Gå til innhold

Hva skjer etter døden?

Anbefalte innlegg

Tja hvilket grunnlag har du for å skråsikkert slå fast at du vet hva som skjer etter døden Cair Paravel? Kan du fremlegge noen beviser for dine påstander?

Eg er langt ifrå skråsikker. Og eg veit ikkje eksakt kva som skjer etter døden. Noko veit vi fordi det står i Bibelen, men mykje er ukjent for oss inntil vi sjølve kryssar Floden. Som kristne kan vi vere trygge i møte med døden fordi Jesus har lova å berge oss trygt i land.

Menneske som ikkje trur på Bibelen, veit vel absolutt ingenting om livet etter døden. Så kvifor er det så mange av desse som skråsikkert slår fast at tilstanden før livet er lik tilstanden etter døden? Burde ein ikkje heller vere audmjuk å erkjenne at ein ikkje veit? Då slepp ein å hoppe til feil konklusjonar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lite arbeidslyst i dag, så får slenge meg tilbake..

Godt poeng du kommer med over her. Tror man kommer langt når man først klarer å skille mellom vitenskap og religion, da begge forklarer samme hendelse på hver sin måte. Men i bunn og grunn er det individualiteten som setter grenser på hva man vil tro på.

Hittil har vi fastslått hva som skjer fysisk, men hva som var før og er etter, blir bare spekulasjoner og påstander av det man selv tror på. Er man helt stuck mellom tro og fakta, kan man få en interessant og spennende reise ved utforsking av mellom dem, noe jeg er veldig interessert i som agnostiker. Har sett en del YT-videoer om folk som har vært død og kommet tilbake, og selv de kommer med forskjellige personlige opplevelser: noen ser bare et sterkt lys, en annen hevder han var i Helvete. Om det de så var ekte eller bare en kjemisk reaksjon skapt av hjernen i sin siste øyeblikk, kan vi ikke vite helt sikkert uten nødvendige tester.

Men at hjernen er mer enn en bare grå kjøttklump, det tviler jeg ikke på.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Menneske som ikkje trur på Bibelen, veit vel absolutt ingenting om livet etter døden. 

Var enig i det meste, men denne mener jeg er helt håpløs. 

Lenke til kommentar

Lite arbeidslyst i dag, så får slenge meg tilbake..

Godt poeng du kommer med over her. Tror man kommer langt når man først klarer å skille mellom vitenskap og religion, da begge forklarer samme hendelse på hver sin måte. Men i bunn og grunn er det individualiteten som setter grenser på hva man vil tro på.

Hittil har vi fastslått hva som skjer fysisk, men hva som var før og er etter, blir bare spekulasjoner og påstander av det man selv tror på. Er man helt stuck mellom tro og fakta, kan man få en interessant og spennende reise ved utforsking av mellom dem, noe jeg er veldig interessert i som agnostiker. Har sett en del YT-videoer om folk som har vært død og kommet tilbake, og selv de kommer med forskjellige personlige opplevelser: noen ser bare et sterkt lys, en annen hevder han var i Helvete. Om det de så var ekte eller bare en kjemisk reaksjon skapt av hjernen i sin siste øyeblikk, kan vi ikke vite helt sikkert uten nødvendige tester.

Men at hjernen er mer enn en bare grå kjøttklump, det tviler jeg ikke på.

Ja fant en intressant artikkel om dette : http://www.wired.com/2013/04/consciousness-after-death/

som han forklarer der med "after-death" experiences:

"People tend to interpret what they see based on their background: A Hindu describes a Hindu god, an atheist doesn’t see a Hindu god or a Christian god, but some being. Different cultures see the same thing, but their interpretation depends on what they believe."

så ofte ser man bare det underbevisstheten har blitt fortalt i alle år,  om dette skjer mens før de "dør" eller når hjernen er ikke lenger er aktiv eller om det er mens de våkner opp er jo ett godt spørsmål forsåvidt.

Hjernen utløser ett stoff som får det til å føles ut som en ekte opplevelse, på en måte ett narkotikum,

Finner dessverre ikke kilden på akkurat nå på den artikkelen der jeg leste det.

Dessverre vil jeg eller kan jeg ikke tro på en bok som ble skrevet av forskjellige munker på 200-300 e.kr etter beodring av romersk keisere og som har så mange faktuelle feil at det blir for dumt å tro på det, så får jeg heller gå til helvete siden det er slik den religionen fungerer. Nei folk skal få tro på hva de vil, er jo tross alt det som religion gjør, at man får en mer "mening" med ting og at man har noe å se frem til selv etter døden,det er jo tross alt den eneste likhetene mellom ALLE religionene som er skrevet. 

Det vi vet som skjer som er faktuelt er at hjertet stopper, man mister oksygen i hjernen og hjernen sin elektriske aktivitet og kjemi stopper opp, og sakte men sikkert så dør alle cellene og derav funksjonene i kroppen.

Hvis man vil se hvor liten plass man egentlig har i dette universet så er det bare til å ta en titt på dette:

https://www.youtube.com/watch?v=XH7ZRF6zNoc

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Kroppen er bare en radio, og hjernen er antennen

Advarsel buddhistisk sånn mumbojumbo shit  :ninja:

Edit: lyttet tilfeldigvis til en dhamma talk, hvor mine påstander kommenteres .. Brahm er forøvrig en meget anerkjent meditasjons ekspert

https://www.youtube.com/watch?v=RggiVQ6F0fk

Fant frem en til, som tar for seg prosessen på en oversiktlig måte

https://www.youtube.com/watch?v=htQ12Z2MV0Q

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Hva er det med deg? Jeg forsøker å si på mange forskjellige vis at dette kan alle gjøre, og alle har forhåpentligvis bevissthet .. Så hvis du virkelig vil se, hvem stopper deg?

Alle kan ha en bevissthet uten hjerne? Det er en fantastisk påstand, uten rot i virkeligheten. Da hadde vi ikke hatt behov for den halvannen kilos grå klumpen i skallen vår. 

Du feiltolker det jeg forsøker å få frem, og det er at du MÅ PRØVE selv, så forsvinner tvil av seg selv. Jeg bryr meg døyt om det du kaller den "grå klumpen" og hva vi liksom mener om det organet. Det er egne erfaringer som teller mest. Før du prver selv, baserer du deg på andres "sannheter", og det kalles tro

Men for all del, la oss ikke snakke om dette, fordi det har ingen interesse i denne tråden. Jeg kom bare med en egen erfaring, og ikke mer enn det.

Hvordan feiltolker jeg det du sier når du mener man ikke trenger en hjerne for å ha bevissthet? Det skal en ganske fanatisk tro til for i all seriøsitet å hevde at et hundretalls milliarder nevroner i samspill med et hundretalls trillioner av synapser i et fyrverkeri av elektrokjemi ikke er en forutsetning for bevissthet.  

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Du må ha misforstått totalt, eller jeg fryktelig uklar, men uansett har jeg postet ett par filmer som tar for seg fenomenet, og utdyper

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 5 uker senere...

Vel, om man skal tro de forskjellige opplevelsene mennesker som har vært erklært død (men likevel lived to tell the tale), så varierer det. Alt fra et sort ingenting, til helt "unike" opplevelser, til kjente og kjære avdøde. Dette er et tema det bare forblir teorier om.

Lenke til kommentar

Vel, skal man se helt medisinsk og logisk på det, så kan man forklare disse "visjonene" med at hjernen fortsatt lever i opptil ett minutt etter hjertestans og i den tiden slipper ut stoffer som skaper hallusinasjoner/drømmer i det den slår seg av helt. Det er disse folk oftest opplever og når de får i gang hjertet igjen i etterkant, kan det virke som at man har vært i en annen "dimensjon". 

Men det er min teori.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Har masse av "sikre" historier på sånne fenomener, samt endelig egen erfaring, men I og med at kritikeren MÅ ha noe å nedvurdere i forhold til sin egen "tro", kommer det neppe til å nå standarden bevist over all tvil.

Men det gjøkke no, morro læll!

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det er garantert, men enda viktigere å se at dette "livet" er ikke første gang, og er du nå sikker på at du vil forsøke "lotteriet" enda en gang til ...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvis du ser helt nøye på prosessene i bevisstheten, vil du oppdage at det foregår på full auto, og det er ikke du som styrer den prosessen, det er dine vaner og uvaner som lever sitt eget liv, og det livet består av å lage så mange små liv som mulig (tanker og følelser), som I og med at det er snakk om liv, dermed MÅ eldes og dø hen .. Du tar all denne upersonlige naturlige prosess som å være "deg", men det er du aldri før du slutter å tro på "produsenten"

Saken er at du egetlig ikke lever, men allerede er død eller i dyp søvn

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det var da voldsomt til negativitetet da Loka :p Du dør så langsomt at du tror du lever. Men hvordan forklarer du da alle de fantastiske øyeblikkene i livet?

Hvem sier "fantastisk"? ;)

Er forøvrig happy med verden som den er, har sluttet å produsere flest mulige "personer" med sin personlige agenda.

Fri fra seg selv, er eneste form for frihet som varer. Kjenn etter på det du synes er fantastisk godt, så får du øye på giften i åtet.

Men faktisk er hele overflaten din steindau, du vil bare ikke se det, drømme videre, motforestillinger?

:)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...