Rune_says Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 (endret) Mercedes og andre (de fleste US biler?): Tradisjonelt "planetary gear" med momentomformer, hydraulikk og diverse. (spesielt momentomformeren gjør at noe kraft går tapt )Audi, VW, Skoda m.fl. BMW (?): DSG - dobbeltclutch der neste gir allerede ligger inne og skiftingen gjøres lynraskt. Honda MC: DCT (dual clutch transmission) - regner med at dette er ekvivalent til DSG Honda bil: CVT to kjegler som er forbundet med rem eller kjede og avhengig av posisjoen til kjedet på kjeglene så får man forskjellig utveksling. Ingen girskift i tradisjonell forstand. Scootere bruker samme patent. Kan ha ulemper (har jeg lest) ved at turtall blir litt masete (men har ikke prøvd biler med CVT) Alle automatgir typene har blitt bedre over tid pga mer avansert elektronikkstyring og motorstyring. Endret 1. oktober 2015 av Rune_says 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 Nå har dagens utgaver med momentomformer også lockup som gjør at momentomformeren ikke slurer.. Det fører igjen til at det ikke lenger er nevneverdig tap i forbindelse med denne. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå