Gå til innhold

Hva skjer etter døden?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Er helt sikker på at det finnes ett liv etter døden Vårherre sier en plass ibibelen(vet ikke hvor)Den som tror på meg skal leve

Tror du Kan det være at Vårherre med den litt kryptiske meldingen mener egentlig: slutt å tro på deg selv!

Den som tror på vårherre må bort, og da er unionen med gud fullkommen ... og når du er borte er også døden en saga blott, fordi det er ingen person som kan dø lenger

Hva tror du?

Ikke en gang jødene trur på Jødenes konge :) Uansett en fantastisk hersketeknikk å si" Hvis du ikke trur noe som ikke gir mening fordi det bare er sånn vil du bli straffa". Vanskelig å missbruke...
"fact is there is nothing that you can trust; and that is a terrible fact, whether you like it or not. Psychologically, there is nothing in the world that you can put your faith, your trust, or your belief in. Neither your gods, nor your science can save you, can bring you psychological certainty; and you have to accept that you can trust in absolutely nothing. That is a scientific fact, as well as a psychological fact. Because, your leaders — religious and political — and your books — sacred and profane — have all failed, and you are still confused, in misery, in conflict. So, that is an absolute, undeniable fact."

-JK. Bombay, Second Public Talk (25 February 1962)

Lenke til kommentar

Det som skjer etter døden er at kroppen brytes ned og gir næring til nytt liv. Snart er man glemt, og blir nok en manglende forbindelse i livets tre. 

Akkurat det er det nok ingen som bestrider.med mindre man lar seg "kremere"(øsj for et vemmelig ord)

Det man snakker om, er vel om mennesket består av noe mer enn bare kroppen. En sjel? som da fortsetter på den ene eller andre måten etter at kroppen kreperer.

Jeg er slett ikke sikker hva jeg skal tro.

Lenke til kommentar

Det som skjer etter døden er at kroppen brytes ned og gir næring til nytt liv. Snart er man glemt, og blir nok en manglende forbindelse i livets tre. 

Akkurat det er det nok ingen som bestrider.med mindre man lar seg "kremere"(øsj for et vemmelig ord)

Det man snakker om, er vel om mennesket består av noe mer enn bare kroppen. En sjel? som da fortsetter på den ene eller andre måten etter at kroppen kreperer.

Jeg er slett ikke sikker hva jeg skal tro.

Forbrenning er bare en av mange former for nedbryting. Ingen av grunnstoffene menneskekroppen består av forsvinner, de bare omdannes. Ulike prosesser gir ulikt resultat. Aske inneholder også mange stoffer som er næring for liv.

Lenke til kommentar

mindre av aske enn av en hel kropp vil jeg tro?

Er ikke stort igjen etter en kremering nei... Vi, eller ei venninne av meg, klarte å rive ned urna til sin bestemor fra peishylla hjemme hos henne for noen år siden... Det puffet bestemor aske utover hele stua når urna traff gulvet og det endte med at vi stappet så mye vi klarte av asken tilbake igjen i urna for vi støvsugde i all hast da min venninnes foreldre skulle komme og vi klarte det akkurat før de kom... Mora til min venninne har aldri fått vite at hun har rester av sin mor i støvsugeen...  :) Noen år etter gjorde monty pyton noe av det samme ved en prisutdeling i USA, der de liksom "mistet" asken til det avdøde medlemmet i monty pyton på scenen.... Fikk meg til å tenke på bestemora til venninna mi, og støvsugeren....  :) Sånn of the record liksom...

Lenke til kommentar

Har tenkt av og til på om jeg skal velge kremeres. Bestemoren minogså valgte det, for hun ville ikke råtne nedi jorden. Syns det var en ekkel og slremmende tanke. 
Å kremere var rent og greit, og asken kunne fly sin vei.
Liker ikke at noen skal måtte bære meg heller. Det skal de få slippe. 

Dette programmet om Helmut Ormestad var fint, der han forteller hvordan de kommer asken sin i en felles grav uten inskripter og sånt.
Sånn vil jeg ha det. Ønsker ikke markering på noen måte, ingen taler, ingen ønsker. Bare forsvinne i fred i en sånn samlegrav. Ferdig med det. 
Tror jeg skal skrive beskjed om det og be om dette. Helst vil jeg ikke bry noen med noenting.

Lenke til kommentar

Tror jeg skal skrive beskjed om det og be om dette.

Er medlem i HEF og har allerede skrevet min siste vilje om hvordan jeg vil ha min egen begravelse, bare for å være sikker på at mine etterlatte ikke putter meg inn i en kirke og ikke overholder mine ønsker fordi det er lettest..

Vil heller ikke ha noe minnesmerke eller gravstein, men kommer til å la det være opp til gutta mine å bestemme det, om de finner trøst i å gå å se på en kald stein med mitt navn på skal jeg ikke ødelegge det for dem... Jeg er død og bryr meg derfor egentlig ikke..

Er også organ donator og håper at det kan komme noe godt ut av det når jeg dør og anbefaler alle å melde seg på som organdonator. :)

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det skjer noe. Bevisstheten vår er bare et nevralt nettverk. Noen tenker kanskje at man har en unik sjel, men ulikheter blant folk stammer stort sett fra gener og erfaringer, som over tid har formet hjernens nettverk. Det vil ikke være mørkt når man dør heller, for man har ingen bevissthet til å se mørket. Tipper det er som å sove uten at man drømmer. Men jeg tror nok man kan få noen rare forestillinger rett før hjernen også dør,dette lyset som folk snakker om tipper jeg er en konsekvens av at sanseapparatet dør, nevroner som fyrer av noen random signaler eller det at enkelte deler av hjernen dør. Skjer sikkert en del crazy ting der rett før hjernen er helt ute av drift. 

Lenke til kommentar

Religion er en type overtro = fiction.

Det skremmende er det tera antall mennesker som i løpet av barndommen

hjernevaskes til fullt og fast å tro denne overtroen = fact.

Spesielt i de typene religion hvor intoleranse og herskesyke får fritt spillerom.

Eksempelvis Olav Den Hellige (som var allt annet enn hellig) som kristnet Norge med valget: 

"Tar du den nye troen eller vil du heller bli et hode kortere?"

Akkurat slik som Taliban, IS og lignende bevegelser gjør den dag i dag.

I en liberal stat med menneskerettene i høysetet, er det OK være overtroisk

så lenge du ikke forsøker å påtvinge din overtro på de som ikke deler den.

Eller enda verre på samfunnet som helhet.

ELLERS

er du i nøyaktig samme stilling etter døden som du var i før unnfangelsen:

En bekymringsløs ikke-eksistens.

BTW

Utskeielsene i kommentarspalten til VG om republikk tilhengeren tadja hajdik

viser en skremmende oppslutning i dagens Norge om IS metoder mot folk

med meninger de ikke liker.

Vinner dette fram,

good bye demokrati, meningsfrihet og mindretallsrettigheter

og welcome samme jævelskap som IS praktiserer.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Religioner organiserer sannheten og forsøker å selge den til flest mulige, og jeg ser ikke særlig forskjell på ordinære religioner og ordinære politiske retninger, annet enn at innenfor politikken får du klapp på skuldra for å lyve "best"

Vi er bare fåreskaller

Lenke til kommentar

nettverk. unik sjel. 

Husker det var et debattprogam om temaet for noen år siden.tror det var i Tv2 Holmgang.

Da var det en som fikk en død manns "sjel" inni seg på direkten, som fortalte hvordan det fungerte.

Han sa noe om at "sjelevandring" var misforstått. Det var ikke sånn at sjelen til samme person gikk igjen og igjen, men at

man havnet nedi ei slags felles suppe eller nettverk der alt henger sammen. Og så popper man opp derifra som nye individer - men kunne da gjennom regresjon oppleve andre individer som har levd før via den "suppa/nettverket" som alle hang sammen i. Noe sånt..

Noen som så og husker det programmet? 

Lenke til kommentar

Ja,men det var for slapt i forhold til tidligere debatt program som også hadde Taxi-sjåfør Hans Bauge i publikum.

Hva skjer etter døden?

Brumle bassen Neil deGrasse Tyson hadde et glimrende svar på spørmålet,

når et religiøst troll stilte han spørsmålet.

I would request that my body in death be buried not cremated,
so that the energy content contained within it gets returned to the earth,
so that flora and fauna can dine upon it,
just as I have dined upon flora and fauna during my lifetime

Endret av snippsat
Lenke til kommentar

Jeg blir rett og slett gal om jeg tenker for mye på hva som skjer etter døden. For meg virker det så ekstremt at alt bare skal bli svart. Man tenker ikke lenger, føler ikke lenger, man er liksom ingenting og jeg sliter med å forstå det, samtidig som det er det som er logisk. Uten tvil. Skal jeg tenke logisk så blir man jo til ingenting, følelser og tanker stopper, sjelen dør og alt det der. Det er jo ingen som aner hva som skjer etter døden, nettopp fordi man blir til ingenting. Og det er ekkelt å tenke på.

Når jeg var yngre fantaserte jeg ofte om at alle kom til himmelen og man fikk møte for eksempel venner og familie som hadde dødd, om jeg begynner å tenke på dette den dag i dag håper jeg virkelig jeg møter farmor og farfar. Farmor var min bestevenn som barn og min farfar har jeg aldri møtt. Og det er egentlig en fin tanke å holde fast i, at om jeg dør så får jeg møte farmor og sånt. Men det er jo fantasi. Jeg vet at ingenting skjer, jeg bare dør. 

Lenke til kommentar

Ja,men det var for slapt i forhold til tidligere debatt program som også hadde Taxi-sjåfør Hans Bauge i publikum.

Du husker den spesikke debatten jeg beskrev altså? Lette etter det på YT men fant det ikke. Var veldig artig, skulle godt sett det igjen.

Kom over dette samtidig. Jon Schau? Aldri hørt om tror jeg. Kanskje han er kjent? Men snakker her om opplevelse i døden altså.

(Har hørt andre si lignende før)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Du får det sånn du hadde det før du var født.

Kan du dokumentere det?

Ikke me sikkerhet, men det virker mest sannsynlig i forhold til subjektiv og objektiv erfaring, hvis du legger alle mulige utfall ved siden av hverandre veier det tyngst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...