Gå til innhold

Kjøp av nytt Skylake-system

Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg planlegger å oppgradere fra min intel i7 950 i nærmeste framtid og valget har falt på Skylake og intel i5 6600k og tilhørende Z170 mobo. 

Komponentene jeg planlegger å kjøpe er disse.

Jeg har hørt at man helst burde gå for 5930K hvis man skal kjøre X99-system. Stemmer dette? Det vil i så fall bli i det dyreste laget for cpu. Jeg kan gå for 5920K, men er den da bedre enn den litt dyrere 6700k? 

Som dere også vil se fra lista, er det ikke inkludert gpu. Jeg har nvidia gtx 770 for øyeblikket. Jeg beholder det fram til neste generasjon nvidia. Planlegger å oppgradere til sli da. Det er grunnen til 1000w psu.  

Selv om alt er på komplett for øyeblikket, har jeg ikke planer om å kjøpe alt fra dem. Jeg vet at jeg får det billigere ved å kjøpe fra flere sider. 

Er det ellers noe jeg burde bytte ut eller har oversett? 

Takker for all hjelp. 

Endret av Xenphon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik du har forstått så er valget idag mellom 6600k eller 5820k. 6700k er altfor dyr i forhold til 5820k.

Det blir opptil deg hva du velger, men en 6600k holder lenge. Dersom du skal ha 2 kraftige skjermkort med en 120 Hz skjerm eller bedre burde du vurdere 5820k.

Lenke til kommentar

Han får gjøre som han vil, men jeg har ikke noe problem med å kjøpe Seagate selv som harddisk.

Værste som kan skje er jo at den går i stykker og da kan man jo bare kjøpe ny. Slik kan jo skje med alle harddisker. Selvfølgelig kjedelig å miste masse data hvis man har det på harddisken, men det er det jo uannsett hva man har.

Koster uannsett ikke, så mange kronene for en ny harddisk på 2 eller 3 TB, så det er liksom ikke så stort problem.

Endret av wil
Lenke til kommentar

Han får gjøre som han vil, men jeg har ikke noe problem med å kjøpe Seagate selv som harddisk.

Værste som kan skje er jo at den går i stykker og da kan man jo bare kjøpe ny. Slik kan jo skje med alle harddisker. Selvfølgelig kjedelig å miste masse data hvis man har det på harddisken, men det er det jo uannsett hva man har.

Koster uannsett ikke, så mange kronene for en ny harddisk på 2 eller 3 TB, så det er liksom ikke så stort problem.

Det værste som skjer er ikke at harddisken går i stykker. Det værste som skjer er at du mister data. Dette er forøvrig katastrofalt.

For meg er det svært viktig med driftssikre HDD. Selv om man bruker raid5 så kan man miste data om mer enn en disk ryker. Derfor gjelder det å minimere risiko.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel ganske relativt hvor ille dette er... for min del så er det ikke så farlig med data som går tapt nødvendigvis, men det er trossalt en kostnad som er unødvendig samt det fører til at jeg må bruke mer tid.   Når vi har forskning som viser at en type harddisk er upålitelig så ville det vært uansvarlig å ikke ta dette i betraktning ved et kjøp.   Prisforskjellene på Seagate og Western Digital/HGST er ikke så store, men å måtte erstatte en ødelagt harddisk vil jo doble prisen :)

Lenke til kommentar

Beste harddiskene jeg har hatt så langt (men jeg har jo ikke hatt alt selvsagt) er WD Red.

Har noen TB av disse i speiling og de koser seg i høy temp. i mange timer :)

Vurderte disse selv til min bruksmaskin, men de ble WD Green.   WD Red er førstevalget for NAS da :)

Lenke til kommentar

Hei, 

Jeg planlegger å oppgradere fra min intel i7 950 i nærmeste framtid og valget har falt på Skylake og intel i5 6600k og tilhørende Z170 mobo. 

Jeg har hørt at man helst burde gå for 5930K hvis man skal kjøre X99-system. Stemmer dette? Det vil i så fall bli i det dyreste laget for cpu. Jeg kan gå for 5920K, men er den da bedre enn den litt dyrere 6700k? 

Som dere også vil se fra lista, er det ikke inkludert gpu. Jeg har nvidia gtx 770 for øyeblikket. Jeg beholder det fram til neste generasjon nvidia. Planlegger å oppgradere til sli da. Det er grunnen til 1000w psu.  

Selv om alt er på komplett for øyeblikket, har jeg ikke planer om å kjøpe alt fra dem. Jeg vet at jeg får det billigere ved å kjøpe fra flere sider. 

Takker for all hjelp. 

Glemte å spør... Hva er bruksområde for PCen og har du noe budsjett/prisgrense?

Lenke til kommentar

Green er helt ok dersom du trenger en disk til filmer eller noe slikt (ikke til raid/backup) og ønsker noe som er 5400rpm. 7200rpm har en lei tendens til å bråke litt for mye.

Jeg har en green disk hjemme som må være opp mot 7 år gammel (litt usikker). Aldri hatt problemer med denne personlig i hvertfall.

Lenke til kommentar

Green er helt ok dersom du trenger en disk til filmer eller noe slikt (ikke til raid/backup) og ønsker noe som er 5400rpm. 7200rpm har en lei tendens til å bråke litt for mye.

Jeg har en green disk hjemme som må være opp mot 7 år gammel (litt usikker). Aldri hatt problemer med denne personlig i hvertfall.

Enig. Green-disken min skal kun vær til lagring av data...  Synes det er litt feil å si de er søppel uten å vite bruksområde :)

Lenke til kommentar

Hei, 

Takker for all hjelp. 

Det er snakk om gaming. Jeg driver ikke med bilde/videoredigering o.l. 

Grunnen til at jeg er litt usikker angående skylake er eventuelle fordeler en 6-core cpu kan ha når dx12 spill begynner å bli lansert. Nå har jeg inntrykket at X99-systemer (da 5820K for min del) for øyeblikket er best hvis det er snakk om video editing, rendering o.l.. Det kan jo dog forandre seg med dx12. 

For øyeblikket spiller jeg på 1080p, men når jeg oppgradere gpu'en planlegger jeg å oppgradere til 1440p, i hvert fall. 

Jeg kan gå for 5820K eller 6700K, hvis det er å anbefale (de koster ca. det samme). Høyere pris enn det blir for mye for min del. 

Lenke til kommentar

Hei, 

Takker for all hjelp. 

Det er snakk om gaming. Jeg driver ikke med bilde/videoredigering o.l. 

Grunnen til at jeg er litt usikker angående skylake er eventuelle fordeler en 6-core cpu kan ha når dx12 spill begynner å bli lansert. Nå har jeg inntrykket at X99-systemer (da 5820K for min del) for øyeblikket er best hvis det er snakk om video editing, rendering o.l.. Det kan jo dog forandre seg med dx12. 

For øyeblikket spiller jeg på 1080p, men når jeg oppgradere gpu'en planlegger jeg å oppgradere til 1440p, i hvert fall. 

Jeg kan gå for 5820K eller 6700K, hvis det er å anbefale (de koster ca. det samme). Høyere pris enn det blir for mye for min del. 

6700k vil aldri være ett bedre valg enn 5820k da de koster så og si det samme. Det eneste 6700k har som ikke 6600k stiller med er Hyper Threading, og i de tilfellene det vil gi deg en fordel, vil flere kjerner hjelpe MYE mer. 5820k kan ekstremt enkelt klokkes til tilnærmet samme hastighet som  6700k, og med en god kjøler like langt.

Du trenger også bare bry deg om CPU-bottleneck om du planlegger å spille i 120 fps, da CPU sjelden er flaskehals før man kommer over 60 fps.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...