heipameg Skrevet 24. august 2015 Del Skrevet 24. august 2015 Hei, Jeg bare lurte på noe. Jeg er deltidssansatt, og får timeslønn. La oss si at jeg er satt opp 50 timer for september, og at jeg blir skadet og får en attest/sykemelding fra legen. Vil jeg ha krav på 50 timer i timeslønn, eller får jeg ikke noe lønn som helst? Hvordan fungerer det? Er det noen lov, eller er alt avhengig av kontrakten din? Lenke til kommentar
War Skrevet 24. august 2015 Del Skrevet 24. august 2015 Har møtt på samme diskusjon der jeg var deltid. Sjefen sa at om du hadde kontrant og var fast deltidsansatt med de timene på planen så ville man få sykepenger for de timene , samt lønn på helligdager ol om man hadde hatt "vakt da" Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 24. august 2015 Del Skrevet 24. august 2015 Det er avhengig av hva som står i kontrakten din. Atlså står det at du har X antall timer i uken skal du ha X*timeslønn i lønn. ofte står det dog at man skal se på den aktuelle timeplanen og du vill da få de timene du er satt opp til eller det antallet det står i kontrakten om du er satt opp til mindre timer. Lenke til kommentar
War Skrevet 24. august 2015 Del Skrevet 24. august 2015 Forrige møte jeg hadde måtte det stå Fast i kontrakten x timer. Ringevikar, timelønn ol ble ikke godkjent for sykepenger. Isåfall burde det stå fast 10% ol Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 24. august 2015 Del Skrevet 24. august 2015 Forrige møte jeg hadde måtte det stå Fast i kontrakten x timer. Ringevikar, timelønn ol ble ikke godkjent for sykepenger. Isåfall burde det stå fast 10% ol Ja det er det jeg mener, altså om det står "arbeidstaker skal jobbe 10 timer i uken men kan justeres ved gjeldende timelister" eller noe tilsvarende har en krav på minst 10 timer eller det antallet en er satt opp til på timeplanen. Altså står det i kontrakten. Lenke til kommentar
heipameg Skrevet 25. august 2015 Forfatter Del Skrevet 25. august 2015 Det står ikke noe konkret arbeidstid i kontrakten, jeg er 50% stilling men får kun timer etter det arbeidsgiveren ønsker å gi meg. Vil det si at jeg ikke har krav på noe? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 Du har uansett krav på å få dekket resten opp til minstebeløpet man skal ha pr. mnd av NAV/ Sosialen, men det kan ta tid å få innvilget selvfølgelig... Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 (endret) Det står ikke noe konkret arbeidstid i kontrakten, jeg er 50% stilling men får kun timer etter det arbeidsgiveren ønsker å gi meg. Vil det si at jeg ikke har krav på noe? Hva mener du med "det står ikke noe konkret arbeidstid"? Hva står det, om det står 50% stilling har du krav på 162.5/2 timer i måneden evt det aktuelle timeantallet i den aktuelle måneden delt på to Endret 25. august 2015 av Salvesen. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 Ja, har du arbeidsavtale på at du har 50% stilling så betyr det at du har avtale på å jobbe halvparten av timane som ein fulltidsansatt jobbar. At arbeidsgiver har muligheit til å bestemme når dei aktuelle timane skal jobbast gjennom vaktlistene har ingen betydning for dette spørsmålet. Den vanligaste tolkninga av 50% stilling er at du i tidsrommet mellom lønningsdagane skal ha fått dei tildelte timane, men at det er litt opptil arbeidsgiver om du jobber halve dagar kvar dag, jobber fulle dagar annakvar dag, eller liknande fordeling. Lenke til kommentar
heipameg Skrevet 25. august 2015 Forfatter Del Skrevet 25. august 2015 Så det er ikke arbeidsgiver som betaler lønningen, det blir NAV som gjør det hvis jeg skulle vært sykemeldt? Med konkret arbeidstid mener jeg at jeg det ikke står hvor mye jeg jobber i kontrakten, Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 Så det er ikke arbeidsgiver som betaler lønningen, det blir NAV som gjør det hvis jeg skulle vært sykemeldt? Med konkret arbeidstid mener jeg at jeg det ikke står hvor mye jeg jobber i kontrakten, Arbeidsgiver betaler de første 14 dagene eller noe slik, husker ikke eksakt. Står det absolutt ingenting om arbeidstid? Ikke antall dager, timer eller stillingsprosent? Det virker veldig rart. Isåtilfelle kan du ende opp med ingenting, men det skal nok litt til! Lenke til kommentar
heipameg Skrevet 25. august 2015 Forfatter Del Skrevet 25. august 2015 Jo, stillingen min er 50%, men det står i kontrakten at jeg jobber etter hva jeg får beskjed om å jobbe for/det jeg er satt opp for. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 Jo, stillingen min er 50%, men det står i kontrakten at jeg jobber etter hva jeg får beskjed om å jobbe for/det jeg er satt opp for. Står det 50% skal du ha 50% eller mer om du er satt opp til flere timer. Lenke til kommentar
War Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 De kommer jo ikke til å sette deg opp mer en de må nå, så de timene dere har avtalt utover de 50% vil bli dekket, og om det er i flere mnd så glid det lett over i en 50% Lenke til kommentar
heipameg Skrevet 27. august 2015 Forfatter Del Skrevet 27. august 2015 Så er jeg satt opp 50 timer, så får jeg betalt 25 timer? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 Så er jeg satt opp 50 timer, så får jeg betalt 25 timer? Nei, du er ansatt i en 50% stilling da skal du ha MINST halvparten av timene i den aktuelle måneden. Er du satt opp til MER enn dette skal du ha det du er satt opp til. Så om du jobber 7.5 timer 5 dager i uken normalt og er satt opp til ingen timer denne måneden skal du ha (21*7,5)*0,5 = 78.75 timer denne måneden da det er 21 arbeidsdager.Er du dog satt opp til mer enn 10,5 dag på den aktuelle planen skal du ha mer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå