Gå til innhold

Oppspart ferie og sykemeldt

Anbefalte innlegg

Heisann!

Nå har det seg sånn at jeg er i en litt uheldig situasjon, har vært sykemeldt snart i 1 år å trenger noen svar angående feriepenger.

På jobben min så har vi fastlønn i 11 måneder og feriepenger i 1 måned (Juni).

Jeg hadde opparbeidet 15 feriedager fra 2013 så jeg skulle bruke 2014, samt hele 2014 ferien til gode, dette var ferie jeg skulle bruke i slutten av 2014. 

Men jeg ble sykemeldt en liten tid før jeg skulle benytte hele ferien jeg hadde til gode, å jeg kommer mest sannsynlig ikke tilbake til samme jobb igjen.

Er det noen mulighet å få utbetalt ferien jeg har til gode nå i ettertid? (Er fortsatt ansatt)

Takker så mye for svar!

Endret av UheldigMann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

Nå har det seg sånn at jeg er i en litt uheldig situasjon, har vært sykemeldt snart i 1 år å trenger noen svar angående feriepenger.

På jobben min så har vi fastlønn i 11 måneder og feriepenger i 1 måned (Juni).

Jeg hadde opparbeidet 15 feriedager fra 2013 så jeg skulle bruke 2014, samt hele 2014 ferien til gode, dette var ferie jeg skulle bruke i slutten av 2014. 

Men jeg ble sykemeldt en liten tid før jeg skulle benytte hele ferien jeg hadde til gode, å jeg kommer mest sannsynlig ikke tilbake til samme jobb igjen.

Er det noen mulighet å få utbetalt ferien jeg har til gode nå i ettertid? (Er fortsatt ansatt)

Takker så mye for svar!

Har du "betalt" for feriedagene, altså ikke fått lønn en måned? Om så er tilfellet skal dette utbetales i ett sluttoppgjør.

Lenke til kommentar

Det er en måned jeg ikke har fått vanlig lønn men fått feriepenger istedet.

Å jeg mister normalt sett ikke lønnen når jeg tar ferie da jeg har fastlønn, men jeg har jo ikke tatt ferie å får jo ikke gjort det heller pga jeg er sykemeldt?

Da har du "betalt" for ferien og skal få tilbakebetalt i sluttoppgjøret(når du slutter, som jeg forstår du skal?)

Mulig det finnes egne regler rundt dette med sykemelding osv, men dette er hvordan det normalt sett foregår. Om det finnes noen særregler rundt dette kommer det nok klokere hoder å retter på meg snart skal du se :)

Lenke til kommentar

når du er sykemelt finnes det 2 måter og få sykepenger på 1 nav betaler ut "lønn" eller 2 jobben den betaler deg som normalt og får dekket dette av nav .

om nav betaler opptjener du ikke noen feriepenger .

om jobben betaler opptejenr du feriepnger som normalt .

dvs at det kommer ann på hvilken måte du har fått lønn under sykdommen som avgjør om du har feriepenger tilgode .

så til avvikling av ferie og lønn , her er det mye varianter , sikkert flere enn jeg vet om , men somregler er det 1 av disse 3 

1 . 5 uker lønn trekkes samme måned som du får utbetalt feriepengene fra i fjord , dvs at du får normal lønn resten av året og gjerne har penger tilgode om du ikke har hatt 5 uker ferie 

2. jobben trekker lønn når du faktisk tar ferie , dvs tar du 1 uke ferie så trekkes du en uke på lønna etterpå , da har du ikke noen penger tilgode . 

3 jobben trekker ferien gjevnt hele året og du får 12 lønninger uavhenging om du har hatt feriedager , da kan det være du har penger tilgode men det er litt avhenging hvordan systemet virker . 

det letteste er og sjekke med jobben om hvordan deres system virker da det ikke er noen fast norm på dette . 

Lenke til kommentar

Å jeg mister normalt sett ikke lønnen når jeg tar ferie da jeg har fastlønn, men jeg har jo ikke tatt ferie å får jo ikke gjort det heller pga jeg er sykemeldt?

når du er sykemelt finnes det 2 måter og få sykepenger på 1 nav betaler ut "lønn" eller 2 jobben den betaler deg som normalt og får dekket dette av nav .

dvs at det kommer ann på hvilken måte du har fått lønn under sykdommen som avgjør om du har feriepenger tilgode .

så til avvikling av ferie og lønn , her er det mye varianter , sikkert flere enn jeg vet om , men somregler er det 1 av disse 3 

1 . 5 uker lønn trekkes samme måned som du får utbetalt feriepengene fra i fjord , dvs at du får normal lønn resten av året og gjerne har penger tilgode om du ikke har hatt 5 uker ferie 

2. jobben trekker lønn når du faktisk tar ferie , dvs tar du 1 uke ferie så trekkes du en uke på lønna etterpå , da har du ikke noen penger tilgode . 

3 jobben trekker ferien gjevnt hele året og du får 12 lønninger uavhenging om du har hatt feriedager , da kan det være du har penger tilgode men det er litt avhenging hvordan systemet virker . 

det letteste er og sjekke med jobben om hvordan deres system virker da det ikke er noen fast norm på dette . 

TS har jo allerede svart på dette

Lenke til kommentar

TS har jo allerede svart på dette

jeg skisjerte opp normale metoder ut fra hvordan ting som dette skjer så TS selv kan dra en slutning om h*n har innestående noen form for penger , det har heller ikke kommet klart fram om det er nav eller arbeidgiver som betaler lønn . 

men for aldel vi kan jo alle slutte og skrive på forumer så får ingen svar på noe som helst 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...