Gå til innhold

Manuell eller automatgir?


Patrick123

Anbefalte innlegg

Hva er egentlig fordelen og ulempene med automat og manuell?

 

Automat er vel en fordel i byer med en del køkjøring, og flere jeg har pratet med sier at etter at de har kjørt med automatgir så føles det som et teknologisk tilbakesteg å sette seg inn i en bil med manuell giring igjen. 

 

Bare så det er sagt, jeg bryr meg ikke om "kjøreopplevelsen", altså den følelsen av å være "nær" maskinen, jeg er ikke så intressert i bilkjøring. Hva fungerer best på for eksempel vinterføre? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Største problemet mitt med automatgir er det aukte drivstofforbruket.

Men so er eg ganske gjerrig og daukøyrer den stakkars Fiestaen min...

 

For nyere kasser enn 90 tallet så stemmer ikke dette.

 

Egentlig er det veldig lite som er bedre med manuell, annet enn at det er morsommere og billigere å fikse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke riktig at alle nye automatkasser bruker mindre drivstoff. Subaru har ei kasse som suger drivstoff.

 

Det nye nå er manuelle girkasser med elektromagnetisk giring(EMG),  De bruker mindre drivstoff enn normal manuellt gir.

Har selv en C4 med EMG og elsker det. Den kommer også med girpadles på rattet hvis man vil gire manuellt.

Lenke til kommentar

Det finnes mange storter automatkasser. CVT-kasser som står i hybrider og endel japanere bruker ofte mindre drivstoff enn med manuelt gir. VAG og enkelte andre bruker automatiserte doble manuelle kasser\DSG og disse bruker ofte mindre enn manuelt gir, i tillegg gir de like god og av og til bedre aks. Tradisjonelle 4,5,6-trinnskasser som enkelte produsenter fremdeles bruker er generelt mer tørste og gir lavere ytelser. Endel biler har flappygiring på rattet som automat, noe mange synes er tøft. Les litt på bilmodellen du tenker på, hva slags typer automatgir den har og du vil få et bedre inntrykk av hvordan den fungerer :)

 

Grovt sett:

Tradisjonell automat med få trinn 4-5-6 = høyere drivstofforbruk og tregere aks

Nyere tradisjonell kasse med typisk 8-9 trinn = ganske likt drivstofforbruk og ganske lik aks

Dobbelklutsjkasser\DSG\DCT osv med 6-7-trinn = ganske likt drivstofforbruk og aks og noen ganger bedre enn manuell

CVT = Generelt lavere forbruk, men tregere aks

EMG\automatiser automatisk klutsj = ganske likt forbruk, noe tregere aks, eldre modeller kan rykke og nappe ved girskift

Lenke til kommentar

Moderne dobbelclutch, 7-trinns automatkasser er både raskere og mer drivstoff-effektive enn manuelle kasser. Eneste grunnen til å velge manuell i dag er fordi det er moro, og det gir deg mer følelse av kontroll. Eldre slushbox-kasser har derimot et par ulemper.

 

Automat eller manuell? Helt opp til hva du liker best.

Lenke til kommentar

Jeg ser helst for meg automat, mest fordi jeg syns giring og clutch er noe herk. Bil kan være veldig moro, men er hovedsakelig noe som skal ta meg fra A til B så lett som mulig. Å ha mer kontroll er sikkert gøy dersom man har en skikkelig bil, og muligens leker seg på bane eller noe, men jeg trenger ikke ha det moro når jeg skal på butikken. 

 

Jada jada, ikke kom med Clarkson-sitatet om at "ingen kan bli god nok i noe de ikke bryr seg om", eller hvordan helt ferske sjåfører bør kjøre manuell i flere år bare for å få erfaring. Det er ikke det at jeg syns giring er tungvint, men mest det at jeg syns det er "unødvendig" om det finnes muligheter for å gjøre bilkjøring mer behagelig. 

Lenke til kommentar

Om du skal ha automat eller manuell må være helt opp til deg selv og hva du selv liker å kjøre. Jeg personlig hater å kjøre automat. Jeg føler at jeg må sitte å vente på at den skal gire. Jeg kjører bilen, jeg bestemmer når jeg skal bytte gir. Men det er meg da. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er ikke riktig at alle nye automatkasser bruker mindre drivstoff. Subaru har ei kasse som suger drivstoff.

 

Det nye nå er manuelle girkasser med elektromagnetisk giring(EMG),  De bruker mindre drivstoff enn normal manuellt gir.

Har selv en C4 med EMG og elsker det. Den kommer også med girpadles på rattet hvis man vil gire manuellt.

 

Er du sikker? Min erfaring med Subarus automatkasser er at de ikke bruker mer drivstoff enn manuell, pga. at de ikke har permanent firehjulsdrift. Men det er kanskje forskjellig fra modell til modell.

Lenke til kommentar

For folk flest så gå vell valget mest på økonomi. Automatkasser har koster gjerne litt meir, og som påpeikt kan enkelte føre til eit høgare forbruk. Men forbruket vil sjølvsagt variere alt etter kor god du er til å gire manuelt.

 

Det har uansett skjedd ei stor utvikling i automatkassene, så i dag er nok mange automatkasser omtrent like gode som den gjennomsnittlige bilføraren.

 

 

Største ulempen som eg ser med automatgir er at det er litt lettare å bli fartsblind og dermed kjøyre for fort med automatgir. Kjøyrer du med manuellgir så vil du merke det når farta begynder å bli alt for stor i forhold til det valgte giret.

 

Ein fordel igjen med automatgir er at det er ein ting mindre å tenke på, slik at for mange blir det då lettare å fokusere på trafikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Største ulempen som eg ser med automatgir er at det er litt lettare å bli fartsblind og dermed kjøyre for fort med automatgir. Kjøyrer du med manuellgir så vil du merke det når farta begynder å bli alt for stor i forhold til det valgte giret.

Dette er vel noe av det rareste jeg har hørt i dag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Største ulempen som eg ser med automatgir er at det er litt lettare å bli fartsblind og dermed kjøyre for fort med automatgir. Kjøyrer du med manuellgir så vil du merke det når farta begynder å bli alt for stor i forhold til det valgte giret.

Dette er vel noe av det rareste jeg har hørt i dag.

 

 

Er det så rart? Har du ikkje opplevd å kjøyre som einaste bil og sitte i eigne tankar utan å sjå på speedometeret før du plutselig merker at du ligger 5, 10 eller kanskje også 20 km/t over fartsgrensa?

På ein manuellgira bil så vil jo det valgte giret i seg sjølv være med å begrense kor mykje du kan endre hastigheita før du høyrer at det er på tide å gire.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

De første 5 åra jeg hadde lappen kjørte jeg 20.000 i året i en Saab med manuell. Det var helt greit. Jeg synes egentlig det er ganske fint å ha full kontroll selv, og har aldri hatt noen problemer med giring og clutching. I denne perioden kjørte jeg også litt undermotorisert bil med automat, en Suzuki SX4 med 100 bensinhester og 4-trinns autokasse. Fyttigrisen så grusomt det var. Drivstofforbruket var jo også helt hinsides, og man måtte gi bånn gass hele tiden for at den skulle flytte litt på seg. Prøvde også litt VW med DSG, og synes de var litt røkkete og ukomfortable. Dette er noen år siden, så de er sikkert blitt bedre nå.

 

I vinter ble det ny bil, Volvo V60 med automat. Men med kraftig nok dieselmotor, D3 på 160+ gamp og 400nm, så driver ikke kassa og surrer med giring hele tiden. Det er riktignok en "gammeldags" 6-trinns kasse, men den er veldig komfortabel å kjøre, og etter 12.000 km i den har jeg aldri lyst på egen bil med manuell kasse igjen. Det er fryktelig deilig å ha automatgir når man sitter i kø, og drivstofforbruket på denne ligger ikke langt unna forbruket jeg hadde da jeg leide en to år nyere V60 med manuell og D2-motor.

Lenke til kommentar

Patrick123, hvis jeg husker rett fra andre tråder er vel du i ferd med å ta lappen, evt. har akkurat tatt lappen? Regner med at du er ung da, og med en vanlig ungdomsøkonomi som ikke akkurat passer til nybilkjøp. Når det gjelder eldre biler med automatgir kan man i enkelte tilfeller risikere å kjøpe seg et skikkelig pengesluk. Når du finner en bil du vurderer å kjøpe er det sikkert mange her inne på forumet, spesielt i bil-underforumet, som kan bidra med sine erfaringer rundt driftssikkerhet, forbruk, osv.

 

Uansett, min første bil er med automatgir, og det er herlig i saktegående kø og bykjøring. Automatgirkassen i min bil er beryktet for å ryke fordi den er underdimensjonert ift. motoren, så jeg har satt av en god slump penger på sparekontoen som kun er "backup" for bil. Hvis du har lite penger og ikke tåler større verkstedregninger kan det være en idé å gå for manuell.

Lenke til kommentar

Det nye nå er manuelle girkasser med elektromagnetisk giring(EMG),  De bruker mindre drivstoff enn normal manuellt gir.

Har selv en C4 med EMG og elsker det. Den kommer også med girpadles på rattet hvis man vil gire manuellt.

Det der er en måte å forsøke å lage noe moderne ut av noe gammelt skrot man har liggende.

Kassa i nyere C4 funker heldigvis bedre enn i en gammel 508RXH, men den suger rett og slett begge steder.

 

Det er ikke ei automatkasse, og det er ikke en manuell sak. Summen av dette er at den er forferdelig etter mitt syn.

 

Ok. For enkelte kasser (Audi) koster 100 laken å bytte.

 

 

Sjekk at kassen har vært vedlikehold (flushet) skikkelig.

Og husk at merkeverkstedet ikke er stedet å dra med girkasseproblemer..

Slikt koster gjerne langt mindre hos spesialiserte verksteder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...