Abigor Skrevet 15. februar 2016 Del Skrevet 15. februar 2016 Det har ingenting med saken å gjøre. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 15. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2016 Vi har ikke talefrihet som strekker seg til å kalle andre mennesker for syndige og horebukker, på samme grunnlag som de gjorde det for 200-300 år siden. Gjør jeg det, vil jeg miste min brukerkonto etter kort tid. Så det vil ikke forbause meg om selve det å snakke om helvetes flammer, om kort tid vil bli like uakseptabelt. Jkc og den himmelske blogg har blitt dømt for å kalle en kristenleder, Torp, for en horebukk, på grunn av at han er skilt og gjengift. Torp vurderer ikke dette som korrekt, men sier at Jkc er slem og ond og får ham dømt ved en verdslig domstol. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 15. februar 2016 Del Skrevet 15. februar 2016 Vi har ikke talefrihet som strekker seg til å kalle andre mennesker for syndige og horebukker, på samme grunnlag som de gjorde det for 200-300 år siden. Gjør jeg det, vil jeg miste min brukerkonto etter kort tid. Så det vil ikke forbause meg om selve det å snakke om helvetes flammer, om kort tid vil bli like uakseptabelt. Hvorfor føler du at du har det behovet? Skjønner ikke behovet jeg, hvorfor klarer du ikke å vente til guden din gjør noe med saken? Og vil du ikke anse kristne som ønsker noen til helvette for ikke snille mennesker? Noen ganger skulle jeg ønske at helvette faktisk var virkelig, for det er så utrolig mange kristne som ville hatt godt av en tur dit... Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 15. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2016 Og vil du ikke anse kristne som ønsker noen til helvette for ikke snille mennesker? Jo litt, men man prøver jo å advare andre slik at de skal unngå helvete. Det er ikke kun for å plage noen, det er faktisk fordi det er til deres beste å høre på en slik forkynnelse. For eksempel har denne Torp vært aktiv i å forkynne til homofile, for å redde dem fra helvete. Men hvis noen kritiserer hans egen livsstil mener han bare det er slemt og ondt og utsette ham og hans kone for slikt. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 15. februar 2016 Del Skrevet 15. februar 2016 (endret) Jo litt, men man prøver jo å advare andre slik at de skal unngå helvete. Det er ikke kun for å plage noen, det er faktisk fordi det er til deres beste å høre på en slik forkynnelse. Aha, så det er med ønske om å være snille mot folk at truslene om helvette utdeles altså... "Tro på jesus eller så havner du i helvette" liksom... Er vel ikke snilt å true noen med slikt over noen ubekreftede påstander, er det vel? For eksempel har denne Torp vært aktiv i å forkynne til homofile, for å redde dem fra helvete. Men hvis noen kritiserer hans egen livsstil mener han bare det er slemt og ondt og utsette ham og hans kone for slikt. Har aldri kristne som er i mot homofili tenkt over at det er rart at gud skaper noen slik for senere å nekte dem sin egen skapelse? Gud må jo være enten idiot eller ond om dette faktisk var tilfelle. Og ville det ikke vært mye lettere å laget alle hetrofile da, om det er så om å gjøre? Homofile velger faktisk ikke legningen sin... selv om religiøse tykkhuder tror det... Hvordan man bedriver hor om man gifter seg etter en skilsmisse forstår jeg ikke... Det er da kun en forvrengning av begrepet drive hor... Endret 15. februar 2016 av RWS Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 15. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2016 RWS: Litt underlig at du har diskutert i mange år uten å ha skjønt disse grunnleggende tingene. "Er vel ikke snilt å true noen med slikt over noen ubekreftede påstander, er det vel?" Selv hedningesamfunnet kaller Jesus for en helvetesforkynner, og det er ikke uten grunn. Derfor vil den som tror på Bibelen automatisk tro på disse sitatene om helvete/ildsjøen. Skilsmisse og gjengifte baserer seg på at man med ektefelle nr 1 inngikk en pakt som varer til døden skiller en ad. Og dette gjelder enten man liker det eller ikke. Gjengifte er dermed forbudt inntil ektefelle nr 1 er død. Og det er selvsagt ikke lov å planlegge noe drap på ektefelle nr 1, huff og huff! I serien "Hvem tror du at du er" viste man et tilfelle der det var rykter om en slekt. Disse ryktene skrev seg tilbake til en mann som hadde en kone i Trondheim, men flyttet fra familien og til Røros der han fikk en samboer og nye barn. Disse fikk ikke lov til å gifte seg siden mannens ektefelle fortsatt var i live. De levde følgelig i stor skam i Røros, og måtte tidvis på tukthuset. (Dette dreide seg om noen av ballettdanserinnen Ingrid Lorentzens nokså fjerne forfedre.) I dag finnes det vel fortsatt enkelte prester som nekter å vie fraskilte personer, men jeg antar at disse utgjør et fåtall. Da samfunnet i dag fullt ut aksepterer skilsmisse og gjengifte. Mange er skilt og gjengift både to og tre ganger. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 15. februar 2016 Del Skrevet 15. februar 2016 RWS: Litt underlig at du har diskutert i mange år uten å ha skjønt disse grunnleggende tingene. Egentlig ikke, da det er så mange fantasier, versjoner og påfunn som "følges" av de forskjellige kristne menighetene at det er umulig å vite hva den enkelte kristne mener... At jesus var en helvettes forkynner stemmer jo det, ihht bibelen... I dag finnes det vel fortsatt enkelte prester som nekter å vie fraskilte personer, men jeg antar at disse utgjør et fåtall. Da samfunnet i dag fullt ut aksepterer skilsmisse og gjengifte. Mange er skilt og gjengift både to og tre ganger. Er selv gift og skilt to ganger og har aldri følt noen skyld eller synd i det... Men så er jeg ikke kristen/religiøs heller da og slipper å forholde meg til slik tull... Gifter jeg med en tredje gang kommer det til å stå "Til min fremtidige eks kone" i den ringen... Etter å ha lest om og "studert" religion i en del år er det vel ganske så klart for meg at alle disse påståtte gudene er menneskeskapte. Dessverre er det folk som er dumme nok til å tro på disse påstandene og dumme nok til å tro at disse skriftene er hellige og derfor kan agere som sannhet og de som tror er dessverre også blinde nok i sin tro til å tro at tvang og alt for ofte drap er riktige ting å ty til ovenfor de som ikke er villige til å tro på påstandene. Dette har ført til uhorvelige lidelser verden over og fortsetter å gjøre det, alt fordi noen diktet opp en gud nede i midtøsten for lenge siden... Hvordan vi har klart å evolvere med den intelligensen vi har og fremdeles feste lit til slike oppdiktede guder er et mysterium for meg... Og hvordan noen fremdeles tror på mytene i GT, som selv jødene innrømmer er myter, er et like stort mysterium... Og hvor mye lidelse en eks jøde brakte over de som har en annen seksuell legning ved å si det han gjorde er bare helt banalt... Og enda mer banalt er det at mennesker i dag, i utgangspunktet gode mennesker, er villige til å la andre mennesker lide fordi en eks jøde skrev det han gjorde i et oppdiktet verk.... Hvorfor i all verden kan ikke de som er homofile få lov til å elske også liksom? Hvorfor dette behovet for å plage, pine og drepe andre over disse oppdiktede ordene? Lenke til kommentar
IHS Skrevet 15. februar 2016 Del Skrevet 15. februar 2016 Er selv gift og skilt to ganger og har aldri følt noen skyld eller synd i det... Ja, ja RWS Lenke til kommentar
RWS Skrevet 15. februar 2016 Del Skrevet 15. februar 2016 Er selv gift og skilt to ganger og har aldri følt noen skyld eller synd i det... Ja, ja RWS Skal du forsøke å få meg til å føle tulle synd eller skam ved dette? Vil si det er stikk motsatt jeg, å tvinge seg til å leve sammen med noen man åpenbart ikke går sammen med er synd og skam... 1 Lenke til kommentar
IHS Skrevet 15. februar 2016 Del Skrevet 15. februar 2016 (endret) Er selv gift og skilt to ganger og har aldri følt noen skyld eller synd i det... Ja, ja RWS Skal du forsøke å få meg til å føle tulle synd eller skam ved dette? Vil si det er stikk motsatt jeg, å tvinge seg til å leve sammen med noen man åpenbart ikke går sammen med er synd og skam... Ja, for det kan umulig ha vært din skyld. Slikt finnes jo ikke, ikke sant ? Endret 15. februar 2016 av IHS Lenke til kommentar
RWS Skrevet 15. februar 2016 Del Skrevet 15. februar 2016 Ja, for det kan umulig ha vært din skyld. Slikt finnes jo ikke, ikke sant ? Selvsagt har jeg skylden også for at det gikk som det gikk, har aldri vært spesielt god til å sette skylden på andre jeg...Men jeg føler ingen religiøs skyld eller skam for det var det jeg mente, om du ikke skjønte det... Har sagt det før, kristendom er å be om å få knekt bena for så å takke ja til jesus krykkene når de kristne kommer og tilbyr dem... Falske håp og tomme løfter er at kristendom og religion er. Da er det bedre å forbli ærlig og frisk enn å tro på slike verdiløse påstander Så kan man heller leve etter hva som ikke skader andre mennesker fremfor å hele tiden måtte tenke på hva en fantasigud mener og vil... Lenke til kommentar
IHS Skrevet 15. februar 2016 Del Skrevet 15. februar 2016 (endret) Selvsagt har jeg skylden også for at det gikk som det gikk, har aldri vært spesielt god til å sette skylden på andre jeg...Men jeg føler ingen religiøs skyld eller skam for det var det jeg mente, om du ikke skjønte det... "religiøs skyld" ? hva er det ? Skyld er skyld, og noe alle føler, det være seg bevisst eller ubevisst, RWS Her tilbyr Jesus Kristus en vei ut av uføret, som noen vil bruke, andre ikke, så enkelt er det. Endret 15. februar 2016 av IHS Lenke til kommentar
RWS Skrevet 15. februar 2016 Del Skrevet 15. februar 2016 Her tilbyr Jesus Kristus en vei ut av uføret, som noen vil bruke, andre ikke, så enkelt er det. Som sagt, trenger ikke falske løfter og tom trøst jeg... Står for det jeg gjør selv, på godt og ondt. Tror ikke jesus fantasiene ville hjulpet i noen av skilsmissene gitt... Noen må forholde seg til den virkelige verden vet du IHS... Lenke til kommentar
IHS Skrevet 16. februar 2016 Del Skrevet 16. februar 2016 "religiøs skyld" ? hva er det ? Skyld er skyld, og noe alle føler, det være seg bevisst eller ubevisst, RWS Her tilbyr Jesus Kristus en vei ut av uføret, som noen vil bruke, andre ikke, så enkelt er det. Som sagt, trenger ikke falske løfter og tom trøst jeg... Står for det jeg gjør selv, på godt og ondt. Tror ikke jesus fantasiene ville hjulpet i noen av skilsmissene gitt... Noen må forholde seg til den virkelige verden vet du IHS... Er ikke snakk om falsk trøst RWS, men genuine befrielse fra skyld. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 16. februar 2016 Del Skrevet 16. februar 2016 Er ikke snakk om falsk trøst RWS, men genuine befrielse fra skyld. Som sgt, trengs ikke, har ingen skyld.... Skylden har disse jødene, det var de som fant på disse yahwe fantasiene... 1 Lenke til kommentar
Jedi Jordal Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 (endret) Jedi Jordan, Abigor og Noxhaven. Dere kan bare fortsette å se på tv, spise potetgull og godteri hele dagen som deres "spiritulle" liv. Andre kan vel leve sine som de ønsker, eller?Ja så lenge de ikke skal prakke sin tro på meg og ikkeforteller meg at jeg skal brenne evig fordi jeg ikke tror på drt samme som dem. Kan ikke kristne bare ha troen sin for seg selv, eller? Vi har vel fri tale, inkludert respekt, etikett osv i Norge, har vi ikke det?Klart vi har talefrihet, men vi har ikke rett til å drive med svindel. Endret 20. februar 2016 av Jedi Jordal Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 Jedi Jordan, Abigor og Noxhaven. Dere kan bare fortsette å se på tv, spise potetgull og godteri hele dagen som deres "spiritulle" liv. Andre kan vel leve sine som de ønsker, eller?Ja så lenge de ikke skal prakke sin tro på meg og ikkeforteller meg at jeg skal brenne evig fordi jeg ikke tror på drt samme som dem. Kan ikke kristne bare ha troen sin for seg selv, eller?Vi har vel fri tale, inkludert respekt, etikett osv i Norge, har vi ikke det?Klart vi har talefrihet, men vi har ikke rett til å drive med svindel. Det får du si om politikerne også da, og media og mange andre ting. Lenke til kommentar
Jedi Jordal Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 Jedi Jordan, Abigor og Noxhaven. Dere kan bare fortsette å se på tv, spise potetgull og godteri hele dagen som deres "spiritulle" liv. Andre kan vel leve sine som de ønsker, eller?Ja så lenge de ikke skal prakke sin tro på meg og ikkeforteller meg at jeg skal brenne evig fordi jeg ikke tror på drt samme som dem. Kan ikke kristne bare ha troen sin for seg selv, eller?Vi har vel fri tale, inkludert respekt, etikett osv i Norge, har vi ikke det?Klart vi har talefrihet, men vi har ikke rett til å drive med svindel. Det får du si om politikerne også da, og media og mange andre ting. Så klart. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå