MrHumbugh Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 Heisann! Jeg var nylig i uttredelse for ADHD, hvor det viste seg at det ikke kunne påvises med noen sterk diagnose at jeg hadde det. Dem kom frem til at jeg hadde noe konsentrasjonsvansker, jeg ble tilbudt at jeg kunne prøve medisin for det, men siden det viste seg å ikke være noe alvorlig takket jeg pent nei. Under denne siste undersøkelsen fortalte jeg også at jeg er i ferd med og få opplæring for å bli drosje sjåfør noe dem mente kunne bli vanskelig siden jeg hadde hvert til uttredelse for ADHD. Syntes dette var veldig teit siden dem ikke kunne påvise med noen direkte diagnose men de tror det kommer til å gå greit med ett skriv fra dem som går til fylkeslegen. Det jeg da lurer på er om det er noen drosje sjåfører der ute som vet noe om dette kommer til å bli ett større problem? trenger selvsagt ikke være drosje sjåfør Viser seg også at fastlegen min har veldig nylig sluttet og har fått tidligst time for å skrive helseattest i Oktober, noe som er noe lenge og vente. Burde jeg evt skaffe meg en ny fast lege i mellomtiden for å få dette skjemaet unnagjort? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 Har ikkje erfaring med dette. men du finner krava til helseattesten her: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-01-19-298/KAPITTEL_15#KAPITTEL_15 Så lenge du ikkje har ei diagnose som omtales som ein hjernefunksjonsforstyrrelse, eller bruker medisinar som ikkje er forenelige med bilkjøyring så skal det ikkje være eit problem. Hensikta med regelverket om helseattest er sjølvsagt å utelukke førarar som kan utgjere ein fare for seg sjølv eller passasjerane i trafikken, ikkje å hindre folk som har vært til legeundersøkelse å ta førarkortet. Lenke til kommentar
MrHumbugh Skrevet 26. august 2015 Forfatter Del Skrevet 26. august 2015 (endret) Tusen takk for svar Avatar! Skal lese igjennom linken din ^___^ Endret 26. august 2015 av krabzlol Lenke til kommentar
Gaardon Skrevet 1. september 2015 Del Skrevet 1. september 2015 Hvis du har førerkort fra før av skal ikke dette være noe problem så lenge du har kjørt over en viss periode skadefritt. Jeg har selv ADD og fikk dette påvist før jeg hadde tatt førerkort. etter mye om å men så fikk jeg lov til å kjøre opp selv om jeg bruker ritalin som har rød trekant. men fikk da en dobbelt så lang prøvetid på mitt sertifikat. Og fikk advarsler om at hvis jeg havnet i ulykker relatert til min sykdom så kunne jeg miste lappen. Har kjørt skadefritt i 6 år nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå