Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Blir ikke kvitt neglesopp

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg er en kar på 25 år som har i de siste 3 årene hatt neglesopp på to av tærene på venstre fot. Det første året var ikke alvorlig og jeg tenkte aldri over hva det kunne være annet enn at "jeg hadde stygge tånegler, hvem har vel ikke det?"

Så, etter over ett år gikk jeg til slutt i innkjøp av Nalox som skal hjelpe mot dette. Jeg fikk opplyst at dette kunne ta et år før det var blitt borte, så jeg brukte dette flittig så lenge tuben varte, ca 8mnd uten særlige resultater. Selvfølgelig supplert med gode råd for fotvask og rene sokker. Etter en måned uten Nalox gikk jeg i innkjøp av Scholl som skulle være et bedre middel, og nå et halvt år senere og en tom flaske har det ikke blitt særlig bedre, men det har heller ikke blitt værre.

Mens jeg holdt på med Scholl fikk jeg vite at min far hadde hatt det samme som meg for noen år siden, men fikk en tablettkur som virket for ham.

Det jeg lurer på er hvordan jeg kan eventuelt få en liknende type kur? Dette er sannsynligvis noe som går på resept, så kan jeg dra til fastlegen min og få snakket med ham om dette? Hvor sannsynlig er det at han ber meg fortsette å bruke reseptfrie midler som ikke virker? En av tærene er meget irriterende og kan gjøre vondt i trange sko eller på trening, så jeg ønsker å bli kvitt dette så fort som mulig.

Håper på noen svar eller tips til andre ting jeg kan prøve reseptfritt som virker bedre enn hva jeg allerede har prøvd :)

Anonymous poster hash: 89440...83f
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du forteller selvfølgelig legen hva du har prøvd så langt, og hvor lenge du har holdt på, da trekker nok legen frem de sterkeste stoffene. Dessverre har disse bivirkninger, det jeg husker er håravfall og redusert smakssans. Utfordringen med sopp som har gått i neglene, er at det ikke finnes stoffer som effektivt kan drepe soppen som allerede er der, den kan bare hindres i å vokse videre. Det betyr at frisk negl vil vokse ut mens du går på medisinen, men den soppbefengte delen av neglen vil du ha inntil frisk negl har vokst helt ut. Det er en prosess som kan ta 6-12 måneder. Du må gå på medisinen hele denne perioden. Sluntrer du unna, vil soppen ta seg opp igjen. Dette er dyr medisin, regn med flere tusen kroner.

Et alternativ er laserbehandling av sopp. Jeg kjenner ikke til hvor effektivt dette er, men spør legen. Vis gjerne til linken om legen ikke har hørt om laserbehandling.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner en som fikk ødelagt lever av en soppkur. Legen skulle ha fulgt denne pasienten nøye opp når et så ekstremt tiltak velges. Denne mannen fikk ødelagt yrkeslivet sitt, og ble helt nødt til å arbeide deltid etter leverskaden. Han fikk behandling med piller av den skjødesløse legen. Pasienten skulle helt klart i det tilfelle hatt noen blodprøver for å følge opp den risiko han ble utsatt for.

Jeg vet ikke helt hvilken type sopp og hvor på kroppen han hadde soppinfeksjon. Dersom det finnes ekstra sterke utvortes midler mot neglesopp, så ville jeg helt klart ha valgt det framfor å ty til soppmidler innvortes. Spesiellt for et "så lite" problem. Ikke ta deg nær av det jeg nettopp sa da. For det finnes garantert værre steder å ha soppinfeksjon.

Om du går for innvortes behandling så må legen følge deg ordentlig opp kontinuerlig. Les ihvertfall pakningsvedleggene nøye, og konsultere med legen om det er noe tvil med bruk og helsefare. Mange leger kan jobben sin, men man kan også kommer ut for dårlige leger som ikke passer på hva det er slags "gift" de skriver ut.

Å rive av negler som foreslås i innlegg fra nebrewfoz, det høres litt smertefullt ut ihvertfall noen dager etter bedøvelsen og inngrepet har gitt seg. Er vel best å konsultere med legen om det i det hele tatt er noen god idé. For alt man vet så kan neglesoppen komme tilbake etterpå nesten uansett hva du prøver ut.

Håper du finner en løsning og blir kvitt den for godt. Kanskje du bør kaste skoene dine og kjøpe inn nye? Gå barføtt innendørs?

Anonymous poster hash: 8b8fe...983
Lenke til kommentar

Å rive av negler som foreslås i innlegg fra nebrewfoz, det høres litt smertefullt ut ihvertfall noen dager etter bedøvelsen og inngrepet har gitt seg. Er vel best å konsultere med legen om det i det hele tatt er noen god idé. For alt man vet så kan neglesoppen komme tilbake etterpå nesten uansett hva du prøver ut.

Jeg er ikke lege, og ingen av mine helseråd er basert på medisinsk kunnskap.

I dette tilfellet var det basert på grotesk og morbid humor.

(Fingeramputasjon sørger vel for at neglen ikke gror ut igjen, og dermed har ikke soppen noe sted å gjøre av seg, men dette er heller ikke et fornuftig råd som bør tas alvorlig.)

Lenke til kommentar

Internetts skremselspropaganda slår til igjen. Det er bare å ta frem behandlingsboken for hester igjen (forkjølelse: skyting, hoste: skyting, forstuelse: skyting etc etc).

Ja, gå til legen din. Han skriver ut Terbinafin til deg. Lang kur som Harket nevner, 6-12 måneder, altså inntil nytt vev er grodd ut igjen.

Behandling av onykomykose (terbinafinfølsom soppinfeksjon i neglene) forårsaket av dermatofytter. Ingen effekt mot pityriasis versicolor. Offisielle lokale retningslinjer bør følges, f.eks. nasjonale anbefalinger mht. korrekt bruk og forskrivning av antimikrobielle legemidler.

Det blir fort en del penger av det, men en produsent er langt rimeligere enn andre. (Velg Ratiopharm istedet for Novartis om jeg ikke husker feil). Det er snakk om tredjedel av prisen i forskjell.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Hei! Har neglesopp jeg også. Ikke fortvil!

Jeg fikk resept på lamasil, full pris er 1425,-. (ca) Men hvis du spør etter billigere kopipreparater på apoteket, får du et til halv pris. (ca) 720,-

Det nevnes et til en tredjedel av prisen lenger oppe her, men det vet jeg ikke noe om. Jeg var i alle fall fornøyd med å betale 720,- i stedet for 1425,-

Apoteker er fulle av reseptfrie midler som ikke virker, så det var dumt å ikke gå til legen først. Da hadde legen kunnet fortelle deg at det eneste som hjelper er en 12 uker lang tablettkur. Men sånn er livet. Man blir lurt stadig vekk. Stadig vekk!

Lykke til med tablettkur. De jeg bruker heter Terbinafin Orifarm.  (det samme som Lamasil) Jeg har ikke merket noe til bibirkninger, men så har jeg vel gode nyrer da.

:thumbup:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...