Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål ang. rotete leieforhold

knopflerbruce

Anbefalte innlegg

Har muligens et lite "case" i et leieforhold. Jeg og noen andre flyttet nylig inn i en leilighet, som nå på sett og vis har blitt til et kollektiv. Denne prosessen gikk uten kontakt med huseier, men via hun som til nå har stått som leietager av leiligheten som helhet. Huseier er den som skal oversende kontrakten, og står også som mottaker av leien til hver enkelt. So far so good. Det har seg også slik at et av rommene som vil bli benyttet som soverom ikke har vindu, og slik jeg forstår det ikke er et oppholdsrom etter lovens bokstav (det er en liten lufteluke med en vifte høyt oppe på veggen). Jeg er jo bare leietager, så har sålangt gitt fullstendig blaffen i hva de "over meg" i systemet foretar seg omkring dette rommet, men når jeg nå indirekte får noe med dette rommet å gjøre blir jeg litt skeptisk til de konsekvenser det kan ha. Hvis vi fire sammen offisielt leier leiligheten som helhet vil jeg tro det går an at fire mann har lov til å bo her, med tre soverom totalt - selv om det i PRAKSIS vil være slik at en av de andre sover i en stor bod... eller tar jeg feil her? Det har seg også slik at jeg har det skriftlig via min kontaktperson at jeg ikke skal måtte betale for eventuelle tomme rom i leiligheten, noe som strider mot det som potensielt kan skje hvis denne som i praksis bor på det vindusløse rommet flytter ut med bakgrunn i manglende vindu og det faktum at det ikke er et godkjent oppholdsrom, og leien likevel må betales. Her vil jeg da mene at det er min kontaktperson som må stå for dette utlegget, og ikke oss tre øvrige i kollektivet, på tross av hva som eventuelt måtte stå i en kontrakt.

Kontraktsperioden kan også bli et diskusjonstema, da vi er to mann som har betalt leie siden 1 juli, og en som har betalt siden 1 august. Jeg har purret på det med kontrakt siden innflytting, men blitt fortalt at kontrakten kommer når fjerdemann er inne. Jeg føler det da er slik at for mitt vedkommende har leieforholdet allerede vart i to måneder, og at dette skal reflekteres i kontrakten - med andre ord at jeg skal kunne si opp slik at jeg må flytte innen 1 juli, altså ett år etter reell innflytting. Slik det er nå risikerer jeg vel å måtte betale til 1 september 2016, noe jeg helst vil unngå av praktiske årsaker.

Håper ikke dette ble altfor ustrukturert, men bottom line: kan jeg kreve at kontrakten ikke binder meg lenger enn til 1 juli 2016, og er min informasjon fra min kontaktsperson bindene i den forstand at jeg slipper å bekymre meg over å få ekstrautgifter ifbm dette ulovlige oppholdsrommet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjølv om kontrakta ikkje var på plass når du flytta inn så skal leigeavtalen avspeile det som faktisk var avtalt muntleg. Sidan du ikkje har inngått ny leigeavtale frå den 1 september så skal din (skriftlige) avtale gå frå 1 juli. 

Ellers, når det angår ansvaret for å bruke rom som ikkje er godkjent til varig opphold så vil dette være litt komplisert. I utgangspunktet så foreligger det ikkje hjemmel for å straffe nokon for å sove i boda, garasja, klesskapet eller kvar du no vil sove. Men det gjeld i utgangspunktet når ein eig sjølv. Det som kan skje (sjølv om det så og seie aldri skjer) er at kommunen går tilsyn og krever opphør av ulovlig bruk, då vil det for deres del være av betydning kva som eigentleg er avtalt. Utleigaren (enten det er eigaren av leiligeheita eller leigetakaren som framleiger) vil uansett ha eit ansvar for å opplyse om dei faktiske forhold, som at det fjerde soverommet ikkje er godkjent for varig opphold.

Det er ikkje ulovlig å inngå leigeavtale om å leige ut eit soverom som ikkje kan brukast som soverom så lenge alle nødvendige opplysningar blir gitt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tror ikke det med at rommet ikke er lovlig oppholdsrom har vært eksplisitt nevnt (jeg føler meg bare som en mellommann når jeg har holdt visning, og har egentlig kun åpnet døren og sagt "her er rommet").

Kommunen dukket faktisk opp hos min tidligere utleier og krevde utbedringer, bl.a. en ekstra rømningsvei. Det ble ordnet et års tid senere, da jeg flyttet derfra.

Det som da ikke er besvart er hvorvidt jeg kan kreve av huseier at et evt tomt rom ikke vil endre min leiepris for min andel av kollektivet. Hun mener at hun leier ut leiligheten som en helhet til en gitt sum, noe som rimer dårlig med det jeg har avtalt med min kontaktperson.

Lenke til kommentar

Då skal du i utgangspunktet følge det du har avtalt med din kontaktperson, som vi her må anta hadde fullmakt frå eigar om å inngå leigeavtale med deg. 

Dersom kontaktpersonen og eigaren er uenige så er det eigentleg eit problem som dei to må finne ut av.

Sidan du har skriftlig kontrakt på at du ikkje skal betale for eventuelle tomme rom så må du argumentere for at dersom boda skulle reknast som eit soverom (i forhold til leigeavtalen) så måtte dette ha vært spesifisert tydelig.

Den vanlige forståelsen av eit soverom er at det er eit godkjent soverom som tilfredstiller alle krav til rømningssikkerheit, dagslys og volum.

Det einaste eg kan sjå at eigaren eventuelt kan vinne fram med er då eventuelt at det eine soverommet var berekna for eit par der to personar kunne sove på samme rom, medan dei to andre romma var for enslige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...