spot_ Skrevet 25. august 2015 Forfatter Del Skrevet 25. august 2015 Kjørte en memtest nå, og har lite erfaring med dette. Men antar errors ikke er bra? Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 Kun 0-feil er ok i memtest86. Du får teste brikken parvis,forsatt feil 1 og 1 brikke. Du må se på speilaksjoner for minnet ditt. Nå kjører du på 1200(er 2400MHz) og tilgangstider er på CL 16. Spenning,MHz,tilgangstider må være riktig i BIOS, og selvfølgelig ikke høyere enn hva minnet ditt er oppsatt til. Nyere hovedkort finner som regel riktig XMP profil,eller du kan velge profil. Nå går det an sette seg inn dette,og stille minnet manuelt i BIOS. Får du ingen feil på brikkene parvis når alt er riktig i BIOS, men får feil kun når alle brikken er i. Kan det være kompatibilitet problem mellom hovedkort og minne. Lenke til kommentar
spot_ Skrevet 26. august 2015 Forfatter Del Skrevet 26. august 2015 Kun 0-feil er ok i memtest86. Du får teste brikken parvis,forsatt feil 1 og 1 brikke. Du må se på speilaksjoner for minnet ditt. Nå kjører du på 1200(er 2400MHz) og tilgangstider er på CL 16. Spenning,MHz,tilgangstider må være riktig i BIOS, og selvfølgelig ikke høyere enn hva minnet ditt er oppsatt til. Nyere hovedkort finner som regel riktig XMP profil,eller du kan velge profil. Nå går det an sette seg inn dette,og stille minnet manuelt i BIOS. Får du ingen feil på brikkene parvis når alt er riktig i BIOS, men får feil kun når alle brikken er i. Kan det være kompatibilitet problem mellom hovedkort og minne. Hei og tusen takk for svar. Minnet jeg kjører er 2x8Gig, så jeg får vel ikke testet det noe mer en hva jeg har gjort? - Kan prøve minne slot 1-3, men tror ikke det er mye vits. Jeg har ikke gjort noen endringer i bios, trodde ikke det var nødvendig. Vet du hva det evt. heter i bios det jeg skal lete etter? - spot Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 26. august 2015 Del Skrevet 26. august 2015 Vet du hva det evt. heter i bios det jeg skal lete etter? Ja jeg vet dette,men er ikke tankeleser. Du får poste hvilket hovedkort og minne du har. Kan prøve minne slot 1-3, men tror ikke det er mye vits Hvilken slot bruker du nå 2-4? Du må sjekke i hovedkort manualen,er som regel fargekodet. Du plasser brikke i lik farge for at dual-channel skal virke. Du må teste med 1 og 1 brikke i memtest86, kan være at det er feil på en av brikkene. Lenke til kommentar
spot_ Skrevet 26. august 2015 Forfatter Del Skrevet 26. august 2015 (endret) Hovedkort: http://www.proshop.no/Hovedkort/MSI-Z170A-KRAIT-GAMING-2511190.html Ram: https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/internminne/ddr4/crucial-ballistix16gbddr42x82400mh/208833.11118/ Til info, har jeg nå bestilt: Hovedkort: https://www.komplett.no/product/850565/datautstyr/hovedkort/intel-socket/asus-rog-maximus-viii-ranger-socket-1151 Ram:https://www.komplett.no/product/826093/datautstyr/minnebrikker/hyperx-predator-ddr4-2400mhz-16gb Fordi jeg er så forbanna lei av alt sammen, også blir de gamle ram og hovedkort levert tilbake på angrefrist. Bruker slot 2 og 4 nå ja. Endret 26. august 2015 av spot_ Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 26. august 2015 Del Skrevet 26. august 2015 Fordi jeg er så forbanna lei av alt sammen, også blir de gamle ram og hovedkort levert tilbake på angrefrist. Bruker slot 2 og 4 nå ja. Da er det vel ikke noe visst og teste mer. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 26. august 2015 Del Skrevet 26. august 2015 Du er jo ikke helt sikker på hva som var feilen. Alle de feil meldingene du postet henviste til CPU feil, dette kan skyldes selve CPU'en, eller med litt flaks så var det hovedkortet som det var feil på. Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 26. august 2015 Del Skrevet 26. august 2015 Alle de feil meldingene du postet henviste til CPU feil Hmm nei har du sett skjermbildet med 34319 feil i memtest86? Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 26. august 2015 Del Skrevet 26. august 2015 Jo, jeg har sett det skjermbildet med alle feilene. Problemet er at det er brukt feil memtest versjon. Test 13 som er på det bildet forårsaker feil på alle RAM brikker som er nyere enn 2010, sakset fra Memtest86 sin side: "Test 13 [Hammer Test] The row hammer test exposes a fundamental defect with RAM modules 2010 or later. This defect can lead to disturbance errors when repeatedly accessing addresses in the same memory bank but different rows in a short period of time. The repeated opening/closing of rows causes charge leakage in adjacent rows, potentially causing bits to flip. This test 'hammers' rows by alternatively reading two addresses in a repeated fashion, then verifying the contents of other addresses for disturbance errors. For more details on DRAM disturbance errors, see Flipping Bits in Memory Without Accessing Them: An Experimental Study of DRAM Disturbance Errors by Yoongu Kim et al." Han skulle ha brukt Memtest86+, ikke Memtest86. Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 26. august 2015 Del Skrevet 26. august 2015 (endret) Han skulle ha brukt Memtest86+, ikke Memtest86. Ja er enig dette har alltid linket til Memtest86+ i en haug av poster, og aldri til Memtest86. Det jeg er usikker på nå er med inntoget av DDR4, så har ikke Memtest86+ oppdatert seg siden 2013. Ser man på MemTest86 Version History Der ser man fix rettet mot DDR4,og at man skal ha rettet på test-13. Så er uskikker,men man bør selvfølgelig også prøve med Memtest86+. Endret 26. august 2015 av snippsat Lenke til kommentar
spot_ Skrevet 26. august 2015 Forfatter Del Skrevet 26. august 2015 Får noen ram brikker i morgen gir beskjed om dette løste problemet Lenke til kommentar
spot_ Skrevet 27. august 2015 Forfatter Del Skrevet 27. august 2015 Han skulle ha brukt Memtest86+, ikke Memtest86. Ja er enig dette har alltid linket til Memtest86+ i en haug av poster, og aldri til Memtest86. Det jeg er usikker på nå er med inntoget av DDR4, så har ikke Memtest86+ oppdatert seg siden 2013. Ser man på MemTest86 Version History Der ser man fix rettet mot DDR4,og at man skal ha rettet på test-13. Så er uskikker,men man bør selvfølgelig også prøve med Memtest86+. Full memtest rapport. MemTest86-Report-20150825-191126.html Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 RAM feiler på Test 13 Hammer test, er ikke så sikker på at dette egentlig er en feil. Jeg kan prøve å teste PC'en jeg bruker nå, men den er ikke siste skrik på markedet, så vet ikke om den testen vil gi samme feil. Prøv med Memtest86+ selv om den ikke er oppdatert siden 2013. Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 (endret) Prøv med Memtest86+ selv om den ikke er oppdatert siden 2013. Ja enig,kun feil på Test 13 så kan dette være problemet Chavalito beskrev. Du kan godt laste opp dump(.dmp) filene C:\Windows\Minidump\ når du har problemer. Stop 0x101 og whea error peker helt klart mot en CPU feil. Re-montering og ny pasta som du har gjort er en selvfølge når dette er ny pc. Du kan også stress test CPU for og se om den feiler rask. Prime-95 og husk velg small FFt's for teste CPU. Andre tester som Intel Burn Test,OCCT kan også prøves. Endret 27. august 2015 av snippsat Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 Prime-95 og husk velg small FFt's for teste CPU.. Kan prime brukes igjen nå, på Skylake? Mente denne var fy-fy for Haswell. Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 (endret) Kan prime brukes igjen nå, på Skylake? Det kommer vel en feilmelding "Prime95 is not Certified for Haswell/Skylake" Jeg hadde ikke brydd meg om dette,forklart bedre her(under "Stress Testing"). Endret 27. august 2015 av snippsat Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 Kjørte en Memtest 68 på laptopen min som har 16 GB DDR3 RAM, ingen feil på Test 13 Hammer Test. Men må understreke at jeg gadd ikke vente til hele testen var ferdig. På en annen side, jeg er litt usikker på hvor bra Memtest86 tester DDR4 selv om dette skal være fikset på. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 Kjørte selv memtest86 i natt til 'Complete' på 4*4 GB med DDR4. Den fant ingen feil, men hvor mye dette betyr vet jeg ikke. Lenke til kommentar
spot_ Skrevet 27. august 2015 Forfatter Del Skrevet 27. august 2015 Forsøkte nå nye rambrikker og får følgene enten under boot av Windows(usb) eller under oppstart av pc. Jeg har sjekket at brikkene er satt inn korrekt. Også forsøkte jeg brikker i spor 2 og 4, 1 og 3. Begge fører til en av de 2 bluescreen. Sender også med bios bilder Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 28. august 2015 Del Skrevet 28. august 2015 Du får fortsatt BSOD pga hardware problem. Kan skyldes CPU, minnekontroller, muligens PSU, ikke lett å si. Men jeg ser at du har SSD'ene koblet til SATA port 5 og 6, de burde du flytte til SATA port 1 og 2, de sitter helt på kanten av hovedkortet. SATA port 5 og 6 er delt med M2 porten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå