lada1 Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 (endret) Jeg spår at om ca 50 år så vil det praktisk talt ikke finnes lønnet arbeid. Folk vil arbeide frivillig (ulønnet) eller ha "tjeneste-plikt" tilsvarende pliktig tjeneste i forsvaret. Det ulønnede arbeidet er det som kreves for å holde roboter i gang og å kontrollere dem samt med-menneskelig deltagelse i forskjellige sammenhenger. Alle vil ha en "kapital-inntekt" som dette "robotiserte" samfunnet gir tilgang på. Det vil ikke være noe problem å ha stor nok kapasitet innen produksjon av livsnødvendigheter til at alle i verden har "nok". Kapital-inntekten vil folk kunne ta med seg overalt - og de slipper å lage store skuespill eller lyve overfor noe tilsvarende "NAV" for å ha tilgang til denne "kapital-inntekten". Noen kan bli materielt rike i dette samfunnet også - men dette gjelder helst bare "virtuelle" penger/verdier som ikke angår denne fysiske verdenen. En ide i dette samfunnet er at folk som rømmer fra dårlige forhold i fattige land, må arbeide for å "integrere seg" - og slik møter en utfordringene med stor innvandring. Denne ideen vil en gå burt ifra. Kan folk ta med seg sin "kapital-inntekt" til hvor som helst, så vil de flytte slik at de ikke trenger å bli utfrodret til å "integrere seg" - mens de som intgrerer seg lett kanskje gjør dette :-) Endret 25. august 2015 av ludo1 Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 Dette kan kanskje stemme i ein fjern framtid, men ikkje om 50 år. 3 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 Jeg tror vi går mot en fremtid hvor det største problemet vil være å ikke kjede seg i hjel. Vi er ett vesen som til enhver tid MÅ ha noe å sysle med, og tar vi bort den "meningen" faller tilværelsen sammen. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 50 år? Neppe. 200 år? Kanskje. Jeg kan fint se for meg et slags kommunistisk system der vi mennesker kan få hva vi vil ha innenfor en raus kvote, og de sosiale klassene er borte. Vi har et potensiale til å ha ubegrenset med arbeidskraft og mer ressurser enn det vi kan ønske oss gjennom utnytting av asteroider og andre planeter. Kanskje vi til og med har muligheten til å manipulere oss frem til grunnstoffer, slik som vi allerede gjør i en mikroskopisk skala med LHR. Eneste jeg er i tvil på er om vi tillater oss selv å skape en selvbevisst kunstig intelligens, og om vi overlate tenkingen, utviklingen og sosialt arbeid til roboter. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 Fremtids forskere/vitere mener at om bare ca 15 til 20 år er 95% av jobbene borte, og det vil ikke bli noen nye yrker, fordi grunnlaget er borte. Vi blir gående å sparke i grusen hele gjengen Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 Supert, da er jeg pensjonist. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 Jeg er så glad for at det fremdeles finnes spåkoner! Dere vil det tydeligvis alltid være et arbeidsmarked for 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 Tror du noen vil vaske stumpen din da, AllFather? Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 25. august 2015 Forfatter Del Skrevet 25. august 2015 (endret) 50 år? Neppe. 200 år? Kanskje. Jeg kan fint se for meg et slags kommunistisk system der vi mennesker kan få hva vi vil ha innenfor en raus kvote, og de sosiale klassene er borte. Vi har et potensiale til å ha ubegrenset med arbeidskraft og mer ressurser enn det vi kan ønske oss gjennom utnytting av asteroider og andre planeter. Kanskje vi til og med har muligheten til å manipulere oss frem til grunnstoffer, slik som vi allerede gjør i en mikroskopisk skala med LHR. Eneste jeg er i tvil på er om vi tillater oss selv å skape en selvbevisst kunstig intelligens, og om vi overlate tenkingen, utviklingen og sosialt arbeid til roboter. Kommunistisk og kommunistisk fru Blom: jeg vil kalle det "kapitalistisk" :-) Skaper bedre assosiasjoner for meg. Endret 25. august 2015 av ludo1 Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 25. august 2015 Forfatter Del Skrevet 25. august 2015 Tror du noen vil vaske stumpen din da, AllFather? Roboter vil gjerne vaske stumpen :-) Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 25. august 2015 Forfatter Del Skrevet 25. august 2015 Jeg er så glad for at det fremdeles finnes spåkoner! Dere vil det tydeligvis alltid være et arbeidsmarked for Du kan gjerne "jobbe" som spåkone i dette fremtids-samfunnet. Det er bare slike type jobber som vil finnes for de fleste. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 Tror du noen vil vaske stumpen din da, AllFather? Roboter vil gjerne vaske stumpen :-) Hvordan vet du at roboten VIL vaske stumpen din? Det er det som er mitt poeng .. Tror du vi kommer til å bli lykkelige hvis vi går rundt å søker bekreftelser fra maskiner, eller tror du vi fremdeles trenger hverandre mest? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 Kommunistisk og kommunistisk fru Blom: jeg vil kalle det "kapitalistisk" :-) Hvordan kan vi ha kapitalisme uten valuta? Jeg vil kalle et klasseløst samfunn med ubegrensede og kvoterte ressurser for kommunisme. Jeg vil nevne at ordet kommunisme må tas veldig lett og i sin definerte form. 1 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 Vil barnefamiler få mer penger en de som er fornuftige nok til å ikke få barn da de ønsker å bruke livet sitt på andre ting? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 (endret) Spør du meg og min teori? Isåfall så vil jeg si nei. Alle individer får sin egen kvote, fordi vi har tilnærmet uendelig med ressurser. Det finnes ingen kamp om ressurser når det er nok til alle og menneskene sin egoisme er ute av bildet. Hvorfor skal vi ha sult og fattigdom når vi kan skalere produksjonen av mat så mye vi vil? edit: Egentlig trenger vi ikke en kvote heller. Det høres bare ut som noe som ville eksistert. Endret 25. august 2015 av Gavekort Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 Uendelig ressurser.. fnis :x Skal hele arbeidsmarkedet bli tatt over av roboter så vil metaller fort bli en mangelvare. Mennesker er en gjenvinning resurs, metall blir brutt ned, plastikk blir slitt. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 (endret) Tilnærmet uendelig med ressurser. Dette er spinnville spådommer om fjern fremtid. Men med helautomatisert, selvdrivende arbeidskraft, utnytting av asteroider og nabo-planeter, manipulering av grunnstoffer, fusjonkraft, og en forent og globalisert planet/planeter så er dette mulig. Metaller er ikke en mangelvare om du driver gruvedrift på Jorden, Mars, Venus, Månen, osv,. Samt kan manipulere grunnstoffer på atom-nivå, der man f.eks forvandler silisium (sand) til aluminium ved å fjerne atomer. Jeg tror ikke nødvendigvis så mye på meg selv. Men en sprø tråd krever sprø teorier. Endret 25. august 2015 av Gavekort Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 25. august 2015 Forfatter Del Skrevet 25. august 2015 Tror du noen vil vaske stumpen din da, AllFather? Roboter vil gjerne vaske stumpen :-) Hvordan vet du at roboten VIL vaske stumpen din? Det er det som er mitt poeng .. Tror du vi kommer til å bli lykkelige hvis vi går rundt å søker bekreftelser fra maskiner, eller tror du vi fremdeles trenger hverandre mest? Når roboten kan vaske stumpen din praktisk talt gratis - så er det ingen som vil vaske den for hånd. Og ihvertfall er det ingen som vil betale neon for det :-) Så enkelt er det. Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 25. august 2015 Forfatter Del Skrevet 25. august 2015 Kommunistisk og kommunistisk fru Blom: jeg vil kalle det "kapitalistisk" :-) Hvordan kan vi ha kapitalisme uten valuta? Jeg vil kalle et klasseløst samfunn med ubegrensede og kvoterte ressurser for kommunisme. Jeg vil nevne at ordet kommunisme må tas veldig lett og i sin definerte form. Jeg synes "kapitalisme" høres bedre ut enn "kommunisme" - som gir assosiasjoner til underdanighet og hjernevask. Altså noe som begrenser livsutfoldelsen. Jeg finner at det er noe "kropps-kjemisk galt" med kommunisme :-) "Kapitalisme" er hakket bedre :-) Assosiasjonen til "kapitalisme" er at folk vil kunne sies å leve som "kapitalister" - av "kapitalinntekter" og forvaltning - ikke arbeid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå