Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Paranoid schizofreni og stigmatisering

gurmail

Anbefalte innlegg

Paranoid schizofreni er en av de alvorligste psykiatriske diagnosene. Den rammer ca 3 prosent av befolkningen. Jeg fikk den diagnosen og følte meg virkelig uheldig. Det er endel stigma rundt en kronisk psykoselidelse. Folk kan tro at det er noe jeg er, og at jeg er neddopet, tvangsinnlagt og gal hele tiden. Jeg er ikke paranoid schizofren, det er noe jeg lider av, Jeg er ikke en vandrende psykoselidelse, jeg har en psykisk lidelse. Jeg har vært tvangsinnlagt noen ganger fordi det var nødvendig. Jeg har vært gal når jeg var psykotisk, men er frisk igjen idag. Folk som ikke vet at jeg har en psykisk lidelse og som vet at jeg har navpenger, kan jo få seg til å tro at jeg er en livssnylter på samfunnet.

jeg har fått uføretrygd, men jeg orker ikke tanken på at jeg ikke skal bidra og være en del av en jobbvirkelighet. Jeg holder derfor med en utdannelse til noe jeg tror jeg vil like å jobbe med og ikke fordi jeg er nødt.

Andre folk kan få seg til å tro at det er galskap I oss alle. Det er store forskjeller mellom en psykotisk hjernefungering og friske hjerner. Trust me!

Noen folk får seg til å tro at fordi jeg lider av paranoid schizofreni så har jeg en splittet personlighet. Det er en annen diagnose. Noen folk sier de tror jeg har fått feil diagnose når jeg forteller at jeg lider av paranoid schizofreni. Den er ikke feil, den forklarer for meg hvorfor hjernen min driver med det den gjør når jeg er syk. Det er faktisk en slags lettelse å vite at det er en hjernetilstand og ikke noe crazy sinnsykt jeg har funnet på med viten og vilje.

Jeg er ikke neddopet og sløv, medisinene fungerer slik de skal på min hjerne og jeg er symptomfri.

En ting til, når jeg må til legevakten og ikke får tak I fastlegen min fordi jeg har bronkitt, og den kom brått på, og legen der har tilgang til journalen min, så foreslår hun at jeg trenger ledsager. Det er ikke bare bare å ha lidelsen paranoid schizofreni, og plutselig få bronkitt og pusteproblemer, da skal man også få en ledsager. Stigmatisering av folk med psykiske lidelser skjer til og med hos legen.

Endret av gurmail
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å bli tilbudt en ledsager er da ikke den verste formen for stigmatisering? Ligger det ikke en omtanke bak?

Apropos psykose;Jeg ble som ung jente enormt betatt av romanen" Jeg lovet deg aldri en rosenhave".Den handler om en  jente som går igjennom en psykose og som etter mye om og men klarer å bli sånn noenlunde frisk. Den boka gikk rett hjem til meg, selv om jeg aldri var psykotisk (mere deprimert). Veldig bra skrevet!!!

Lykke til med utdannelsen din. Kjempebra!!! :thumbup:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig bra skrevet. Støtter det du skriver 100%. det er mange fordommer og mye uvitenhet om schizofreni og i mange mår har det vært mye behandlingspessimisme. Det er heldigvis i ferd med å snu; de fleste med diagnosen blir helt eller eller neste helt frisk - dersom de kommer raskt i behandling. 

'Jeg lovet deg aldri en rosenhage' er en selvbiografisk bok skrevet av Hannah Green, og handler om en veldig syk jente som blir frisk etter å ha gått i behandling hos den legendariske psykoseterapeuten Frida von Reichmann. En sterk roman, som også er filmet.

Lenke til kommentar

Har en bror som jeg tror mest sannsynlig er schizsofren, han har hvertfall mange av tegnene og oppfører seg deretter. I den forbindelse så skjønner jeg stigmatiseringen til en viss grad selv om det er feil. Han nekter for at noe er galt, han er helt normal... Politiet følger etter ham og det er de som har fått ham til å gjøre de alvorlige gale handlingene han har gjort etc etc. Det er helt forferdelig å se på og høre ham da han egentlig er en ålreit kar. Han blir ikke stigmatisert fordi han er syk, men fordi han nekter å gjøre noe med det og innser ikke heller sannheten samtidig som han bytter mellom å være grei, sint og oppgitt som en jojo. Han er også flink til å late som/ juge når han har kontakt med helsevesenet, det hjelper jo lite.

Jeg tror at schizofreni diagnosen er misforstått av mange og at folk tror at det er umulig å få hjelp for det, familien min nekter å høre når jeg nevner det, de skal ha det til at det er alt annet rart eller at han er frisk og bare fantaserer... Når man snakker om andre sykdommer så er det alltid hjelp å få og det er akseptert, men folk tror schizofreni er verre enn HIV, det kan ikke engang holdes i sjakk.

Jeg har tilogmed prøvd å fortelle familien at det ikke er noe problem å være schizofren nå til dags så lenge man aksepterer det og passer på å ta medisiner og gjøre som legen sier, men skylappene er for store. Hadde de møtt en som var en velfungerende schizofren så hadde de forstått, men der har du kjernen i problemet; Man møter ingen av dem fordi de ikke forteller det, noe jeg forstår, og de man hører om er folk som har drept andre på bussen.

Jeg tror noe av det beste de kunne ha gjort for å få snudd dette hadde vært å skifte navn på diagnosen, et ord har mye vekt og når det blir for tungt så klarer man ikke løfte det lenger. Veldig godt å lese innlegget ditt, er ganske irritert på samme saken selv når jeg tenker etter. Håper jeg ikke skrev altfor rart eller at det virket negativt.

Lykke til videre! :)

Lenke til kommentar

Jeg lider ikke av paranoid schizofreni, men kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver. Jeg har Bipolar 2-lidelse og kjenner ofte på stigma der også. Kanskje spesielt hos leger som ikke kjenner meg.

Personlig har jeg reservert meg mot kjernejournal dels på grunn av dette. Pusteproblemer og vondt i brystet? Hmm... La oss se. Historie med bipolar-lidelse og suicidalitet? Det må være psykosomatisk!

Jeg blei utreda for leddsmerter for noen år siden. Jeg var fullstendig åpen om min sykehistorie. Etter bøying og tøying og spørsmål i hytt og vær så sier legen at han tror det nok bare er psykisk. Han skulle bare ta en liten test til. Og nå skal jeg sitere ordrett hva han sa da: "Oi. Det regna jeg ikke med." Det VAR faktisk noe fysisk galt med meg. Who would have thought!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Skyggejournal kan vel ikke beskytte mot Barnevernet.

Da opphører i praksis alt av taushetsplikt. Og det vil ikke være vanskelig for Barnevernet å sannsynliggjøre at et barn lider emosjonelt, og bør flyttes for alltid.

For å si det direkte, så er de fleste redde for å bli drept når de hører diagnosen, dette blant annet pga media og pga filmen om matematikeren, "Et vakkert sinn".

Og fordi det faktisk kan være en ørliten risiko. Men det er til enhver tid en ørliten risiko for å bli drept eller forulykke på annen måte!

Aggressive personer er til plage, uansett hvilken diagnose (eller manglende diagnose) det måtte dreie seg om.

Det er ikke tvil om at mange i det offentlige lider av grandiose vrangforestillinger, for eksempel. De tror seg gode nok til å vurdere andre mennesker og begå overgrep mot dem, til tider store overgrep.

F.eks. når det gjelder å presse gravide til abort (har altså ikke opplevd det personlig).

Lenke til kommentar
For å si det direkte, så er de fleste redde for å bli drept når de hører diagnosen, dette blant annet pga media og pga filmen om matematikeren, "Et vakkert sinn".

Og fordi det faktisk kan være en ørliten risiko. Men det er til enhver tid en ørliten risiko for å bli drept eller forulykke på annen måte!

Tviler sterkt på at de fleste er redde for å bli drept av en med diagnosen schizofreni.

Det er litt høyere statistikk for voldsbruk i gruppen "schizofrene" mot gruppen "ikke-schizofrene", men det er vanlig tankegang at dette kommer av sosiale forhold (som er annerledes for "schizofrene" enn "ikke-schizofrene"), f.eks. rusmisbruk og fattigdom - ikke sykdommen i seg selv. Rusmisbrukende psykotiske mennesker kan være veldig farlige. En person med diagnosen schizofreni som bruker medisiner og studerer på Universitetet? Tviler på det...

Anonymous poster hash: e615b...0d9

Lenke til kommentar

Rusmisbrukende psykotiske mennesker kan være veldig farlige. En person med diagnosen schizofreni som bruker medisiner og studerer på Universitetet? Tviler på det...

Folk stoler vel ikke 100% på at de som har diagnosen tar medisinene hele tida, og de tenker på hva som da kan oppstå.

Mange steder heter avdelingen for samtaleterapi "avdeling for rus og psykiatri". Da en person konfronterte den ansatte med dette, gikk hun i forsvar og sa at rus og psykiatri ofte var en kombinasjon.

Som om det ikke var nok belastninger fra før...

Endret av Porcius Festus
Lenke til kommentar

Folk stoler vel ikke 100% på at de som har diagnosen tar medisinene hele tida, og de tenker på hva som da kan oppstå.

Mange steder heter avdelingen for samtaleterapi "avdeling for rus og psykiatri". Da en person konfronterte den ansatte med dette, gikk hun i forsvar og sa at rus og psykiatri ofte var en kombinasjon.

Som om det ikke var nok belastninger fra før...

Jeg skal ikke si noe sikkert. Hva vet jeg? Jeg syns det høres veldig rart ut.

Ja det er mange som har problemer med begge deler. Det blir verre da, både hvor "alvorlig" det er, og sannsynlighetene for å få et bra liv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...