afterall Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 Skal vi i sekulære Norge fortsatt bli plaget med kirkeklokker hver søndag morgen? Hvorfor? Hvorfor ikke? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 det blir vel opp til en selv hvor mye man gidder å føle seg plaget av lyden, og da ligger jo løsningen hos en selv Lenke til kommentar
afterall Skrevet 25. august 2015 Forfatter Del Skrevet 25. august 2015 (endret) det blir vel opp til en selv hvor mye man gidder å føle seg plaget av lyden, og da ligger jo løsningen hos en selv Jaha? Så hvis en bor i nærheten av en kirke, så kan en velge å la seg vekke/plages hver søndag? Gjelder dette også andre ting? Endret 25. august 2015 av afterall Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 Det gjelder absolutt alt du erfarer via sansene! Lyd er bare vibrasjoner, syn er bare det du ser, smak er bare det som det smaker, og tanker og følelser er bare kjemiske strømninger i din biologi. Det er du med ditt ego som setter "farge" på alt dette upersonlige Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 For min del er eg av den oppfattninga at det får være greit så lenge ein setter krav til kor plagsom og høg lyden får være, og at ein ikkje forskjellsbehandler. Av denne grunnen lar eg meg ikkje provosere av at ein enkelte plassar har tillatt bønnrop fra minorettane, eller at isbilen får kjøyre rundt og spele musikk. Skal kirka få lov, så må alle andre også få lov. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 Interessant i forhold til diskusjonen rundt bønnerop. Hvor er diskusjonen rundt kirkens lydforurensing? Hvis noen skal få lov, bør alle få lov. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 (endret) det blir vel opp til en selv hvor mye man gidder å føle seg plaget av lyden, og da ligger jo løsningen hos en selv Nei, det er feil. Eller i beste fall unyansert. AtW Endret 25. august 2015 av ATWindsor 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 det blir vel opp til en selv hvor mye man gidder å føle seg plaget av lyden, og da ligger jo løsningen hos en selv Nei, det er feil. Eller i beste fall unyansert. AtW Så lenge lydnivået er i samsvar med gjeldende lover så klart Var det det du tenkte på? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 det blir vel opp til en selv hvor mye man gidder å føle seg plaget av lyden, og da ligger jo løsningen hos en selv Nei, det er feil. Eller i beste fall unyansert. AtW Så lenge lydnivået er i samsvar med gjeldende lover så klart Var det det du tenkte på? Nei, jeg tenkte på påstanden om at "det er opp til en selv hvor mye man blir plaget av en lyd". AtW Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 det blir vel opp til en selv hvor mye man gidder å føle seg plaget av lyden, og da ligger jo løsningen hos en selv Nei, det er feil. Eller i beste fall unyansert. AtW Så lenge lydnivået er i samsvar med gjeldende lover så klart Var det det du tenkte på? Nei, jeg tenkte på påstanden om at "det er opp til en selv hvor mye man blir plaget av en lyd". AtW Javel, og hva er argumentene mot? Lenke til kommentar
afterall Skrevet 25. august 2015 Forfatter Del Skrevet 25. august 2015 Flott å vite at hvis naboen har en veldig høylytt fest natta gjennom, så kan jeg bare velge å ikke la meg plage frem til jeg skal på jobb dagen etter. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 Nå virker du litt barnslig og ekstrem, og vil på ingen måte ta poenget som er at det ligger på det individuelle planet hvordan man reagerer på en lyd Lenke til kommentar
afterall Skrevet 25. august 2015 Forfatter Del Skrevet 25. august 2015 Nå virker du litt barnslig og ekstrem, og vil på ingen måte ta poenget som er at det ligger på det individuelle planet hvordan man reagerer på en lyd Jeg er åpen for at det er individuelt hvor lydfølsomme mennesker er. Jeg er ikke enig i at en bare kan la være å plages. Hvis vi snakker individuell følsomhet kan vi nesten dra det over på fobier. Da blir budskapet ditt at folk må bare slutte å ha en fobi. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 Det er faktisk et maks lydnivå for sirenelyden på utrykningskjøretøy, men ingen øvre støygrense for kirkeklokker eller bønnerop, selv ikke om gudshuset ligger midt i et boligområde eller i ei bygate. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_29#KAPITTEL_29 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 Nå virker du litt barnslig og ekstrem, og vil på ingen måte ta poenget som er at det ligger på det individuelle planet hvordan man reagerer på en lyd Jeg er åpen for at det er individuelt hvor lydfølsomme mennesker er. Jeg er ikke enig i at en bare kan la være å plages. Hvis vi snakker individuell følsomhet kan vi nesten dra det over på fobier. Da blir budskapet ditt at folk må bare slutte å ha en fobi. Ja, faktisk så tror jeg at i de fleste tilfeller så rekker det med å si: skjerp deg! Ikke lage diagnoser som så disse "sutrerne" kan flytte inn i og bli helt og totalt den diagnosen som en eller annen tilfeldig psykolog rister ut av fasitboka I land og kulturer hvor de virkelig må skjerpe seg stort sett 24/7, er det ikke tid til å bli "syk", så da holder folk seg friske selv Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 Nå virker du litt barnslig og ekstrem, og vil på ingen måte ta poenget som er at det ligger på det individuelle planet hvordan man reagerer på en lyd Det er du som forfekter et ekstremt syn, at dette kun er opp til en selv, det er det ikke, det handler om kombinasjonen mellom lydens egenskaper og individets oppfattelse. AtW Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 Nå virker du litt barnslig og ekstrem, og vil på ingen måte ta poenget som er at det ligger på det individuelle planet hvordan man reagerer på en lyd Det er du som forfekter et ekstremt syn, at dette kun er opp til en selv, det er det ikke, det handler om kombinasjonen mellom lydens egenskaper og individets oppfattelse. AtW Javel, og da kan vi vel snakke nærmere om hva som teknisk skjer når lyd individuelt bedømmes. Vil du starte? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 La meg starte med et eksempel, er du villig til å plassere deg i et rom med 170 dB, og bestemme på egenhånd at du ikke får permanent og umiddelbar hørselsskade? AtW Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 Kan vi ta tingene ned på bakken? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 Kan vi ta tingene ned på bakken? Hvorfor? Eksempler ut mot kantene er det beste redskapet for å identifisere som slike unyanserte påstander er rett. AtW 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå