Gå til innhold

Kjøp av nytt Skylake-system

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, jeg har brukt de siste dagene på å undersøke skylake nøyere. Jeg er ikke imponert. Techspot sin review summer opp inntrykket jeg har fått ganske greit.

Skylake er derfor uaktuelt for min del. Jeg har vurdert om jeg skal gå for x99 eller avvente og se om intel kommer med noe bedre senere. x99 blir uansett dyrere, og jeg er usikker på om jeg skal gå for 5820k eller 5930k. Hvis valget faller på sistnevnte, kommer jeg også til å få for et motherboard som står i stil, så da blir en del tusenlapper dyrere enn hva jeg først så for meg. 

Det jeg bytter ut fra skylake builden er mobo, cpu og ram. Jeg beholder resten. 

Jeg har da sett for meg to alternativer: 

Intel i7-5820k med Asus X99-A og G.skill Ripjaws 4 3000mhz.

eller

Intel i7-5930k med enten Asus Rampage V Extreme eller Asus X99-Deluxe/U3.1. Ram er den samme som ovenfor.

Alternativ 2 er utvilsomt til dels overkill, men jeg er av typen som heller betaler litt ekstra for at jeg får kvalitet og noe som vil vare en god stund, spesielt med inntoget av dx12. Det er også litt mot det jeg pleier å gjøre ved å kjøpe det som nå er cpu+mobo som har vært ute i vel et år og det er en ny plattform ute, om enn dårligere. Jeg er ikke tvil om at en overklokka 5820k kan gjøre en god jobb, men hvordan stiller den seg opp mot 5930k om to-tre år? Tror dere at det vil være store forskjeller som forsvarer noen ekstra tusenlapper i utgift? Eller blir det bare mye-vil-ha-mer mentalitet? 

Endret av Xenphon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...