Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

roaming profile/sentral lagring (har 2 pcer)

Anbefalte innlegg

OK, klumsete tittel, får prøve å forklare problemet litt bedre. Kortversjon: Er lei av å ha ulike profiler/data på ulike maskiner. Langversjon følger under.

Jeg bytter mellom flere maskiner daglig. Det vil si hjemmemaskin og skolemaskin (på universitetet). Det fungerer litt krøkkete, i og med at jeg må kjøre remote admin eller ftp (eller av og til maile meg selv) for å overføre data mellom maskinene. Det blir litt kunstig når jeg har forskjellig mappestruktur og ulike filer for fag hjemme og på skolen, og når f.eks favorittene mine i Opera har forskjellig rekkefølge på de to maskinene slik at bruken blir litt mer tungvint.

I disse nettverkstider er jo dette en håpløs løsning. Det smarteste hadde selvfølgelig vært å få til en full synkronisering av data (altså ikke tyngre data som mp3s osv, jeg snakker om en del av data jeg selv velger ut, som spesielle mapper) mellom maskinene eller å lagre data på en sentral server slik at de til enhver tid vil være oppdatert.

Jeg kan selvfølgelig synkronisere manuelt, men noe av meningen med disse datamaskinene vi er så glad i er jo at de oppgaver de kan automatisere skal de automatisere.

I tillegg til de to maskinene disponerer jeg et område på mitt universitets server (som alle andre som går på UiB). Dette området er det klart tryggeste (garantert "på", backup osv), men jeg får dessverre ikke koblet meg på der hjemmefra bortsett fra ved ftp (det går muligens an så lenge man er koblet til ved en spesiell VPN-tilkobling, men bruk av denne halverer dessverre hastigheten på nettet).

Noen som har forslag til løsninger på dette? Er det firmaer som tilbyr et sted der innstillinger og dokumenter kan lagres og aksesseres som om de lå lokalt (jeg har 2Mbits linje) til en billig penge, som et webhotell altså men ikke for webhosting. Trenger ikke mail, database eller lignende.

Jeg trenger altså et sentralt område, men også informasjon om synkroniseringstjenester tilgjengelige for Windows XP.

Personlig er jeg overbevist om at vi alle går i denne retningen etterhvert som vi får flere bærbare enheter og bruker flere maskiner og er avhengig av å hele tiden ha synkronisering mellom de ulike enhetene. Før eller senere har vi alle et slikt sentralt område.

Endret av NuB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg ville muligens satt opp roaming profil der følger endringer og alt du gjør med deg selv som bruker og ditt profil område med deg det er ikke dumt. men det man skal passe seg for da er at man har ett eget dokument område som man har tilgang til uansett som ligger på ett eget share

ulemper med dette er at maskina må tilhøre ett domene samt at den har en domene kontroler og i tillegg en fil server

Lenke til kommentar

Hmm, ser litt på dette nå, virker litt tungvint, det ser ut som man må ha Windows 2000 Server for å kunne kjøre Active Directory domenekontroller, og den tjenesten er vel beregnet på større systemer. Får undersøke litt mer men vinninga bør helst ligge litt over spinninga...

Lenke til kommentar

Du behøver ikke domenekontroller for å bruke roaming profile. Du kan ha den liggende hvorsomhelst bare du kan aksessere via SMB. Kan være wiin 2000 pro, linux (med samba), Solaris (med samba). I brukerdefinisjonen din må du angi hvor profilen ligger.

Spørsmålet er om du får satt opp et SMBmount på området ditt ved UiB - jeg tror faktisk det går.

Lykke til!

-zg

Endret av zeitgeist
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...