Twinflower Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 Eller at folk trekker ut stikket under belastning? Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 Mulig det også. Poenget var i hvert fall at skal man tolke regelverket slik det er skrevet så har man jo definert schuko som problemet. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 26. august 2015 Del Skrevet 26. august 2015 Eg forstår ikkje heilt dette med Schuko vs andre typar stikkontaktar. At den kan belastast med maks 10A er greit nok, men kvifor ikkje montere ein vanleg 16A-stikk og 15/16A-sikring? Ladaren trekk ikkje meir straum sjølv om den blir kopla til ein større sikring. 10A-kravet er for stikkontakten sin del, ikkje ladaren. Då kan uttaket brukast til andre ting som trekk meir enn 10A òg. Det beste hadde vært om alle ladekablene (eller "ladekladdene") med schuko-støpsel til elbil var konstruert slik at de ikke kunne trekke mer enn 10A, men når så ikke er tilfelle (og det er sikkert ikke mulig for Norge å innføre en slik regel, ettersom EU sier vi ikke kan begrense "fri flyt av varer"), så stiller man kravene til bygningsinstallasjonen i stedet. Noe som betyr at det er "greit" å lade elbilen fra en eksisterende 16A kurs med schuko-kontakt, men ikke fra en nymontert -i alle fall ikke om man forteller elektrikeren hva kontakten faktisk skal brukes til... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 26. august 2015 Del Skrevet 26. august 2015 Hva er egentlig problemet: Selve schuko-stikk/støpsel-løsningen, eller det at mange lar ladekladden henge etter ledningen og stikket? Siden schuko er godkjent for 16 A, spiller det noen rolle om det er en elbil eller noe annet som trekker 16 A som henger der? Hva med de som har 2 x 1600 W oljefylte ovner i garasjen, og de henger på samme kurs, gjerne med en skjøteledning fra stikket? Kladden med schuko-stikk på konebilen i heimen (Peugeot iOn) lader vanligvis 8 A, men dersom det installeres et spesielt schuko-uttak (på en 15/16A kurs) vil kladden oppdage dette, og lade med 13 A. Dette gjøres via en sensor i schuko-stikket som forteller ladekladden om den er tilkoblet en vanlig- eller spesial-schuko via en styreleder i tillegg til 2+j. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 26. august 2015 Del Skrevet 26. august 2015 Hva er egentlig problemet: Selve schuko-stikk/støpsel-løsningen, eller det at mange lar ladekladden henge etter ledningen og stikket? Siden schuko er godkjent for 16 A, spiller det noen rolle om det er en elbil eller noe annet som trekker 16 A som henger der? Hva med de som har 2 x 1600 W oljefylte ovner i garasjen, og de henger på samme kurs, gjerne med en skjøteledning fra stikket? Schuko er "godkjent" for 16A, men tåler det likevel dårlig over lengre tid (som antydet i trådens innlegg #17.). Ref. problemene med varmgang i stikk til varmtvannsberedere. 2x1600W ovner er et mindre problem om de står i hvert sitt stikk, men om de står i en "padde" (som heller ikke er en ønsket løsning til ting som trekker mye strøm) blir det selvsagt samme problemstilling. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå