Gå til innhold

Hva skjer etter døden?

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

@loka: Say what?? Hvordan kan du oppleve noe når du ikke eksisterer i det virkelige plan? Hvertfall ikke fysisk, men mener du at du var bevisst i ren energiform?

Det er bare kroppen som dør, mens strømmen av bevissthet fortsetter helt til "du" venner deg av med å "skape deg selv", eller sagt som: bli unnfanget og født av en mor (som er den vanlige forklaringen)

vi sitter fast i vår egen uvane, kan du si

Det er ingen bevissthet uten en fysisk hjerne.

Hos deg muligens ..  :p

Hvordan vet du at det stemmer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synd, så faktisk fram til å lære noe nytt. Jaja, da får jeg følge Buddhas budskap og vente til jeg dør og blir vitne til prossessen selv. Men en ting er sikkert: man kan IKKE velge sine foreldre selv. I så fall må jeg har vært helt blind, eller levd et såppass ondt tidligere liv at jeg blir straffet nå. Ja, hvem vet, kanskje vi eksisterer i et høyere plan, og dette livet er faktisk vårt Helvete. :hmm:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg sa at Buddha sa Ehi passiko!, og så oversatte jeg den enkle setningen ... Vær grei å våkne!!

Jeg kan ikke lære noen noe som helst, det er jo det som er hele poenget. Du må se det med din bevissthet, så får du direct knowing ..

Der er ingen verden utenom din bevissthet, så du har absolutt alt du trenger, hele tiden, så kom igjen!!!!

Så sier skeptikeren: Nja, jeg holder meg til det som er fornuftig og vitenskapelig, så jeg må vente til vitenskapen gir meg lov til å undersøke saken ...

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Jeg bryr meg ikke i det hele tatt over hoderisting, har ingen i meg som må beskyttes eller har spesiell verdighet som man kan miste nattesøvnen over. Og det er du som er helt på viddene, fordi du påstår at noe er ulogisk uten av du vet det grann om hva som ligger bak. Men som sagt, det er greit, og ha det bra!

At du har en bevissthet som er uavhengig av ditt fysiske legeme, samt at du har opplevd og husker ting fra før du ble født er jo svært ulogisk, med utgangspunkt i den kunnskap vi har i dag. Jeg tror de fleste vil være enige i at dette er ulogisk. Og du sier jo selv at du har trent i flere år. Du er vel enig i at jeg ville vært en idiot om jeg bare tok ditt ord for å være sannhet, uten å ha sett et snev av bevis?

Lenke til kommentar

@loka: Say what?? Hvordan kan du oppleve noe når du ikke eksisterer i det virkelige plan? Hvertfall ikke fysisk, men mener du at du var bevisst i ren energiform?

Det er bare kroppen som dør, mens strømmen av bevissthet fortsetter helt til "du" venner deg av med å "skape deg selv", eller sagt som: bli unnfanget og født av en mor (som er den vanlige forklaringen)

Hos deg muligens .. :p

Hos alle. Mener du at du kan stenge oksygentilførselen til hjernen uten å miste bevisstheten? Det skulle jeg likt å se.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hos deg muligens .. :p

Hos alle. Mener du at du kan stenge oksygentilførselen til hjernen uten å miste bevisstheten? Det skulle jeg likt å se.

Hva er det med deg? Jeg forsøker å si på mange forskjellige vis at dette kan alle gjøre, og alle har forhåpentligvis bevissthet .. Så hvis du virkelig vil se, hvem stopper deg?

Hva angår lufttilførsel, så trenger kroppen akkurat hva den må ha, og det er ikke bestandig like mye som du må forbruke. Du har vel hørt om at det er mulig å trene seg opp til å senke metabolismen?

Har du tenkt ¨å svare på mitt spørsmål snart?

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Jeg sa at Buddha sa Ehi passiko!, og så oversatte jeg den enkle setningen ... Vær grei å våkne!!

Jeg kan ikke lære noen noe som helst, det er jo det som er hele poenget. Du må se det med din bevissthet, så får du direct knowing ..

Der er ingen verden utenom din bevissthet, så du har absolutt alt du trenger, hele tiden, så kom igjen!!!!

Så sier skeptikeren: Nja, jeg holder meg til det som er fornuftig og vitenskapelig, så jeg må vente til vitenskapen gir meg lov til å undersøke saken ...

Jeg er våken, faktisk mer åpensinnet og reflekterende enn fleste skal ha det til, men selvsagt drives jeg av logikken og fornuften, og ikke minst det jeg sanser. Ehi passiko betyr "kom og se", og det skulle jeg gjerne ha gjort om jeg hadde hatt mulighet, men dessverre er jeg verken rik eller har evner til å gjøre det umulige. Aller helst skulle jeg gjerne utforsket universets mysterier.

Jeg bruker bevisstheten min til å være klar over det som er rundt meg og sansene til å hente den informasjonen inn.

Lenke til kommentar

Solipsism? 

Metaphysical solipsism is the position that I am the only person who exists or who has ever existed; that other people are mere figments of my imagination; that there is no universe outside of myself, and hence the universe began when I began and the universe will end when I end... Unless I'm a figment of somebody else's imagination.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg er våken, faktisk mer åpensinnet og reflekterende enn fleste skal ha det til, men selvsagt drives jeg av logikken og fornuften, og ikke minst det jeg sanser. Ehi passiko betyr "kom og se", og det skulle jeg gjerne ha gjort om jeg hadde hatt mulighet, men dessverre er jeg verken rik eller har evner til å gjøre det umulige. Aller helst skulle jeg gjerne utforsket universets mysterier.

Jeg bruker bevisstheten min til å være klar over det som er rundt meg og sansene til å hente den informasjonen inn.

Hvor langt må du gå for å komme dit Buddha kalte for "kom og se"?

Jeg er forøvrig å regne som en "fattig"selv

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Solipsism? 

Metaphysical solipsism is the position that I am the only person who exists or who has ever existed; that other people are mere figments of my imagination; that there is no universe outside of myself, and hence the universe began when I began and the universe will end when I end... Unless I'm a figment of somebody else's imagination.

Nei, den er for ekstrem, jeg vi,l heller si at vi kan erfare universet fra to forskjellige plan: Det personlige, og zero-posisjon. På det første planet erfarer du ¨å være en av mange, mens på den andre planet erfarer du at det er bare "one", og det har bestandig vært bare "one", og intet mangler når det er bare "One"

Eller se det som en snurrebass, i kjernen står den stille og i balanse, mens ute i ytterkantene er man fanget i gravitasjon og slynges videre ut i tomheten og fragmentering

Lenke til kommentar

Vet ikke, avhenger av hvor "dit" er hen og hvor han opprinnelig kalte til. Regner med han mente nirvana og derav kom de fire sanningene som forklarte hvordan man skulle komme dit.

Jeg har egentlig gitt opp å finne riktig vei i livet lenger. Har forvillet meg inn i en sti nå og vandrer rundt på den inntil jeg kommer over en ny veiskille.

=======================================================================================================================

Edit: Setter nå linje for denne diskusjonen for min del. Har avsporet nok nå og har ikke mer å tilføye tråden. Videre diskusjon om buddhisme, bevissthet, etc. kan tas i egen tråd.

Endret av Myst
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Vet ikke, avhenger av hvor "dit" er hen og hvor han opprinnelig kalte til. Regner med han mente nirvana og derav kom de fire sanningene som forklarte hvordan man skulle komme dit.

Jeg har egentlig gitt opp å finne riktig vei i livet lenger. Har forvillet meg inn i en sti nå og vandrer rundt på den inntil jeg kommer over en ny veiskille.

Det Buddha sa eller mente var: Universet starter og stopper i din bevissthet

Så, hvis du roer ned, bort med fortid, bort med fremtid, bort med deg selv, og så bare er awareness eller "meditasjon", så er du kommet dit Buddha inviterte deg. 

Det betyr at du bestemmer selv hvor langt det er frem til din egen bevissthet. Sagt på annen måte: Hva er det som ligger mellom deg og lykken? Hvis du finner noe mellom deg og lykken, er det noe du selv har plassert der

Lenke til kommentar

Hva er det med deg? Jeg forsøker å si på mange forskjellige vis at dette kan alle gjøre, og alle har forhåpentligvis bevissthet .. Så hvis du virkelig vil se, hvem stopper deg?

Alle kan ha en bevissthet uten hjerne? Det er en fantastisk påstand, uten rot i virkeligheten. Da hadde vi ikke hatt behov for den halvannen kilos grå klumpen i skallen vår. 

Hva angår lufttilførsel, så trenger kroppen akkurat hva den må ha, og det er ikke bestandig like mye som du må forbruke. Du har vel hørt om at det er mulig å trene seg opp til å senke metabolismen?

Kroppen trenger en viss mengde oksygen som selvfølgelig varierer på basis av hvert individs kroppsmasse, helse og aktivitetsnivå. Det at ikke alle forbruker lik mengde surstoff er ikke det samme som at man ikke trenger å forbruke det i det hele tatt! Hjernen og kroppen dør uten surstoff og næring. 

Har du tenkt ¨å svare på mitt spørsmål snart?

Hvilket spørsmål?

Lenke til kommentar

Hva som skjer etter døden vites ikke. For det er ingenting etter døden. Døden er en tilstand som varer evig fra det øyeblikk du dør. Hva skjer under døden.

Men for å svare på spørsmålet som stilles, hvordan opplevde du tiden før du ble født? Du husker kanskje ikke så mye av siste istid for 10.000 år siden, eller dinosaurene? Akkurat, det er det som skjer når døden inntreffer. Du går tilbake der du var. Ingenting (dessverre).

Nei, dette stemmer ikkje. Tida før livet vart skapt er ikkje det same som vår tilstand etter døden.

Tenk deg at du skriv ei bok. Etter ei tid brenn nokon boka. Sjølv om den fysiske boka går til grunne, går ikkje informasjonen tapt, men kan reproduserast i andre former. Til dømes ei e-bok. Vi seier ei bok er eit åndsverk.

Dette kan samanliknast med menneskelivet. Gud har skapt oss alle med lekam, sjel og ånd. Lekamen går til grunne, men sjela og ånda lever vidare. Før unnfanginga var sjel og ånd ikkje-eksisterande, men etter døden vil desse gå ein av to stader. Den som trur på Jesus får ein ny lekam som aldri forgår. Den som ikkje trur på Jesus får ingen ny lekam, men går til den evige pinslestaden.

Kva kjem det av at så mange feilaktig trur at vår tilstand etter livet her er sameleis som vår tilstand før livet var skapt? Kva grunnlag har du for å skråsikkert slå fast dette?

Endret av Cair Paravel
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Alle kan ha en bevissthet uten hjerne? Det er en fantastisk påstand, uten rot i virkeligheten. Da hadde vi ikke hatt behov for den halvannen kilos grå klumpen i skallen vår. 

Du feiltolker det jeg forsøker å få frem, og det er at du MÅ PRØVE selv, så forsvinner tvil av seg selv. Jeg bryr meg døyt om det du kaller den "grå klumpen" og hva vi liksom mener om det organet. Det er egne erfaringer som teller mest. Før du prver selv, baserer du deg på andres "sannheter", og det kalles tro

Men for all del, la oss ikke snakke om dette, fordi det har ingen interesse i denne tråden. Jeg kom bare med en egen erfaring, og ikke mer enn det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...