Gå til innhold

Manuell eller automatgir?


Patrick123

Anbefalte innlegg

Jeg skulle aldri ha bil med automat, helt til jeg kjørte bil med automat

En går lei av giring etter noen år

 

I dag så finnes det automater som bruker mindre enn manuelle, ellers så ligger de stort sett på samme nivå

 

automat kan vel ikke taues?  eller er det en myte..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skulle aldri ha bil med automat, helt til jeg kjørte bil med automat

En går lei av giring etter noen år

 

I dag så finnes det automater som bruker mindre enn manuelle, ellers så ligger de stort sett på samme nivå

 

automat kan vel ikke taues?  eller er det en myte..

Automat har jo også nøytral så det er nok bare en gammel myte.

Lenke til kommentar

At ei automatkasse har nøytral betyr IKKE at den har godt av å taues!

 

Det er en helt annen konstruksjon enn en manuell kasse, det er ei oljepumpe som må gå for at den skal ha det fint..

Det betyr at 99% av alle biler med automatgir IKKE skal taues i noen særlig hastighet eller særlig langt.

Som en generell regel er det greiest å tenke at de ikke skal taues i det hele tatt.

 

Unntakene er enkelte eldre biler fra Mercedes som hadde to oljepumper til automatkassa, både på inngående ogutgående aksling, de kunne også taues/dyttes i gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det er et stort pluss med automatgir i saktegående kø. Det kan fort bli irriterende å gire og clutche mye i kø som stopper opp/kjører ujevnt, fremfor å bare gli rolig fremover. 

Neida, bare å skli på clutchen det :)

Kjørte til Stavanger frå Stord med russebilen vår. Gammal Ford Transit med ein sleten manuellkasse. Når me nærma oss Kongeparken sto me i kø i nærmere to timer, Trur ikkje eg hadde bilen ut av andra giret meir en to ganger i løpet av den tio, gjekk heilt fint da :)

 

Så kjeme eg frå ei øy, med minimalt med køer då :)

Lenke til kommentar

Ri på kløtsjen hele dagene er en fin måte å slite den ut på, og er dessuten utrolig slitsom på venstrefoten i lengden.

 

Derimot så vil jeg bare påstå at det å ha automatkasse i saktegående trafikk bare er en liten fordel, og er ikke noe jeg ville brukt som et avgjørende argument for eller imot.

 

Største fordelen med automatkasse i trafikk er at du kan konsentrere deg om å sjekke blindsoner og finne ut av kompliserte kjøremønster uten å også måtte konsentrere deg om giring. Det er mange ganger jeg har tullet meg inn i stor trafikk i Oslos verste gater og forgudet automatkassen min for å gjøre giringen for meg. For å ikke snakke om den overlegne reaksjonstiden du får om du må gi gass.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Største fordelen med automatkasse i trafikk er at du kan konsentrere deg om å sjekke blindsoner og finne ut av kompliserte kjøremønster uten å også måtte konsentrere deg om giring. Det er mange ganger jeg har tullet meg inn i stor trafikk i Oslos verste gater og forgudet automatkassen min for å gjøre giringen for meg. For å ikke snakke om den overlegne reaksjonstiden du får om du må gi gass.

Det er tydelig at du trenger mer øvelse i å kjøre steder hvor trafikantene er gærne (typ Oslo).

 

Jeg tok lappen utenfor Oslo, men kjøpte min første bil når jeg bodde i Oslo. Etter dette har jeg hatt stort sett bare automat, og kjørte automat i Paris en sommer for et par år siden. Likevel har jeg ikke noe problem med å kjøre biler med manuelt gir.

 

For et år siden kjørte jeg bil i Surabaya (Indonesias nest største by) i en bil med manuelt gir. Trafikkmønsteret er helt på trynet, men følte ikke jeg hadde noen problemer med å gire. Når man har kjørt bil med manuelt gir en stund, sitter giringen i ryggmargen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er det jeg trenger å øve på? Å være avslappet i trafikken er da ikke synonymt med å være erfaren, så lenge du kan holde hodet kaldt.

 

Nå vil ikke jeg kalle meg selv erfaren. Men etter å ha kjørt i snart 2 år på landets mest utsatte veier uten en eneste ulykke så må jeg gjøre noe riktig.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Hva er det jeg trenger å øve på? Å være avslappet i trafikken er da ikke synonymt med å være erfaren, så lenge du kan holde hodet kaldt.

 

Nå vil ikke jeg kalle meg selv erfaren. Men etter å ha kjørt i snart 2 år på landets mest utsatte veier uten en eneste ulykke så må jeg gjøre noe riktig.

Hvor er landets mest utsatte veier? 

 

Kjøpte meg nylig en ny bil og der var første pri at den skulle være automat fordi jeg synes det er mer behagelig, spesielt i rush kjøring. Etter et tiår og bortimot en million kilometer synes jeg det var på tide at venstrefoten kunne få lov til å slappe av litt i rushen :p 

Lenke til kommentar

Røft basert på dette: http://www.dinside.no/934385/bmw-eiere-krasjer-mest

 

 

Oslo på toppVidere viser tallene at det er også folk i Oslo som kolliderer mest. På andreplass kommer Akershus. Fylket hvor det kollideres minst er Sogn og Fjordane. 

 

 

Men for å ikke spore av så er det nok ikke automatkassen som hindrer meg i ulykker. Derimot så vil jeg si at automatgir hjelper meg på å være bedre til å observere trafikken.

Lenke til kommentar

Vi har to biler.
En Volvo V60 med automat, for komforten ved lengre turer og til kona som kjører mellom Vestfold-byer på jobb og står i kø hver morgen/ettermiddag.
Jeg har en Ford Fiesta med manuelt gir, som jeg primært bruker til jobb.


Automat koster mer, er dyrere å fikse, men deiligere i køkjøring.
Må man forresten konsentrere seg om å gire med manuelt slik at det går utover fokus på trafikk, blindsoner osv, så har man ikke kjørt nok. Clutching og giring sitter i ryggmargen når man har øvd tilstrekkelig på det, jeg tenker ikke på dette i det hele tatt når jeg kjører.


 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mulig jeg har vært uheldig og at disse er spesielt utsatt, men jeg solgte nettopp en VW Touran '09 med 140hk diesel og 6-trinns DSG.

Rista som fy i hele bilen ved pådrag mot slutten da vi hadde den, og fikk vite at det var dobbelmassesvinghjulet som måtte byttes. Dette måtte gjøres sammen med clutch, og kom på 30.000,-

 

Leste meg opp på diverse fora, og fant ut at disse bilene stort sett alle sammen måtte ha denne reparasjonen innen 200.000 km.

Tilsvarende modell med manuelt gir hadde visst ikke dobbeltmassesvinghjul, og fikk ikke dette problemet.

 

Var ikke girkassa i seg selv som var problemet, men mekanikken som følge av den som svikta hos oss.
Får inntrykk av at det er mindre som kan gå galt når man har manuelt gir.

 

Lenke til kommentar

DSG automat (dobbeltclutch automat) bruker minimalt mer (om noe?) og fås på bensinbiler med liten motor (tilogmed på MC begynner det å komme nå - ref Honda NC700 og den nye Africa Twin CRF1000L).  Har det selv på Yeti 1.2 bensin og det er den mest silkemyke automaten jeg har hatt.  Slår Mercedes C-klasse med automat fra 2006 f.eks. som var forrige bil.  Denne typen automat gir også bøttevis med moment fra start.  0,7 på blandet kjøring, og endel under det på langtur.

 

Automat har fordeler på vinterføre da du kan porsjonere ut svært nøyaktig hvor mye kraft du skal gi til hjulene.  Yetien kan stå på tomgang og da begynner den å forsiktig rulle hvis du ikke har foten på bremsen, pga sterkt moment fra bunn. 

 

Har kjørt på piggfrie vinterdekk mellom Oslo-Trondheim midtvinters hvor andre biler har ligget strødd i grøftekantene. Det har blinket lystig i antisladden på slike steder, men bilen holder seg fint på veien og med automat kjører du som regel mykere enn med manuell, som også er en fordel på glatt føre.

 

Køkjøring - yes, mye mer behagelig.

 

Bakkestart - yes, mye mer behagelig.

 

Manuell giring er steinalder og har aldri forstått hvorfor norske bilkjøpere tviholder slik på manuell - med diverse rare argumenter.

 

Diesel - vær så snill å ikke kjøpe dieselbil, forurenser miljøet og eksosen er klart kreftfremkallene iflg World Health Organization (noe som bør interessere alle etterhvert som det bare blir flere og flere tunneler).

Endret av Rune_says
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mulig jeg har vært uheldig og at disse er spesielt utsatt, men jeg solgte nettopp en VW Touran '09 med 140hk diesel og 6-trinns DSG.

Rista som fy i hele bilen ved pådrag mot slutten da vi hadde den, og fikk vite at det var dobbelmassesvinghjulet som måtte byttes. Dette måtte gjøres sammen med clutch, og kom på 30.000,-

Nå er det greit å få med at DSG ikke er en konvensjonell automatkasse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Diesel - vær så snill å ikke kjøpe dieselbil, forurenser miljøet og eksosen er klart kreftfremkallene iflg World Health Organization (noe som bør interessere alle etterhvert som det bare blir flere og flere tunneler).

Akkurat det er et tåpelig argument, det blir fort vekk et spørsmål om lokal vs lokal og global forurensning, skal du tenke miljø er det bare et kjøretøy som gjelder og det er elbil. Liker du ikke bylufta å gjør som flesteparten av oss andre og flytt ut :)  

Lenke til kommentar

 

Diesel - vær så snill å ikke kjøpe dieselbil, forurenser miljøet og eksosen er klart kreftfremkallene iflg World Health Organization (noe som bør interessere alle etterhvert som det bare blir flere og flere tunneler).

Akkurat det er et tåpelig argument, det blir fort vekk et spørsmål om lokal vs lokal og global forurensning, skal du tenke miljø er det bare et kjøretøy som gjelder og det er elbil. Liker du ikke bylufta å gjør som flesteparten av oss andre og flytt ut :)

 

Greit å mene det, men det er en vesensforskjell på dieseleksos vs bensineksos og det er at dieseleksosen er beviselig kreftfremkallende.  
 
I en tunnel hjelper det meg lite å sitte i en elbil dersom 50-70% av trafikken ellers består av diesel-biler.  Hvis jeg da ikke har 1,2 mill å klaske på bordet for siste Tesla X med superduper luftfilter som kanskje er godt nok.
 
Hvis miljøet var hovedprioritering burde hybridbiler rabatteres mest.  Det er større gevinst om majoriteten av biljkøpere går over til hybridbiler med bensinforbruk på 0,2 enn at en minoritet kjøper rabatterte elbiler - ofte som bil nr 2.
 
Forøvrig - tilbake til tema automatgir - at DCT (Honda's navn på DSG) nå fås som opsjon på nyere MC'er fra 700cc motorer (NC700) og på den nye Africa Twin (1000cc) og samtidig klarer å redusere bensinforbruk ift tidligere modeller og konkurrenter med samme motorstørrelse, er en indikasjon på at dette kan gjøres effektivt og uten å legge på mye vekt (kun +10kg)
Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe peiling på bil, men antok alltid at automatkasser i biler nyere enn 2000-2005 var såpass gode at det koker ned til smak og behag. Var ikke klar over at det finnes så mange forskjellige automatkasser, og at det fremdeles idag produseres biler med automatkasser som man muligens burde velge vekk til fordel for manuell. Jeg vurderer etterhvert å kjøpe en brukt Honda CR-V fra 2007-2009 en plass - noen som har noen tanker på den automatkassen som sitter i den? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...