Gå til innhold

Kirkeklokker - Ja? Nei?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det blir vel opp til en selv hvor mye man gidder å føle seg plaget av lyden, og da ligger jo løsningen hos en selv

Jaha? Så hvis en bor i nærheten av en kirke, så kan en velge å la seg vekke/plages hver søndag?

Gjelder dette også andre ting?

Endret av afterall
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det gjelder absolutt alt du erfarer via sansene! Lyd er bare vibrasjoner, syn er bare det du ser, smak er bare det som det smaker, og tanker og følelser er bare kjemiske strømninger i din biologi. Det er du med ditt ego som setter "farge" på alt dette upersonlige

Lenke til kommentar

For min del er eg av den oppfattninga at det får være greit så lenge ein setter krav til kor plagsom og høg lyden får være, og at ein ikkje forskjellsbehandler.

Av denne grunnen lar eg meg ikkje provosere av at ein enkelte plassar har tillatt bønnrop fra minorettane, eller at isbilen får kjøyre rundt og spele musikk. Skal kirka få lov, så må alle andre også få lov.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

det blir vel opp til en selv hvor mye man gidder å føle seg plaget av lyden, og da ligger jo løsningen hos en selv

Nei, det er feil. Eller i beste fall unyansert.

AtW

Så lenge lydnivået er i samsvar med gjeldende lover så klart

Var det det du tenkte på?

Lenke til kommentar

AtW

Nei, jeg tenkte på påstanden om at "det er opp til en selv hvor mye man blir plaget av en lyd".

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

AtW

Nei, jeg tenkte på påstanden om at "det er opp til en selv hvor mye man blir plaget av en lyd".

AtW

Javel, og hva er argumentene mot?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Nå virker du litt barnslig og ekstrem, og vil på ingen måte ta poenget som er at det ligger på det individuelle planet hvordan man reagerer på en lyd

Lenke til kommentar

Nå virker du litt barnslig og ekstrem, og vil på ingen måte ta poenget som er at det ligger på det individuelle planet hvordan man reagerer på en lyd

Jeg er åpen for at det er individuelt hvor lydfølsomme mennesker er.

Jeg er ikke enig i at en bare kan la være å plages.

Hvis vi snakker individuell følsomhet kan vi nesten dra det over på fobier. Da blir budskapet ditt at folk må bare slutte å ha en fobi.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg er åpen for at det er individuelt hvor lydfølsomme mennesker er.

Jeg er ikke enig i at en bare kan la være å plages.

Hvis vi snakker individuell følsomhet kan vi nesten dra det over på fobier. Da blir budskapet ditt at folk må bare slutte å ha en fobi.

Ja, faktisk så tror jeg at i de fleste tilfeller så rekker det med å si: skjerp deg!

Ikke lage diagnoser som så disse "sutrerne" kan flytte inn i og bli helt og totalt den diagnosen som en eller annen tilfeldig psykolog rister ut av fasitboka

I land og kulturer hvor de virkelig må skjerpe seg stort sett 24/7, er det ikke tid til å bli "syk", så da holder folk seg friske selv

Lenke til kommentar

Det er du som forfekter et ekstremt syn, at dette kun er opp til en selv, det er det ikke, det handler om kombinasjonen mellom lydens egenskaper og individets oppfattelse.

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det er du som forfekter et ekstremt syn, at dette kun er opp til en selv, det er det ikke, det handler om kombinasjonen mellom lydens egenskaper og individets oppfattelse.

AtW

Javel, og da kan vi vel snakke nærmere om hva som teknisk skjer når lyd individuelt bedømmes. Vil du starte?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...