Gavekort Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 Hvorfor kalle det for noe det overhodet ikke stemmer overens med? Jeg tror det er bedre om du gir litt slipp på negative assosiasjoner med ordet kommunisme. Jeg snakker ikke om Marxisme, Stalinisme eller Maoisme. Man kan kanskje kalle det sosialliberalisme, men jeg synes kommunisme passer bedre. Lenke til kommentar
Just2user Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 Når arbeidskraften i verden snart er i stor grad overtatt av maskiner, vil det ikke være behov for (enkelte) mennesker lengre. Dette har eliten innsett allerede og posisjonerer seg. Min spådom: Det vil ikke bli gjort mye for å redde fattige eller andre som trenger hjelp siden eliten kan leve det gode liv understøttet av maskiner o.l Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 Når roboten kan vaske stumpen din praktisk talt gratis - så er det ingen som vil vaske den for hånd. Og ihvertfall er det ingen som vil betale neon for det :-) Så enkelt er det. Det kan så være, men jeg spurte om det rekker for deg å få bekreftelse fra en maskin, og ikke ett levende vesen som deg selv? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 Når arbeidskraften i verden snart er i stor grad overtatt av maskiner, vil det ikke være behov for (enkelte) mennesker lengre. Dette har eliten innsett allerede og posisjonerer seg. Min spådom: Det vil ikke bli gjort mye for å redde fattige eller andre som trenger hjelp siden eliten kan leve det gode liv understøttet av maskiner o.l Det må være trist å ha den innstillingen. 1 Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 25. august 2015 Forfatter Del Skrevet 25. august 2015 (endret) Når roboten kan vaske stumpen din praktisk talt gratis - så er det ingen som vil vaske den for hånd. Og ihvertfall er det ingen som vil betale neon for det :-) Så enkelt er det. Det kan så være, men jeg spurte om det rekker for deg å få bekreftelse fra en maskin, og ikke ett levende vesen som deg selv? Jeg har ikke antydet hva som er "ønskelig". Verden går ikke nødvendigvis dit man "ønsker" :-) Men mitt ønske kunne være at fremtidens "kapitalister" som lever på kapital-inntekter (og som noen ville kalle "arbeidsledige"), har plikt til å hjelpe gamle og trengende i sitt nærmiljø. Kanskje burde alle se det som en "plikt" nå også å snakke med gamle i sitt nærmiljø og ikke oppføre seg som "roboter" overfor folk som lever i utenforskap. Typen "jobb"/plikt i fremtiden blir kanskje å passe på orden og småting i sitt nærmiljø. Påsse på at vinduer er lukket når de skal, at ungdum ikke gjør for mange dumme ting - og altså hjelpe gamle og uføre. Selvsagt uten å vente "bataling". Endret 25. august 2015 av ludo1 Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 25. august 2015 Forfatter Del Skrevet 25. august 2015 (endret) Når arbeidskraften i verden snart er i stor grad overtatt av maskiner, vil det ikke være behov for (enkelte) mennesker lengre. Dette har eliten innsett allerede og posisjonerer seg. Min spådom: Det vil ikke bli gjort mye for å redde fattige eller andre som trenger hjelp siden eliten kan leve det gode liv understøttet av maskiner o.l Det må være trist å ha den innstillingen. Jeg tipper at mange rike prøver å posisjonere seg nå ja :-) For nå går vi inn i en tid der en vanskelig kan "arbeide" seg opp og frem :-) Men "posisjonere" seg og kapre "andeler" og skaffe seg makt kan man enda - og stenge andre ute etc. Endret 25. august 2015 av ludo1 1 Lenke til kommentar
mofomofo Skrevet 26. august 2015 Del Skrevet 26. august 2015 (endret) Lediggang er roten til alt ondt. Hvis folk ikke har noe mer eller mindre meningsfullt å sysle med så vil vi oppleve mer destruktiv adferd. Om 50 år har det begynt å bli en del trangere økonomisk her på berget etter hvert som oljeinntektene har skrumpet inn, jeg tipper mange vil ta til takke med å jobbe i primærnæring (jordbruk, fiske, skog). Endret 26. august 2015 av mofomofo 1 Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 26. august 2015 Forfatter Del Skrevet 26. august 2015 (endret) Lediggang er roten til alt ondt. Hvis folk ikke har noe mer eller mindre meningsfullt å sysle med så vil vi oppleve mer destruktiv adferd. Om 50 år har det begynt å bli en del trangere økonomisk her på berget etter hvert som oljeinntektene har skrumpet inn, jeg tipper mange vil ta til takke med å jobbe i primærnæring (jordbruk, fiske, skog). Dersom roboter kan gjøre jobben (også innen primærnæringene) veldig billig, så vil det kunne defineres som "lediggang" å jobbe fysisk selv. Tenker du deg at NAV skal betale arbeidere innen landbruket - eller skal denne "lediggangen" kamufleres via sponsing og subsidier? Når "arbeid" i tradisjonell forstand ikke blir aktuelt, så må man tilpasse seg. Og jeg tror dette ikke trenger å bli så vandkelig. Se på "rente-nissene" og andre som lever av kapital-inntekter. Virker de så spesielt ulykkelige og voldelige? :-) Jeg tror/håper at vi er på vei inn i en "høyere sivilisasjon" der arbeid ikke er noe viktig begrep. Forresten: "arbeider" de høye geistlige? "Arbeider" kongen og Mette Marit ? De er sikkert alle opptatt - men "arbeider" de? Og er de utsatt for "roten til alt ondt" ? Endret 26. august 2015 av ludo1 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 26. august 2015 Del Skrevet 26. august 2015 Hvem er det som sier at det blir 'lediggang' hvis man ikke trenger å arbeide? Hvis noen har problemer med å fylle tiden med interessante gjøremål, så har de virkelig et problem. Jeg hadde reist mer rundt i verden, gått enda mer på Norges fantastisk fjelltopper, sittet i lenestolen og hørt mer på favorittmusikken, hatt mer tid til å opparbeide hage, hus o.l. kort sagt: Gjort som jeg ville hele tiden! 'Lediggang'? JA TAKK! Lenke til kommentar
Rioter Skrevet 26. august 2015 Del Skrevet 26. august 2015 (endret) Nei det vil ikke være ulønnet arbeid. Fordi vi har noe som kalles for fair trade avtalen. Klær som varer i 300 år. Strømper som varer i 200 år. Lyspærer som varer i 100 år. Biler som varer i 400 år. Vi har allerede den teknologien tilgjengelig. Men på grunn av fair trade. Så må ting lages på en måte slik at de blir fort og fort ødelagt. Vi kan faktisk bygge biler som ikke engang trenger vedlikehold, men fair trade avtalen fra USA hindrer menneskelig utviklingen. Fair Trade avtalen handler om å tjene penger. - Varer skal produseres på en måte at den blir ødelagt - Så nasjonen kan tjene penger Hadde ikke fair trade avtalen eksistert. Ville det økonomiske samfunnet ha kollapset for lenge siden. Nå jeg vet at dere kun tenker på roboter, men slik blir det ikke. Vi har allerede teknologi som er overlegent roboter. Biler som ikke trenger vedlikehold. Lyspærer som varer i 100. Ja vi har allerede den teknologien tilgjengelig, men FAIR TRADE ødelegger alt. I gamle dager produserte de læspærer som skal vare i flere hundre år. USA fant ut at dette er en trussel for økonomien. Dermed ble FAIR TRADE avtalen oppfunnet. Kina kan i realiteten produsere kvalitetsvarer, men på grunn av Fair Trade Avtalen. Så må Kina produsere varer som brekkes lett. Varer som må lett ødelegges etter noen års bruk. Her har dere en lyspære som varer i 110 år. Denne teknologien var en trussel for økonomien og dermed ble Fair Trade oppfunnet.http://www.abcnyheter.no/skrastrek/2013/03/04/168915/denne-paeren-har-lyst-i-111-ar Dere tenker på roboter overtar jobbene og skal jobbe for felleskapet. Det kommer aldri til å skje. Robotene overtar jobbene og jobber for de rike. I fremtiden er det kun de rike som tjener penger. De fattige har mistet alle jobbene. Økonosystemet kunne vi ha blitt kvitt i år 1980, men på grunn av FAIR TRADE. Så overlevde økonomi systemet. Endret 26. august 2015 av Rioter Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 26. august 2015 Del Skrevet 26. august 2015 Hvem er det som sier at det blir 'lediggang' hvis man ikke trenger å arbeide? Hvis noen har problemer med å fylle tiden med interessante gjøremål, så har de virkelig et problem. Jeg hadde reist mer rundt i verden, gått enda mer på Norges fantastisk fjelltopper, sittet i lenestolen og hørt mer på favorittmusikken, hatt mer tid til å opparbeide hage, hus o.l. kort sagt: Gjort som jeg ville hele tiden! 'Lediggang'? JA TAKK! Enn hvis du ikke kunne gjøre noen av dine favorittsysler, eller bli syk og ute av stand, eller noe annet? Kort sagt; hvis du måtte sitte på en stol resten av livet, ville du da blitt deprimert, eller hadde du fortsatt vært like glad? Lenke til kommentar
Rioter Skrevet 26. august 2015 Del Skrevet 26. august 2015 Fair trade handler om å undertrykke de fattige slik at de rike forblir rike. Hadde Fair Trade ikke eksistert. Ville vi ikke hatt et økonomisk system i 2015. Alt av overlegent teknologi ville vært tilgjengelig for folket. Folk har ikke engang behov for å jobbe, men FAIR TRADE ble oppfunnet for å hindre nettopp dette. FAIR TRADE skal sørge for at folk jobber. Det skal produserer kvantitetsvarer og de rike forblir rike, men de fattige blir undertrykket. Vil dere ha et samfunn uten arbeid. Start å med bekjempe USA og FAIR TRADE avtalen. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 26. august 2015 Del Skrevet 26. august 2015 (endret) I Star Trek, sånn 300-400 år frem i tid, vil du ikke behøve jobbe, nesten alle jobber fordi de vil forbedre seg selv eller samfunnet. Men pga. teknologi finnes det ikke fattigdom, du må ikke jobbe, du vil altid ha et fint hus om du vil, drive med hobbiene dine, reise rundt i verden(tar jo bare sekunder) Men like vel de aller aller fleste jobber, noen er poeter eller kunstnere, de trenger ikke selge sine verk da de blir tattvare på av samfunnet, noen driver med ren teoretisk fysikk. Andre bygger romskip og byer, noen vedlikeholder energi nettet, noen er gartnere osv. Ingen får lån for jobben, da det ikke finnes penger. Endret 26. august 2015 av Gunfreak Lenke til kommentar
Rioter Skrevet 26. august 2015 Del Skrevet 26. august 2015 I Star Trek, sånn 300-400 år frem i tid, vil du ikke behøve jobbe, nesten alle jobber fordi de vil forbedre seg selv eller samfunnet. Men pga. teknologi finnes det ikke fattigdom, du må ikke jobbe, du vil altid ha et fint hus om du vil, drive med hobbiene dine, reise rundt i verden(tar jo bare sekunder) Men like vel de aller aller fleste jobber, noen er poeter eller kunstnere, de trenger ikke selge sine verk da de blir tattvare på av samfunnet, noen driver med ren teoretisk fysikk. Andre bygger romskip og byer, noen vedlikeholder energi nettet, noen er gartnere osv. Ingen får lån for jobben, da det ikke finnes penger. Slik blir det aldri. På grunn av FAIR TRADE. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 26. august 2015 Del Skrevet 26. august 2015 Fair trade handler om å undertrykke de fattige slik at de rike forblir rike. Hadde Fair Trade ikke eksistert. Ville vi ikke hatt et økonomisk system i 2015. Alt av overlegent teknologi ville vært tilgjengelig for folket. Folk har ikke engang behov for å jobbe, men FAIR TRADE ble oppfunnet for å hindre nettopp dette. FAIR TRADE skal sørge for at folk jobber. Det skal produserer kvantitetsvarer og de rike forblir rike, men de fattige blir undertrykket. Vil dere ha et samfunn uten arbeid. Start å med bekjempe USA og FAIR TRADE avtalen. Slik blir det aldri. På grunn av FAIR TRADE. Har du i det hele tatt sett videoen du linket til? Det må være den mest skrullete konklusjonen jeg har hørt på lenge. 1 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 26. august 2015 Del Skrevet 26. august 2015 Hvem er det som sier at det blir 'lediggang' hvis man ikke trenger å arbeide? Hvis noen har problemer med å fylle tiden med interessante gjøremål, så har de virkelig et problem. Jeg hadde reist mer rundt i verden, gått enda mer på Norges fantastisk fjelltopper, sittet i lenestolen og hørt mer på favorittmusikken, hatt mer tid til å opparbeide hage, hus o.l. kort sagt: Gjort som jeg ville hele tiden! 'Lediggang'? JA TAKK! Enn hvis du ikke kunne gjøre noen av dine favorittsysler, eller bli syk og ute av stand, eller noe annet? Kort sagt; hvis du måtte sitte på en stol resten av livet, ville du da blitt deprimert, eller hadde du fortsatt vært like glad? Hvis jeg var for syk til å nyte livet, ville jeg jo iallefall vært for syk til å jobbe! Med det spørsmålet der viser du at du har misforstått hele tråden. Poenget var hvis vi slapp å jobbe, ikke om vi ikke var i stand til å jobbe. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 26. august 2015 Del Skrevet 26. august 2015 Hvem er det som sier at det blir 'lediggang' hvis man ikke trenger å arbeide? Hvis noen har problemer med å fylle tiden med interessante gjøremål, så har de virkelig et problem. Jeg hadde reist mer rundt i verden, gått enda mer på Norges fantastisk fjelltopper, sittet i lenestolen og hørt mer på favorittmusikken, hatt mer tid til å opparbeide hage, hus o.l. kort sagt: Gjort som jeg ville hele tiden! 'Lediggang'? JA TAKK! Enn hvis du ikke kunne gjøre noen av dine favorittsysler, eller bli syk og ute av stand, eller noe annet? Kort sagt; hvis du måtte sitte på en stol resten av livet, ville du da blitt deprimert, eller hadde du fortsatt vært like glad? Hvis jeg var for syk til å nyte livet, ville jeg jo iallefall vært for syk til å jobbe! Med det spørsmålet der viser du at du har misforstått hele tråden. Poenget var hvis vi slapp å jobbe, ikke om vi ikke var i stand til å jobbe. Ja, du slipper å jobbe, og må sitte på en stol og ikke kunne gjøre noe med den situasjonen Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 26. august 2015 Del Skrevet 26. august 2015 Tror du noen vil vaske stumpen din da, AllFather? Roboter ? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 26. august 2015 Del Skrevet 26. august 2015 Vil du virkelig overlate det mest dyrebare du har til en usikre maskin flere ganger for dagen? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 26. august 2015 Del Skrevet 26. august 2015 Spør du meg og min teori? Isåfall så vil jeg si nei. Alle individer får sin egen kvote, fordi vi har tilnærmet uendelig med ressurser. Det finnes ingen kamp om ressurser når det er nok til alle og menneskene sin egoisme er ute av bildet. Hvorfor skal vi ha sult og fattigdom når vi kan skalere produksjonen av mat så mye vi vil? edit: Egentlig trenger vi ikke en kvote heller. Det høres bare ut som noe som ville eksistert. Det hjelper ikke. Liv kan formere seg med eksponensiell vekst, så dersom alle kan få barn, så vil alle få barn. Og barnas barn vil få enda flere barn. Har mdoellen din nok til 200 miliarder mennesker? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå