndager, samtidig som du ønsker deg mindre støy? Hvordan ser du på andre land i denne sammenhengen? Muslimske stater f.eks. - bør de også sette igang med kirkeklokker og alt det andre? For meg virker det som du er mest interessert i å kverulere på alt som har med religiøs tro å gjøre. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 Det skal selvsagt være tillatt med både kirkeklokker og bønnerop i et moderne livssynsnøytralt samfunn, men akkurat som det eksisterer støygrenser for utrykningskjøretøy og offentlige arrangementer bør det være støygrenser for kirkeklokker, bønnerop og lignende, spesielt inne i en by eller i et boligfelt. Kirker som ligger mutters alene ute på landet kan få støye litt mer. Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 Jeg kaller det grettenhet og intoleranse. Jeg antar du mener alle andre arrangementer også må vike på Søndager, når du mener dette? Jeg mener at religiøse arrangement skal særstilles av en sekulær stat. Dette er ikke komplisert. Hva som står i loven ang. kirkens rettigheter har jeg ikke oversikt over, og det tviler jeg neppe på om du har også. Men kristendommen skal ha en særstilling i et land med kristen historie, og som bekjenner seg til kristendom. Jeg antar du med din holdning mener at alle land bør slippe til alle mulige religioner og livssyn på lik linje i det offentlige rom? Samtidig vil du altså stenge for kirkens klokkeklang? Hvor er konsistensen her? At det hadde vært helt greit dersom både kirken, moskeen, synagogen, satanister, you name it.. kunne "spilt om kapp", men når bare 1 av disse har lov i det offentlige rom - så er det feil? Uten hensyn til landets egen historie og bekjennelse? Hmm.. resultatet er altså at du ønsker deg mer støy på Søndager, samtidig som du ønsker deg mindre støy? Hvordan ser du på andre land i denne sammenhengen? Muslimske stater f.eks. - bør de også sette igang med kirkeklokker og alt det andre? Jeg ønsker at det skal være lik behandling under loven, i en sekulær stat. Jeg ser at din sammenligning med undervisning i skolen feiler, og du hopper glatt over til neste håpløse forsøk på å angripe min posisjon. Du ønsker at kristendommen skal gis fordeler andre religioner ikke skal få, av den samme sekulære staten. Dette er vi tydeligvis uenig om. For meg virker det som du er mest interessert i å kverulere på alt som har med religiøs tro å gjøre. Det hadde nok hjulpet på inntrykket ditt om du faktisk leste det jeg skrev. La meg derfor gjøre det enkelt for deg: 1) Dersom søndag skal være en hvile dag, med begrenset støy, så burde dette gjelde alt fra gressklipping til gudstjenester. 2) Dersom man først skal tillate regelmessig støy på hviledagen i en religiøs kontekst, så burde dette være tillatt for alle religioner. Noe annet gir fordeler til en religion fremfor andre, som er en forskjellsbehandling som ikke burde være gjennomført i regi av en sekulær stat. Enkelt nok? 2 Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 Dette gidder jeg ikke mer. Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 Dette gidder jeg ikke mer. Vel, i så fall, la meg uttrykke min skuffelse over at du forlater denne diskusjonen. 4 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 For noe barnslig surr, popcorn neste Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 For noe barnslig surr, popcorn neste Michael Jackson's got you covered! Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 12. oktober 2015 Del Skrevet 12. oktober 2015 Det er litt ironisk at Imlekk vil servere popcorn rett ut av ett glimrende eksempel på hva en sekulær verden kan produsere av skakk kjørte profeter av vår tid. Michael er vel det beste eksempel på at "sekularitet" ikke er beste vei Og støyen fra sånne skakk kjørte medietroll er som "musikk i ørene" på de mest gjennombedøvde slavene blant oss. For meg er det støy, men kunne ikke tenkt meg å forby den driten, fordi jeg godtar at verden er helt spinnvill .. og det får den være i fred for meg. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 12. oktober 2015 Del Skrevet 12. oktober 2015 For min del kunne samtlige kirkeklokker blitt innlemmet som en del av flyalarmsystemet og folk kunne dermed forbundet kirker og kirkeklokker med død og krig.... noe som stemmer meget godt i grunn. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 12. oktober 2015 Del Skrevet 12. oktober 2015 Døden er jo bare lekker, og krig lages like godt uavhengig av religioner. Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 12. oktober 2015 Del Skrevet 12. oktober 2015 Og folk kolliderer i trafikken uavhengig av om de kjører beruset eller ei. 2 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 (endret) Det er litt ironisk at Imlekk vil servere popcorn rett ut av ett glimrende eksempel på hva en sekulær verden kan produsere av skakk kjørte profeter av vår tid. Michael er vel det beste eksempel på at "sekularitet" ikke er beste vei Og støyen fra sånne skakk kjørte medietroll er som "musikk i ørene" på de mest gjennombedøvde slavene blant oss. For meg er det støy, men kunne ikke tenkt meg å forby den driten, fordi jeg godtar at verden er helt spinnvill .. og det får den være i fred for meg. Er ikke sekularitet beste vei? Vær vennlig å opplys oss, hva er beste vei da? Alternativet til sekularisme er som vi vet teokrati. Jeg godtar ikke urett jeg ser i samfunnet, jeg kan ikke se noen grunn eller rett kirken har til å bråke slik de gjør. Det er fullstendig unødvendig. Blir guden deres blidere av at de bråker? Eller er det egoistisk handling kun utført for seg selv? Endret 14. oktober 2015 av Abigor 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Hvorfor maser du, jeg sier jo at det er helt greit for meg, uten at man dermed er forpliktet til å applaudere galskapen Og hvis jeg oppfatter det som for bråkete, er det kun mitt ansvar å gjøre noe med det problemet Det finnes ikke noe "beste vei" i konvensjonell verden. Det er bare forskjellige variasjoner over samme skakkjørte tema Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Det finnes såklart bedre og dårligere veier. For eksempel sekularitet er overlegent på alle plan teokrati. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Og hvis jeg oppfatter det som for bråkete, er det kun mitt ansvar å gjøre noe med det problemet Mange som tar det ansvaret ja. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 (endret) Så du støtter altså hærverk, lik ISIL som ødelegger det de kommer over av felles verdensarv Det er ikke så stor avstand fra deres ekstremister og til våre tydeligvis Endret 14. oktober 2015 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
Primer4 Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Brenning av trekirker er tøv, skikkelig lavpannet altså. Når det kommer til kirkeklokker synes jeg de kan gi faen, samme gjelder moskeer osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå